Kesan Penggunaan Peta Konsep Bersama Koswer Pengajaran Sains Tingkatan 1 (Kementerian Pendidikan Malaysia) Dalam Meningkatkan Pengetahuan Dan Kesedaran Alam Sekitar (The Effect Of Using Concept Map With Teaching Courseware Of Form 1 Sciences [Ministry Of Education, Malaysia] In Increasing The Environmental Knowledge And Awareness)
Penyelidikan ini bertujuan untuk mengkaji kesan penggunaan peta konsep bersama Koswer Pengajaran Sains Tingkatan 1 (Kementerian Pendidikan Malaysia) dalam meningkatkan pengetahuan dan kesedaran alam sekitar. Kajian ini memfokuskan subjek Sains tingkatan 1 iaitu Bab 5: ''Air Pollution –...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Sains Malaysia
2008
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.usm.my/34392/1/jpp23-4_PENGGUNAAN_PETA_KONSEP.pdf |
_version_ | 1825833078877061120 |
---|---|
author | Kaliaperumal , Renuka Syed Idros, Sharifah Norhaidah |
author_facet | Kaliaperumal , Renuka Syed Idros, Sharifah Norhaidah |
author_sort | Kaliaperumal , Renuka |
collection | USM |
description | Penyelidikan ini bertujuan untuk mengkaji kesan penggunaan peta konsep
bersama Koswer Pengajaran Sains Tingkatan 1 (Kementerian Pendidikan Malaysia)
dalam meningkatkan pengetahuan dan kesedaran alam sekitar. Kajian ini memfokuskan
subjek Sains tingkatan 1 iaitu Bab 5: ''Air Pollution – The Effects, Preventing and
Controlling'' yang menyentuh khusus nilai-nilai alam sekitar. Sampel pelajar terdiri
daripada 70 orang pelajar tingkatan satu dari dua buah sekolah menengah. Ujian pra dan
pasca telah dijalankan bagi kedua-dua kumpulan untuk menentukan tahap pengetahuan
dan kesedaran alam sekitar. Kajian quasi-eksperimen ini memerihalkan perbandingan
penggunaan peta konsep bersama koswer berbanding dengan koswer sahaja. Pelajar
daripada kumpulan eksperimen melalui tiga fasa pembentukan peta konsep (individu,
kumpulan dan bersama guru) setelah belajar menggunakan koswer. Manakala pelajar
daripada kumpulan kawalan hanya belajar menggunakan koswer sahaja. Data-data yang
diperolehi melalui ujian pra dan pasca telah dianalisis menggunakan kaedah statistik
deskriptif dan statistik inferens menerusi independent samples t-test dan ujian korelasi
Pearson. Peningkatan skor daripada ujian pra dan pasca menunjukkan bahawa terdapat
perbezaan yang signifikan antara kumpulan kawalan dan kumpulan eksperimen bagi
pengetahuan dan kesedaran alam sekitar. Kumpulan eksperimen memperlihatkan
peningkatan yang lebih tinggi berbanding dengan kumpulan kawalan. Manakala pelajarpelajar dengan pencapaian rendah memperlihatkan peningkatan dalam pengetahuan alam
sekitar yang lebih signifikan daripada pelajar-pelajar dengan pencapaian tinggi. Analisis
korelasi pula menunjukkan wujudnya perhubungan positif yang signifikan antara
pengetahuan dan kesedaran alam sekitar. Keputusan kajian ini mencadangkan bahawa
peta konsep bersama koswer merupakan gabungan strategi kognitif terbaik yang boleh
digunakan di dalam bilik darjah bagi meningkatkan pengetahuan dan kesedaran alam
sekitar para pelajar. |
first_indexed | 2024-03-06T15:02:25Z |
format | Article |
id | usm.eprints-34392 |
institution | Universiti Sains Malaysia |
language | English |
last_indexed | 2024-03-06T15:02:25Z |
publishDate | 2008 |
