The Process of National Integration in the Educational Setting
Kajian ini diusahakan asas andaian bahawa sistem pendidikan di negara memainkan peranan memupuk perpaduan di kalangan murid-murid sekolah. Berpegang kepada definisi perpaduan sebagai satu usaha yang diambil secara sedar untuk mewujudkan masyarakat yang bersatu padu yang mempunyai identiti keban...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Sains Malaysia
1993
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.usm.my/33863/1/Jilid_12_Artikel_09.pdf |
_version_ | 1797009113351192576 |
---|---|
author | Saidin, Robiah |
author_facet | Saidin, Robiah |
author_sort | Saidin, Robiah |
collection | USM |
description | Kajian ini diusahakan asas andaian bahawa sistem pendidikan di
negara memainkan peranan memupuk perpaduan di kalangan
murid-murid sekolah. Berpegang kepada definisi perpaduan
sebagai satu usaha yang diambil secara sedar untuk mewujudkan
masyarakat yang bersatu padu yang mempunyai identiti
kebangsaan berasaskan budaya nasional (Melayu), maka kajian
ini bertujuan untuk mengetahui sejauh manakah pelaksanaan
dasar sistem pendidikan kebangsaan berjaya membentuk sikap
yang positif terhadap perpaduan kebangsaan di kalangan
murid-murid sekolah menengah di Malaysia. Empat soalan besar
yang menyentuh tentang pelaksanaan dan penghayatan
murid-murid mengenai dasar pendidikan kebangsaan iaitu identiti
nasional, Bahasa Malaysia, kurikulum kebangsaan dan aktiviti
ko-kurikulum di sekolah telah ditimbulkan. |
first_indexed | 2024-03-06T15:00:54Z |
format | Article |
id | usm.eprints-33863 |
institution | Universiti Sains Malaysia |
language | English |
last_indexed | 2024-03-06T15:00:54Z |
publishDate | 1993 |
publisher | Penerbit Universiti Sains Malaysia |
record_format | dspace |
spelling | usm.eprints-338632017-05-05T21:16:32Z http://eprints.usm.my/33863/ The Process of National Integration in the Educational Setting Saidin, Robiah LB2300 Higher Education Kajian ini diusahakan asas andaian bahawa sistem pendidikan di negara memainkan peranan memupuk perpaduan di kalangan murid-murid sekolah. Berpegang kepada definisi perpaduan sebagai satu usaha yang diambil secara sedar untuk mewujudkan masyarakat yang bersatu padu yang mempunyai identiti kebangsaan berasaskan budaya nasional (Melayu), maka kajian ini bertujuan untuk mengetahui sejauh manakah pelaksanaan dasar sistem pendidikan kebangsaan berjaya membentuk sikap yang positif terhadap perpaduan kebangsaan di kalangan murid-murid sekolah menengah di Malaysia. Empat soalan besar yang menyentuh tentang pelaksanaan dan penghayatan murid-murid mengenai dasar pendidikan kebangsaan iaitu identiti nasional, Bahasa Malaysia, kurikulum kebangsaan dan aktiviti ko-kurikulum di sekolah telah ditimbulkan. Penerbit Universiti Sains Malaysia 1993 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/33863/1/Jilid_12_Artikel_09.pdf Saidin, Robiah (1993) The Process of National Integration in the Educational Setting. The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 12 (1). pp. 1-19. ISSN 2289-9057 http://apjee.usm.my/JPP_12_1993/Jilid%2012%20Artikel%2009.pdf |
spellingShingle | LB2300 Higher Education Saidin, Robiah The Process of National Integration in the Educational Setting |
title | The Process of National Integration
in the Educational Setting |
title_full | The Process of National Integration
in the Educational Setting |
title_fullStr | The Process of National Integration
in the Educational Setting |
title_full_unstemmed | The Process of National Integration
in the Educational Setting |
title_short | The Process of National Integration
in the Educational Setting |
title_sort | process of national integration in the educational setting |
topic | LB2300 Higher Education |
url | http://eprints.usm.my/33863/1/Jilid_12_Artikel_09.pdf |
work_keys_str_mv | AT saidinrobiah theprocessofnationalintegrationintheeducationalsetting AT saidinrobiah processofnationalintegrationintheeducationalsetting |