Technology-Based Science Classroom: What Factors Facilitate Learning?

Mempelajari sains rendah termasuklah memperoleh kemahiran proses sains. Kajian ini meneroka penggunaan bahan pengajaran berasaskan web yang dibangunkan untuk mengajar kemahiran proses sains, khasnya kemahiran mengawal pemboleh ubah. Kajian kes kualitatif ini cuba mencari faktor-faktor yang mempen...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mohd. Saat, Rohaida, Abu Bakar, Kamariah
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Sains Malaysia 2005
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/34230/1/JPP01Rohaida%281-19%29B.pdf
_version_ 1825833046686826496
author Mohd. Saat, Rohaida
Abu Bakar, Kamariah
author_facet Mohd. Saat, Rohaida
Abu Bakar, Kamariah
author_sort Mohd. Saat, Rohaida
collection USM
description Mempelajari sains rendah termasuklah memperoleh kemahiran proses sains. Kajian ini meneroka penggunaan bahan pengajaran berasaskan web yang dibangunkan untuk mengajar kemahiran proses sains, khasnya kemahiran mengawal pemboleh ubah. Kajian kes kualitatif ini cuba mencari faktor-faktor yang mempengaruhi pembelajaran dalam persekitaran berasaskan web. Analisis data lisan dan bukan lisan mendedahkan bahawa terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi perolehan kemahiran proses sains. Empat faktor timbul daripada kajian ini: (1) bahan pengajaran berasaskan web, (2) susunan fizikal, (3) peranan guru, dan (4) kesediaan pelajar. Artikel ini membincangkan dapatan-dapatan ini dan implikasinya kepada pengajaran dan pembelajaran sains rendah dalam persekitaran pembelajaran berasaskan web.
first_indexed 2024-03-06T15:01:57Z
format Article
id usm.eprints-34230
institution Universiti Sains Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T15:01:57Z
publishDate 2005
publisher Penerbit Universiti Sains Malaysia
record_format dspace
spelling usm.eprints-342302017-05-17T02:17:12Z http://eprints.usm.my/34230/ Technology-Based Science Classroom: What Factors Facilitate Learning? Mohd. Saat, Rohaida Abu Bakar, Kamariah LB2300 Higher Education Mempelajari sains rendah termasuklah memperoleh kemahiran proses sains. Kajian ini meneroka penggunaan bahan pengajaran berasaskan web yang dibangunkan untuk mengajar kemahiran proses sains, khasnya kemahiran mengawal pemboleh ubah. Kajian kes kualitatif ini cuba mencari faktor-faktor yang mempengaruhi pembelajaran dalam persekitaran berasaskan web. Analisis data lisan dan bukan lisan mendedahkan bahawa terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi perolehan kemahiran proses sains. Empat faktor timbul daripada kajian ini: (1) bahan pengajaran berasaskan web, (2) susunan fizikal, (3) peranan guru, dan (4) kesediaan pelajar. Artikel ini membincangkan dapatan-dapatan ini dan implikasinya kepada pengajaran dan pembelajaran sains rendah dalam persekitaran pembelajaran berasaskan web. Penerbit Universiti Sains Malaysia 2005 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/34230/1/JPP01Rohaida%281-19%29B.pdf Mohd. Saat, Rohaida and Abu Bakar, Kamariah (2005) Technology-Based Science Classroom: What Factors Facilitate Learning? The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 20 (1). pp. 1-19. ISSN 2289-9057 http://apjee.usm.my/APJEE_20_2005/JPP01Rohaida(1-19)B.pdf
spellingShingle LB2300 Higher Education
Mohd. Saat, Rohaida
Abu Bakar, Kamariah
Technology-Based Science Classroom: What Factors Facilitate Learning?
title Technology-Based Science Classroom: What Factors Facilitate Learning?
title_full Technology-Based Science Classroom: What Factors Facilitate Learning?
title_fullStr Technology-Based Science Classroom: What Factors Facilitate Learning?
title_full_unstemmed Technology-Based Science Classroom: What Factors Facilitate Learning?
title_short Technology-Based Science Classroom: What Factors Facilitate Learning?
title_sort technology based science classroom what factors facilitate learning
topic LB2300 Higher Education
url http://eprints.usm.my/34230/1/JPP01Rohaida%281-19%29B.pdf
work_keys_str_mv AT mohdsaatrohaida technologybasedscienceclassroomwhatfactorsfacilitatelearning
AT abubakarkamariah technologybasedscienceclassroomwhatfactorsfacilitatelearning