Dimensions of Teacher Effectiveness and Their Implications for Teacher Training Programmes in Malaysia.
Salah satu tuduhan pada masa yang lalu ialah konsep keberkesanan guru yang dirangkakan oleh penyelidik dan pendidik tidak begitu jelas. Rencana ini telah cuba menghasilkan satu rangka pengkonsepan untuk konsep keberkesanan guru. Ini adalah melalui beberapa dimensi yang menggambarkan sifat guru yan...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Sains Malaysia
1985
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.usm.my/33599/1/jilid_07_artikel_06.pdf |
_version_ | 1797009062408224768 |
---|---|
author | Ling , Chu Poh |
author_facet | Ling , Chu Poh |
author_sort | Ling , Chu Poh |
collection | USM |
description | Salah satu tuduhan pada masa yang lalu ialah konsep keberkesanan guru yang dirangkakan oleh
penyelidik dan pendidik tidak begitu jelas. Rencana ini telah cuba menghasilkan satu rangka
pengkonsepan untuk konsep keberkesanan guru. Ini adalah melalui beberapa dimensi yang menggambarkan sifat guru yang cekap dan be1kesan.
Tumpuan telah diberi untuk mengaitkan dimensi keberkesanan guru dengan tujuan dan ciri program guru . Andaian yang terpenting ialah untuk rnelahirkan guru yang berkesan, maka program
latihan guru melalui kurikulumnya seharuslah menitikberatkan penyuburan dimensi keberkesanan
guru dengan lebih jitu dan ketara. Ini tidak sepatutlah secara sambilan tetapi adalah melalui strategi
dan kurikulum yang lebih menepati dimensi keberkesanan guru secara langsung. |
first_indexed | 2024-03-06T15:00:08Z |
format | Article |
id | usm.eprints-33599 |
institution | Universiti Sains Malaysia |
language | English |
last_indexed | 2024-03-06T15:00:08Z |
publishDate | 1985 |
publisher | Penerbit Universiti Sains Malaysia |
record_format | dspace |
spelling | usm.eprints-335992017-04-26T01:56:27Z http://eprints.usm.my/33599/ Dimensions of Teacher Effectiveness and Their Implications for Teacher Training Programmes in Malaysia. Ling , Chu Poh LB2300 Higher Education Salah satu tuduhan pada masa yang lalu ialah konsep keberkesanan guru yang dirangkakan oleh penyelidik dan pendidik tidak begitu jelas. Rencana ini telah cuba menghasilkan satu rangka pengkonsepan untuk konsep keberkesanan guru. Ini adalah melalui beberapa dimensi yang menggambarkan sifat guru yang cekap dan be1kesan. Tumpuan telah diberi untuk mengaitkan dimensi keberkesanan guru dengan tujuan dan ciri program guru . Andaian yang terpenting ialah untuk rnelahirkan guru yang berkesan, maka program latihan guru melalui kurikulumnya seharuslah menitikberatkan penyuburan dimensi keberkesanan guru dengan lebih jitu dan ketara. Ini tidak sepatutlah secara sambilan tetapi adalah melalui strategi dan kurikulum yang lebih menepati dimensi keberkesanan guru secara langsung. Penerbit Universiti Sains Malaysia 1985 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/33599/1/jilid_07_artikel_06.pdf Ling , Chu Poh (1985) Dimensions of Teacher Effectiveness and Their Implications for Teacher Training Programmes in Malaysia. The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 7 (1). pp. 1-14. ISSN 2289-9057 http://apjee.usm.my/JPP_07_1985/jilid%2007%20artikel%2006.pdf |
spellingShingle | LB2300 Higher Education Ling , Chu Poh Dimensions of Teacher Effectiveness and Their Implications for Teacher Training Programmes in Malaysia. |
title | Dimensions of Teacher Effectiveness and Their
Implications for Teacher Training
Programmes in Malaysia. |
title_full | Dimensions of Teacher Effectiveness and Their
Implications for Teacher Training
Programmes in Malaysia. |
title_fullStr | Dimensions of Teacher Effectiveness and Their
Implications for Teacher Training
Programmes in Malaysia. |
title_full_unstemmed | Dimensions of Teacher Effectiveness and Their
Implications for Teacher Training
Programmes in Malaysia. |
title_short | Dimensions of Teacher Effectiveness and Their
Implications for Teacher Training
Programmes in Malaysia. |
title_sort | dimensions of teacher effectiveness and their implications for teacher training programmes in malaysia |
topic | LB2300 Higher Education |
url | http://eprints.usm.my/33599/1/jilid_07_artikel_06.pdf |
work_keys_str_mv | AT lingchupoh dimensionsofteachereffectivenessandtheirimplicationsforteachertrainingprogrammesinmalaysia |