Kesan Penggunaan Peta Konsep Bersama Koswer Pengajaran Sains Tingkatan 1 (Kementerian Pendidikan Malaysia) Dalam Meningkatkan Pengetahuan Dan Kesedaran Alam Sekitar (The Effect Of Using Concept Map With Teaching Courseware Of Form 1 Sciences [Ministry Of Education, Malaysia] In Increasing The Environmental Knowledge And Awareness)

Penyelidikan ini bertujuan untuk mengkaji kesan penggunaan peta konsep bersama Koswer Pengajaran Sains Tingkatan 1 (Kementerian Pendidikan Malaysia) dalam meningkatkan pengetahuan dan kesedaran alam sekitar. Kajian ini memfokuskan subjek Sains tingkatan 1 iaitu Bab 5: ''Air Pollution –...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kaliaperumal , Renuka, Syed Idros, Sharifah Norhaidah
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Sains Malaysia 2008
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/34392/1/jpp23-4_PENGGUNAAN_PETA_KONSEP.pdf
_version_ 1825833078877061120
author Kaliaperumal , Renuka
Syed Idros, Sharifah Norhaidah
author_facet Kaliaperumal , Renuka
Syed Idros, Sharifah Norhaidah
author_sort Kaliaperumal , Renuka
collection USM
description Penyelidikan ini bertujuan untuk mengkaji kesan penggunaan peta konsep bersama Koswer Pengajaran Sains Tingkatan 1 (Kementerian Pendidikan Malaysia) dalam meningkatkan pengetahuan dan kesedaran alam sekitar. Kajian ini memfokuskan subjek Sains tingkatan 1 iaitu Bab 5: ''Air Pollution – The Effects, Preventing and Controlling'' yang menyentuh khusus nilai-nilai alam sekitar. Sampel pelajar terdiri daripada 70 orang pelajar tingkatan satu dari dua buah sekolah menengah. Ujian pra dan pasca telah dijalankan bagi kedua-dua kumpulan untuk menentukan tahap pengetahuan dan kesedaran alam sekitar. Kajian quasi-eksperimen ini memerihalkan perbandingan penggunaan peta konsep bersama koswer berbanding dengan koswer sahaja. Pelajar daripada kumpulan eksperimen melalui tiga fasa pembentukan peta konsep (individu, kumpulan dan bersama guru) setelah belajar menggunakan koswer. Manakala pelajar daripada kumpulan kawalan hanya belajar menggunakan koswer sahaja. Data-data yang diperolehi melalui ujian pra dan pasca telah dianalisis menggunakan kaedah statistik deskriptif dan statistik inferens menerusi independent samples t-test dan ujian korelasi Pearson. Peningkatan skor daripada ujian pra dan pasca menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan antara kumpulan kawalan dan kumpulan eksperimen bagi pengetahuan dan kesedaran alam sekitar. Kumpulan eksperimen memperlihatkan peningkatan yang lebih tinggi berbanding dengan kumpulan kawalan. Manakala pelajarpelajar dengan pencapaian rendah memperlihatkan peningkatan dalam pengetahuan alam sekitar yang lebih signifikan daripada pelajar-pelajar dengan pencapaian tinggi. Analisis korelasi pula menunjukkan wujudnya perhubungan positif yang signifikan antara pengetahuan dan kesedaran alam sekitar. Keputusan kajian ini mencadangkan bahawa peta konsep bersama koswer merupakan gabungan strategi kognitif terbaik yang boleh digunakan di dalam bilik darjah bagi meningkatkan pengetahuan dan kesedaran alam sekitar para pelajar.
