Factors in the development of indicators for accountability in education of Malaysia
Akuantabiliti dalam pendidikan adalah berkenaan dengan konsep bertanggungjawab ke atas amanah yang diberi oleh masyarakat. Konsep akuantabiliti yang dianjur dan dipopularkan oleh L.M. Lessinger adalah terlalu terhad. Ini disebabkan Lessinger hanya meletakkan beban tanggungjawab untuk mencapai ma...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Sains Malaysia
1983
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.usm.my/33543/1/Jilid_05_Artikel_02.pdf |
_version_ | 1825832916292206592 |
---|---|
author | Ling , Chu Poh |
author_facet | Ling , Chu Poh |
author_sort | Ling , Chu Poh |
collection | USM |
description | Akuantabiliti dalam pendidikan adalah berkenaan dengan konsep bertanggungjawab ke atas
amanah yang diberi oleh masyarakat.
Konsep akuantabiliti yang dianjur dan dipopularkan oleh L.M. Lessinger adalah terlalu terhad.
Ini disebabkan Lessinger hanya meletakkan beban tanggungjawab untuk mencapai matlamat-matlamat pendidikan di atas bahu sekolah dan guru sahaja. Sepertimana yang kita tahu, proses dan
kegiatan dalam bidang pendidikan adalah sangat kompleks. Bukan sekolah dan guru sahaja yang
dipertanggungjawabkan, sebaliknya pihak-pihak dan Faktor-Faktor yang lain boleh mempengaruhi
hasil-hasil pendidikan. |
first_indexed | 2024-03-06T14:59:59Z |
format | Article |
id | usm.eprints-33543 |
institution | Universiti Sains Malaysia |
language | English |
last_indexed | 2024-03-06T14:59:59Z |
publishDate | 1983 |
publisher | Penerbit Universiti Sains Malaysia |
record_format | dspace |
spelling | usm.eprints-335432017-04-21T07:37:48Z http://eprints.usm.my/33543/ Factors in the development of indicators for accountability in education of Malaysia Ling , Chu Poh LB2300 Higher Education Akuantabiliti dalam pendidikan adalah berkenaan dengan konsep bertanggungjawab ke atas amanah yang diberi oleh masyarakat. Konsep akuantabiliti yang dianjur dan dipopularkan oleh L.M. Lessinger adalah terlalu terhad. Ini disebabkan Lessinger hanya meletakkan beban tanggungjawab untuk mencapai matlamat-matlamat pendidikan di atas bahu sekolah dan guru sahaja. Sepertimana yang kita tahu, proses dan kegiatan dalam bidang pendidikan adalah sangat kompleks. Bukan sekolah dan guru sahaja yang dipertanggungjawabkan, sebaliknya pihak-pihak dan Faktor-Faktor yang lain boleh mempengaruhi hasil-hasil pendidikan. Penerbit Universiti Sains Malaysia 1983 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/33543/1/Jilid_05_Artikel_02.pdf Ling , Chu Poh (1983) Factors in the development of indicators for accountability in education of Malaysia. The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 5 (1). pp. 1-13. ISSN 2289-9057 http://apjee.usm.my/JPP_05_1983/Jilid%2005%20Artikel%2002.pdf |
spellingShingle | LB2300 Higher Education Ling , Chu Poh Factors in the development of indicators for accountability in education of Malaysia |
title | Factors in the development of indicators for accountability in education of Malaysia |
title_full | Factors in the development of indicators for accountability in education of Malaysia |
title_fullStr | Factors in the development of indicators for accountability in education of Malaysia |
title_full_unstemmed | Factors in the development of indicators for accountability in education of Malaysia |
title_short | Factors in the development of indicators for accountability in education of Malaysia |
title_sort | factors in the development of indicators for accountability in education of malaysia |
topic | LB2300 Higher Education |
url | http://eprints.usm.my/33543/1/Jilid_05_Artikel_02.pdf |
work_keys_str_mv | AT lingchupoh factorsinthedevelopmentofindicatorsforaccountabilityineducationofmalaysia |