The Process of National Integration in the Educational Setting

Kajian ini diusahakan asas andaian bahawa sistem pendidikan di negara memainkan peranan memupuk perpaduan di kalangan murid-murid sekolah. Berpegang kepada definisi perpaduan sebagai satu usaha yang diambil secara sedar untuk mewujudkan masyarakat yang bersatu padu yang mempunyai identiti keban...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Saidin, Robiah
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Sains Malaysia 1993
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/33863/1/Jilid_12_Artikel_09.pdf
_version_ 1797009113351192576
author Saidin, Robiah
author_facet Saidin, Robiah
author_sort Saidin, Robiah
collection USM
description Kajian ini diusahakan asas andaian bahawa sistem pendidikan di negara memainkan peranan memupuk perpaduan di kalangan murid-murid sekolah. Berpegang kepada definisi perpaduan sebagai satu usaha yang diambil secara sedar untuk mewujudkan masyarakat yang bersatu padu yang mempunyai identiti kebangsaan berasaskan budaya nasional (Melayu), maka kajian ini bertujuan untuk mengetahui sejauh manakah pelaksanaan dasar sistem pendidikan kebangsaan berjaya membentuk sikap yang positif terhadap perpaduan kebangsaan di kalangan murid-murid sekolah menengah di Malaysia. Empat soalan besar yang menyentuh tentang pelaksanaan dan penghayatan murid-murid mengenai dasar pendidikan kebangsaan iaitu identiti nasional, Bahasa Malaysia, kurikulum kebangsaan dan aktiviti ko-kurikulum di sekolah telah ditimbulkan.
first_indexed 2024-03-06T15:00:54Z
format Article
id usm.eprints-33863
institution Universiti Sains Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T15:00:54Z
publishDate 1993
publisher Penerbit Universiti Sains Malaysia
record_format dspace
spelling usm.eprints-338632017-05-05T21:16:32Z http://eprints.usm.my/33863/ The Process of National Integration in the Educational Setting Saidin, Robiah LB2300 Higher Education Kajian ini diusahakan asas andaian bahawa sistem pendidikan di negara memainkan peranan memupuk perpaduan di kalangan murid-murid sekolah. Berpegang kepada definisi perpaduan sebagai satu usaha yang diambil secara sedar untuk mewujudkan masyarakat yang bersatu padu yang mempunyai identiti kebangsaan berasaskan budaya nasional (Melayu), maka kajian ini bertujuan untuk mengetahui sejauh manakah pelaksanaan dasar sistem pendidikan kebangsaan berjaya membentuk sikap yang positif terhadap perpaduan kebangsaan di kalangan murid-murid sekolah menengah di Malaysia. Empat soalan besar yang menyentuh tentang pelaksanaan dan penghayatan murid-murid mengenai dasar pendidikan kebangsaan iaitu identiti nasional, Bahasa Malaysia, kurikulum kebangsaan dan aktiviti ko-kurikulum di sekolah telah ditimbulkan. Penerbit Universiti Sains Malaysia 1993 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/33863/1/Jilid_12_Artikel_09.pdf Saidin, Robiah (1993) The Process of National Integration in the Educational Setting. The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 12 (1). pp. 1-19. ISSN 2289-9057 http://apjee.usm.my/JPP_12_1993/Jilid%2012%20Artikel%2009.pdf
spellingShingle LB2300 Higher Education
Saidin, Robiah
The Process of National Integration in the Educational Setting
title The Process of National Integration in the Educational Setting
title_full The Process of National Integration in the Educational Setting
title_fullStr The Process of National Integration in the Educational Setting
title_full_unstemmed The Process of National Integration in the Educational Setting
title_short The Process of National Integration in the Educational Setting
title_sort process of national integration in the educational setting
topic LB2300 Higher Education
url http://eprints.usm.my/33863/1/Jilid_12_Artikel_09.pdf
work_keys_str_mv AT saidinrobiah theprocessofnationalintegrationintheeducationalsetting
AT saidinrobiah processofnationalintegrationintheeducationalsetting