A System Approach to National Development and Educational Reform

Rencana ini cuba menunjukkan bagaimana sistem pendrdikan boleb dilihat sebagai sebahagian dari keseluruh sistem sosial. Ia menegaskan bahawa dasar-dasar pendidikan tidak dapat dibentukkan di luar dad Rancangan-Rancangan Pembangunan Nasional. Banyak masalah dalam masvarakat muncul disebabkan ketidak...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sarjit Singh , Jasbir
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Sains Malaysia 1981
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/33487/1/Jilid_03_Artikel_05.pdf
Description
Summary:Rencana ini cuba menunjukkan bagaimana sistem pendrdikan boleb dilihat sebagai sebahagian dari keseluruh sistem sosial. Ia menegaskan bahawa dasar-dasar pendidikan tidak dapat dibentukkan di luar dad Rancangan-Rancangan Pembangunan Nasional. Banyak masalah dalam masvarakat muncul disebabkan ketidaksesuaian (maladjustments) atau ketidak selarasan (discordance) antara sistem pendidikan dan persekitaran sosial, umpamanya, dalam Kes membantu mobiliti sosial golongan tertentu, dan dalam perancangan tenaga manusia. Adalah disyorkan bahawa pembaharuan pendidikan patutlah dipadukan dengan rancangan pembangunan secara keseluruhan; pembaharuan pendidikan perlulah bersifat asli, dengan mengambil kira keadaan -keadaan tempatan ; dan pembaharuan pendidikan patutlah berteraskan penyelidikan baik.