publisher | Penerbit Universiti Sains Malaysia |
record_format | dspace |
spelling | usm.eprints-343922017-05-19T08:28:21Z http://eprints.usm.my/34392/ Kesan Penggunaan Peta Konsep Bersama Koswer Pengajaran Sains Tingkatan 1 (Kementerian Pendidikan Malaysia) Dalam Meningkatkan Pengetahuan Dan Kesedaran Alam Sekitar (The Effect Of Using Concept Map With Teaching Courseware Of Form 1 Sciences [Ministry Of Education, Malaysia] In Increasing The Environmental Knowledge And Awareness) Kaliaperumal , Renuka Syed Idros, Sharifah Norhaidah LB2300 Higher Education Penyelidikan ini bertujuan untuk mengkaji kesan penggunaan peta konsep bersama Koswer Pengajaran Sains Tingkatan 1 (Kementerian Pendidikan Malaysia) dalam meningkatkan pengetahuan dan kesedaran alam sekitar. Kajian ini memfokuskan subjek Sains tingkatan 1 iaitu Bab 5: ''Air Pollution – The Effects, Preventing and Controlling'' yang menyentuh khusus nilai-nilai alam sekitar. Sampel pelajar terdiri daripada 70 orang pelajar tingkatan satu dari dua buah sekolah menengah. Ujian pra dan pasca telah dijalankan bagi kedua-dua kumpulan untuk menentukan tahap pengetahuan dan kesedaran alam sekitar. Kajian quasi-eksperimen ini memerihalkan perbandingan penggunaan peta konsep bersama koswer berbanding dengan koswer sahaja. Pelajar daripada kumpulan eksperimen melalui tiga fasa pembentukan peta konsep (individu, kumpulan dan bersama guru) setelah belajar menggunakan koswer. Manakala pelajar daripada kumpulan kawalan hanya belajar menggunakan koswer sahaja. Data-data yang diperolehi melalui ujian pra dan pasca telah dianalisis menggunakan kaedah statistik deskriptif dan statistik inferens menerusi independent samples t-test dan ujian korelasi Pearson. Peningkatan skor daripada ujian pra dan pasca menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan antara kumpulan kawalan dan kumpulan eksperimen bagi pengetahuan dan kesedaran alam sekitar. Kumpulan eksperimen memperlihatkan peningkatan yang lebih tinggi berbanding dengan kumpulan kawalan. Manakala pelajarpelajar dengan pencapaian rendah memperlihatkan peningkatan dalam pengetahuan alam sekitar yang lebih signifikan daripada pelajar-pelajar dengan pencapaian tinggi. Analisis korelasi pula menunjukkan wujudnya perhubungan positif yang signifikan antara pengetahuan dan kesedaran alam sekitar. Keputusan kajian ini mencadangkan bahawa peta konsep bersama koswer merupakan gabungan strategi kognitif terbaik yang boleh digunakan di dalam bilik darjah bagi meningkatkan pengetahuan dan kesedaran alam sekitar para pelajar. Penerbit Universiti Sains Malaysia 2008 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/34392/1/jpp23-4_PENGGUNAAN_PETA_KONSEP.pdf Kaliaperumal , Renuka and Syed Idros, Sharifah Norhaidah (2008) Kesan Penggunaan Peta Konsep Bersama Koswer Pengajaran Sains Tingkatan 1 (Kementerian Pendidikan Malaysia) Dalam Meningkatkan Pengetahuan Dan Kesedaran Alam Sekitar (The Effect Of Using Concept Map With Teaching Courseware Of Form 1 Sciences [Ministry Of Education, Malaysia] In Increasing The Environmental Knowledge And Awareness). The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 23 (1). pp. 1-12. ISSN 2289-9057 http://apjee.usm.my/APJEE_23_2008/jpp23-4_PENGGUNAAN%20PETA%20KONSEP.pdf |
