Dimensions of Teacher Effectiveness and Their Implications for Teacher Training Programmes in Malaysia.

Salah satu tuduhan pada masa yang lalu ialah konsep keberkesanan guru yang dirangkakan oleh penyelidik dan pendidik tidak begitu jelas. Rencana ini telah cuba menghasilkan satu rangka pengkonsepan untuk konsep keberkesanan guru. Ini adalah melalui beberapa dimensi yang menggambarkan sifat guru yan...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ling , Chu Poh
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Sains Malaysia 1985
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/33599/1/jilid_07_artikel_06.pdf
_version_ 1797009062408224768
author Ling , Chu Poh
author_facet Ling , Chu Poh
author_sort Ling , Chu Poh
collection USM
description Salah satu tuduhan pada masa yang lalu ialah konsep keberkesanan guru yang dirangkakan oleh penyelidik dan pendidik tidak begitu jelas. Rencana ini telah cuba menghasilkan satu rangka pengkonsepan untuk konsep keberkesanan guru. Ini adalah melalui beberapa dimensi yang menggambarkan sifat guru yang cekap dan be1kesan. Tumpuan telah diberi untuk mengaitkan dimensi keberkesanan guru dengan tujuan dan ciri program guru . Andaian yang terpenting ialah untuk rnelahirkan guru yang berkesan, maka program latihan guru melalui kurikulumnya seharuslah menitikberatkan penyuburan dimensi keberkesanan guru dengan lebih jitu dan ketara. Ini tidak sepatutlah secara sambilan tetapi adalah melalui strategi dan kurikulum yang lebih menepati dimensi keberkesanan guru secara langsung.
first_indexed 2024-03-06T15:00:08Z
format Article
id usm.eprints-33599
institution Universiti Sains Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T15:00:08Z
publishDate 1985
publisher Penerbit Universiti Sains Malaysia
record_format dspace
spelling usm.eprints-335992017-04-26T01:56:27Z http://eprints.usm.my/33599/ Dimensions of Teacher Effectiveness and Their Implications for Teacher Training Programmes in Malaysia. Ling , Chu Poh LB2300 Higher Education Salah satu tuduhan pada masa yang lalu ialah konsep keberkesanan guru yang dirangkakan oleh penyelidik dan pendidik tidak begitu jelas. Rencana ini telah cuba menghasilkan satu rangka pengkonsepan untuk konsep keberkesanan guru. Ini adalah melalui beberapa dimensi yang menggambarkan sifat guru yang cekap dan be1kesan. Tumpuan telah diberi untuk mengaitkan dimensi keberkesanan guru dengan tujuan dan ciri program guru . Andaian yang terpenting ialah untuk rnelahirkan guru yang berkesan, maka program latihan guru melalui kurikulumnya seharuslah menitikberatkan penyuburan dimensi keberkesanan guru dengan lebih jitu dan ketara. Ini tidak sepatutlah secara sambilan tetapi adalah melalui strategi dan kurikulum yang lebih menepati dimensi keberkesanan guru secara langsung. Penerbit Universiti Sains Malaysia 1985 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/33599/1/jilid_07_artikel_06.pdf Ling , Chu Poh (1985) Dimensions of Teacher Effectiveness and Their Implications for Teacher Training Programmes in Malaysia. The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 7 (1). pp. 1-14. ISSN 2289-9057 http://apjee.usm.my/JPP_07_1985/jilid%2007%20artikel%2006.pdf
spellingShingle LB2300 Higher Education
Ling , Chu Poh
Dimensions of Teacher Effectiveness and Their Implications for Teacher Training Programmes in Malaysia.
title Dimensions of Teacher Effectiveness and Their Implications for Teacher Training Programmes in Malaysia.
title_full Dimensions of Teacher Effectiveness and Their Implications for Teacher Training Programmes in Malaysia.
title_fullStr Dimensions of Teacher Effectiveness and Their Implications for Teacher Training Programmes in Malaysia.
title_full_unstemmed Dimensions of Teacher Effectiveness and Their Implications for Teacher Training Programmes in Malaysia.
title_short Dimensions of Teacher Effectiveness and Their Implications for Teacher Training Programmes in Malaysia.
title_sort dimensions of teacher effectiveness and their implications for teacher training programmes in malaysia
topic LB2300 Higher Education
url http://eprints.usm.my/33599/1/jilid_07_artikel_06.pdf
work_keys_str_mv AT lingchupoh dimensionsofteachereffectivenessandtheirimplicationsforteachertrainingprogrammesinmalaysia