The Process of National Integration in the Educational Setting

Kajian ini diusahakan asas andaian bahawa sistem pendidikan di negara memainkan peranan memupuk perpaduan di kalangan murid-murid sekolah. Berpegang kepada definisi perpaduan sebagai satu usaha yang diambil secara sedar untuk mewujudkan masyarakat yang bersatu padu yang mempunyai identiti keban...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Saidin, Robiah
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Sains Malaysia 1993
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/33863/1/Jilid_12_Artikel_09.pdf
Description
Summary:Kajian ini diusahakan asas andaian bahawa sistem pendidikan di negara memainkan peranan memupuk perpaduan di kalangan murid-murid sekolah. Berpegang kepada definisi perpaduan sebagai satu usaha yang diambil secara sedar untuk mewujudkan masyarakat yang bersatu padu yang mempunyai identiti kebangsaan berasaskan budaya nasional (Melayu), maka kajian ini bertujuan untuk mengetahui sejauh manakah pelaksanaan dasar sistem pendidikan kebangsaan berjaya membentuk sikap yang positif terhadap perpaduan kebangsaan di kalangan murid-murid sekolah menengah di Malaysia. Empat soalan besar yang menyentuh tentang pelaksanaan dan penghayatan murid-murid mengenai dasar pendidikan kebangsaan iaitu identiti nasional, Bahasa Malaysia, kurikulum kebangsaan dan aktiviti ko-kurikulum di sekolah telah ditimbulkan.