spellingShingle | LB2300 Higher Education Kaliaperumal , Renuka Syed Idros, Sharifah Norhaidah Kesan Penggunaan Peta Konsep Bersama Koswer Pengajaran Sains Tingkatan 1 (Kementerian Pendidikan Malaysia) Dalam Meningkatkan Pengetahuan Dan Kesedaran Alam Sekitar (The Effect Of Using Concept Map With Teaching Courseware Of Form 1 Sciences [Ministry Of Education, Malaysia] In Increasing The Environmental Knowledge And Awareness) |
title | Kesan Penggunaan Peta Konsep Bersama Koswer
Pengajaran Sains Tingkatan 1 (Kementerian
Pendidikan Malaysia) Dalam Meningkatkan
Pengetahuan Dan Kesedaran Alam Sekitar
(The Effect Of Using Concept Map With Teaching
Courseware Of Form 1 Sciences [Ministry Of
Education, Malaysia] In Increasing The
Environmental Knowledge And Awareness) |
title_full | Kesan Penggunaan Peta Konsep Bersama Koswer
Pengajaran Sains Tingkatan 1 (Kementerian
Pendidikan Malaysia) Dalam Meningkatkan
Pengetahuan Dan Kesedaran Alam Sekitar
(The Effect Of Using Concept Map With Teaching
Courseware Of Form 1 Sciences [Ministry Of
Education, Malaysia] In Increasing The
Environmental Knowledge And Awareness) |
title_fullStr | Kesan Penggunaan Peta Konsep Bersama Koswer
Pengajaran Sains Tingkatan 1 (Kementerian
Pendidikan Malaysia) Dalam Meningkatkan
Pengetahuan Dan Kesedaran Alam Sekitar
(The Effect Of Using Concept Map With Teaching
Courseware Of Form 1 Sciences [Ministry Of
Education, Malaysia] In Increasing The
Environmental Knowledge And Awareness) |
title_full_unstemmed | Kesan Penggunaan Peta Konsep Bersama Koswer
Pengajaran Sains Tingkatan 1 (Kementerian
Pendidikan Malaysia) Dalam Meningkatkan
Pengetahuan Dan Kesedaran Alam Sekitar
(The Effect Of Using Concept Map With Teaching
Courseware Of Form 1 Sciences [Ministry Of
Education, Malaysia] In Increasing The
Environmental Knowledge And Awareness) |
title_short | Kesan Penggunaan Peta Konsep Bersama Koswer
Pengajaran Sains Tingkatan 1 (Kementerian
Pendidikan Malaysia) Dalam Meningkatkan
Pengetahuan Dan Kesedaran Alam Sekitar
(The Effect Of Using Concept Map With Teaching
Courseware Of Form 1 Sciences [Ministry Of
Education, Malaysia] In Increasing The
Environmental Knowledge And Awareness) |
title_sort | kesan penggunaan peta konsep bersama koswer pengajaran sains tingkatan 1 kementerian pendidikan malaysia dalam meningkatkan pengetahuan dan kesedaran alam sekitar the effect of using concept map with teaching courseware of form 1 sciences ministry of education malaysia in increasing the environmental knowledge and awareness |
topic | LB2300 Higher Education |
url | http://eprints.usm.my/34392/1/jpp23-4_PENGGUNAAN_PETA_KONSEP.pdf |
work_keys_str_mv | AT kaliaperumalrenuka kesanpenggunaanpetakonsepbersamakoswerpengajaransainstingkatan1kementerianpendidikanmalaysiadalammeningkatkanpengetahuandankesedaranalamsekitartheeffectofusingconceptmapwithteachingcoursewareofform1sciencesministryofeducationmalaysiainincreasingtheenviron AT syedidrossharifahnorhaidah kesanpenggunaanpetakonsepbersamakoswerpengajaransainstingkatan1kementerianpendidikanmalaysiadalammeningkatkanpengetahuandankesedaranalamsekitartheeffectofusingconceptmapwithteachingcoursewareofform1sciencesministryofeducationmalaysiainincreasingtheenviron |