Pemikiran Pendidikan Islam Menurut Badiuzzaman Said Nursi Dalam Risalah Al-Nur

Penyelidikan ini merupakan satu perbincangan mengenai pemikiran pendidikan Islam serta amalannya dengan merujuk kepada pandangan Badiuzzaman Said Nursi dalam kitab Risalah al-Nur. Memandangkan beliau hidup di zaman penjajahan Barat, manakala struktur sosial umat Islam mula terpengaruh dengan pemikir...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ayub, Mohd Nasir
Format: Thesis
Language:English
Published: 2015
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/32300/1/MOHD_NASIR_AYUB.pdf
_version_ 1825832687287402496
author Ayub, Mohd Nasir
author_facet Ayub, Mohd Nasir
author_sort Ayub, Mohd Nasir
collection USM
description Penyelidikan ini merupakan satu perbincangan mengenai pemikiran pendidikan Islam serta amalannya dengan merujuk kepada pandangan Badiuzzaman Said Nursi dalam kitab Risalah al-Nur. Memandangkan beliau hidup di zaman penjajahan Barat, manakala struktur sosial umat Islam mula terpengaruh dengan pemikiran Barat termasuklah dalam sistem pendidikan. Penyelidikan ini dilakukan bagi mencapai tiga objektif utama iaitu pertama, untuk memperkenalkan Said Nursi sebagai seorang tokoh dalam bidang pendidikan Islam. Keduanya, mengkaji karya Risalah al-Nur dalam isu-isu berkaitan pendidikan Islam. Ketiga, menganalisis bentuk pendidikan Islam Menurut Said Nursi berdasarkan Risalah al-Nur. Untuk mencapai objektif tersebut, penyelidik memilih dua kaedah asas penyelidikan iaitu metode pengumpulan data dan maklumat serta metode analisis. This research is a discussion on the Islamic education thought and practice according to the views of Badiuzzaman Said Nursi in Risalah al-Nur. Since he lived in the era of Western colonialism, the Muslim social structure began to be influenced by Western thought, including the education system. This research is carried out to achieve three main objectives; First, to introduce Said Nursi as an important figure in the field of Islamic education. Second, to examine of Risalah al-Nur in issues related to Islamic education. Third, to analyse the system of Islamic education according to the view of Said Nursi in Risalah al-Nur. In order to achieve these objectives, the researcher has chosen two basic methods of research which are the method of data and information collection, and the method of data analysis.
first_indexed 2024-03-06T14:56:34Z
format Thesis
id usm.eprints-32300
institution Universiti Sains Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T14:56:34Z
publishDate 2015
record_format dspace
spelling usm.eprints-323002019-04-12T05:25:35Z http://eprints.usm.my/32300/ Pemikiran Pendidikan Islam Menurut Badiuzzaman Said Nursi Dalam Risalah Al-Nur Ayub, Mohd Nasir H Social Sciences (General) Penyelidikan ini merupakan satu perbincangan mengenai pemikiran pendidikan Islam serta amalannya dengan merujuk kepada pandangan Badiuzzaman Said Nursi dalam kitab Risalah al-Nur. Memandangkan beliau hidup di zaman penjajahan Barat, manakala struktur sosial umat Islam mula terpengaruh dengan pemikiran Barat termasuklah dalam sistem pendidikan. Penyelidikan ini dilakukan bagi mencapai tiga objektif utama iaitu pertama, untuk memperkenalkan Said Nursi sebagai seorang tokoh dalam bidang pendidikan Islam. Keduanya, mengkaji karya Risalah al-Nur dalam isu-isu berkaitan pendidikan Islam. Ketiga, menganalisis bentuk pendidikan Islam Menurut Said Nursi berdasarkan Risalah al-Nur. Untuk mencapai objektif tersebut, penyelidik memilih dua kaedah asas penyelidikan iaitu metode pengumpulan data dan maklumat serta metode analisis. This research is a discussion on the Islamic education thought and practice according to the views of Badiuzzaman Said Nursi in Risalah al-Nur. Since he lived in the era of Western colonialism, the Muslim social structure began to be influenced by Western thought, including the education system. This research is carried out to achieve three main objectives; First, to introduce Said Nursi as an important figure in the field of Islamic education. Second, to examine of Risalah al-Nur in issues related to Islamic education. Third, to analyse the system of Islamic education according to the view of Said Nursi in Risalah al-Nur. In order to achieve these objectives, the researcher has chosen two basic methods of research which are the method of data and information collection, and the method of data analysis. 2015-10 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/32300/1/MOHD_NASIR_AYUB.pdf Ayub, Mohd Nasir (2015) Pemikiran Pendidikan Islam Menurut Badiuzzaman Said Nursi Dalam Risalah Al-Nur. PhD thesis, Universiti Sains Malaysia.
spellingShingle H Social Sciences (General)
Ayub, Mohd Nasir
Pemikiran Pendidikan Islam Menurut Badiuzzaman Said Nursi Dalam Risalah Al-Nur
title Pemikiran Pendidikan Islam Menurut Badiuzzaman Said Nursi Dalam Risalah Al-Nur
title_full Pemikiran Pendidikan Islam Menurut Badiuzzaman Said Nursi Dalam Risalah Al-Nur
title_fullStr Pemikiran Pendidikan Islam Menurut Badiuzzaman Said Nursi Dalam Risalah Al-Nur
title_full_unstemmed Pemikiran Pendidikan Islam Menurut Badiuzzaman Said Nursi Dalam Risalah Al-Nur
title_short Pemikiran Pendidikan Islam Menurut Badiuzzaman Said Nursi Dalam Risalah Al-Nur
title_sort pemikiran pendidikan islam menurut badiuzzaman said nursi dalam risalah al nur
topic H Social Sciences (General)
url http://eprints.usm.my/32300/1/MOHD_NASIR_AYUB.pdf
work_keys_str_mv AT ayubmohdnasir pemikiranpendidikanislammenurutbadiuzzamansaidnursidalamrisalahalnur