Learning to Read in English in Standard One: Some Major Difficulties of National Primary School Pupils

Bacaan Bahasa lnggeris lazimnya tidak diajar sebagai satu matapelajaran sekolah rendah di Malaysia tetapi diajar sebagai satu aktiviti kaedah mengajar Bahasa lnggeris. Oleh demikian seorang murid dalam darjah satu di Sekolah Rendah Kebangsaan akan menghadapi beberapa masalah semasa ia mula belajar...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tunku Ismail, Rose
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Sains Malaysia 1986
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/33606/1/jilid_08_artikel_03.pdf
_version_ 1825832927544475648
author Tunku Ismail, Rose
author_facet Tunku Ismail, Rose
author_sort Tunku Ismail, Rose
collection USM
description Bacaan Bahasa lnggeris lazimnya tidak diajar sebagai satu matapelajaran sekolah rendah di Malaysia tetapi diajar sebagai satu aktiviti kaedah mengajar Bahasa lnggeris. Oleh demikian seorang murid dalam darjah satu di Sekolah Rendah Kebangsaan akan menghadapi beberapa masalah semasa ia mula belajar membaca da1am Bahasa lnggeris. Masalah-masalah utama tersebut adalah (I) penguasaan bahasa ibunda serentak dengan Bahasa lnggeris; (2) penguasaan mekanisme membaca; (3) kesesuaian kaedah mengajar guru; (4) kesesuaian alat membantu baca dan latihan bacaan; (5) jenis buku teks dan (6) persediaan murid untuk membaca.
first_indexed 2024-03-06T15:00:09Z
format Article
id usm.eprints-33606
institution Universiti Sains Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T15:00:09Z
publishDate 1986
publisher Penerbit Universiti Sains Malaysia
record_format dspace
spelling usm.eprints-336062017-04-26T02:11:53Z http://eprints.usm.my/33606/ Learning to Read in English in Standard One: Some Major Difficulties of National Primary School Pupils Tunku Ismail, Rose LB2300 Higher Education Bacaan Bahasa lnggeris lazimnya tidak diajar sebagai satu matapelajaran sekolah rendah di Malaysia tetapi diajar sebagai satu aktiviti kaedah mengajar Bahasa lnggeris. Oleh demikian seorang murid dalam darjah satu di Sekolah Rendah Kebangsaan akan menghadapi beberapa masalah semasa ia mula belajar membaca da1am Bahasa lnggeris. Masalah-masalah utama tersebut adalah (I) penguasaan bahasa ibunda serentak dengan Bahasa lnggeris; (2) penguasaan mekanisme membaca; (3) kesesuaian kaedah mengajar guru; (4) kesesuaian alat membantu baca dan latihan bacaan; (5) jenis buku teks dan (6) persediaan murid untuk membaca. Penerbit Universiti Sains Malaysia 1986 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/33606/1/jilid_08_artikel_03.pdf Tunku Ismail, Rose (1986) Learning to Read in English in Standard One: Some Major Difficulties of National Primary School Pupils. The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 8 (1). pp. 1-7. ISSN 2289-9057 http://apjee.usm.my/JPP_08_1986/jilid%2008%20artikel%2003.pdf
spellingShingle LB2300 Higher Education
Tunku Ismail, Rose
Learning to Read in English in Standard One: Some Major Difficulties of National Primary School Pupils
title Learning to Read in English in Standard One: Some Major Difficulties of National Primary School Pupils
title_full Learning to Read in English in Standard One: Some Major Difficulties of National Primary School Pupils
title_fullStr Learning to Read in English in Standard One: Some Major Difficulties of National Primary School Pupils
title_full_unstemmed Learning to Read in English in Standard One: Some Major Difficulties of National Primary School Pupils
title_short Learning to Read in English in Standard One: Some Major Difficulties of National Primary School Pupils
title_sort learning to read in english in standard one some major difficulties of national primary school pupils
topic LB2300 Higher Education
url http://eprints.usm.my/33606/1/jilid_08_artikel_03.pdf
work_keys_str_mv AT tunkuismailrose learningtoreadinenglishinstandardonesomemajordifficultiesofnationalprimaryschoolpupils