first_indexed 2024-03-06T15:02:25Z
format Article
id usm.eprints-34392
institution Universiti Sains Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T15:02:25Z
publishDate 2008
publisher Penerbit Universiti Sains Malaysia
record_format dspace
spelling usm.eprints-343922017-05-19T08:28:21Z http://eprints.usm.my/34392/ Kesan Penggunaan Peta Konsep Bersama Koswer Pengajaran Sains Tingkatan 1 (Kementerian Pendidikan Malaysia) Dalam Meningkatkan Pengetahuan Dan Kesedaran Alam Sekitar (The Effect Of Using Concept Map With Teaching Courseware Of Form 1 Sciences [Ministry Of Education, Malaysia] In Increasing The Environmental Knowledge And Awareness) Kaliaperumal , Renuka Syed Idros, Sharifah Norhaidah LB2300 Higher Education Penyelidikan ini bertujuan untuk mengkaji kesan penggunaan peta konsep bersama Koswer Pengajaran Sains Tingkatan 1 (Kementerian Pendidikan Malaysia) dalam meningkatkan pengetahuan dan kesedaran alam sekitar. Kajian ini memfokuskan subjek Sains tingkatan 1 iaitu Bab 5: ''Air Pollution – The Effects, Preventing and Controlling'' yang menyentuh khusus nilai-nilai alam sekitar. Sampel pelajar terdiri daripada 70 orang pelajar tingkatan satu dari dua buah sekolah menengah. Ujian pra dan pasca telah dijalankan bagi kedua-dua kumpulan untuk menentukan tahap pengetahuan dan kesedaran alam sekitar. Kajian quasi-eksperimen ini memerihalkan perbandingan penggunaan peta konsep bersama koswer berbanding dengan koswer sahaja. Pelajar daripada kumpulan eksperimen melalui tiga fasa pembentukan peta konsep (individu, kumpulan dan bersama guru) setelah belajar menggunakan koswer. Manakala pelajar daripada kumpulan kawalan hanya belajar menggunakan koswer sahaja. Data-data yang diperolehi melalui ujian pra dan pasca telah dianalisis menggunakan kaedah statistik deskriptif dan statistik inferens menerusi independent samples t-test dan ujian korelasi Pearson. Peningkatan skor daripada ujian pra dan pasca menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan antara kumpulan kawalan dan kumpulan eksperimen bagi pengetahuan dan kesedaran alam sekitar. Kumpulan eksperimen memperlihatkan peningkatan yang lebih tinggi berbanding dengan kumpulan kawalan. Manakala pelajarpelajar dengan pencapaian rendah memperlihatkan peningkatan dalam pengetahuan alam sekitar yang lebih signifikan daripada pelajar-pelajar dengan pencapaian tinggi. Analisis korelasi pula menunjukkan wujudnya perhubungan positif yang signifikan antara pengetahuan dan kesedaran alam sekitar. Keputusan kajian ini mencadangkan bahawa peta konsep bersama koswer merupakan gabungan strategi kognitif terbaik yang boleh digunakan di dalam bilik darjah bagi meningkatkan pengetahuan dan kesedaran alam sekitar para pelajar. Penerbit Universiti Sains Malaysia 2008 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/34392/1/jpp23-4_PENGGUNAAN_PETA_KONSEP.pdf Kaliaperumal , Renuka and Syed Idros, Sharifah Norhaidah (2008) Kesan Penggunaan Peta Konsep Bersama Koswer Pengajaran Sains Tingkatan 1 (Kementerian Pendidikan Malaysia) Dalam Meningkatkan Pengetahuan Dan Kesedaran Alam Sekitar (The Effect Of Using Concept Map With Teaching Courseware Of Form 1 Sciences [Ministry Of Education, Malaysia] In Increasing The Environmental Knowledge And Awareness). The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 23 (1). pp. 1-12. ISSN 2289-9057 http://apjee.usm.my/APJEE_23_2008/jpp23-4_PENGGUNAAN%20PETA%20KONSEP.pdf
spellingShingle LB2300 Higher Education
Kaliaperumal , Renuka
Syed Idros, Sharifah Norhaidah
Kesan Penggunaan Peta Konsep Bersama Koswer Pengajaran Sains Tingkatan 1 (Kementerian Pendidikan Malaysia) Dalam Meningkatkan Pengetahuan Dan Kesedaran Alam Sekitar (The Effect Of Using Concept Map With Teaching Courseware Of Form 1 Sciences [Ministry Of Education, Malaysia] In Increasing The Environmental Knowledge And Awareness)
title Kesan Penggunaan Peta Konsep Bersama Koswer Pengajaran Sains Tingkatan 1 (Kementerian Pendidikan Malaysia) Dalam Meningkatkan Pengetahuan Dan Kesedaran Alam Sekitar (The Effect Of Using Concept Map With Teaching Courseware Of Form 1 Sciences [Ministry Of Education, Malaysia] In Increasing The Environmental Knowledge And Awareness)
title_full Kesan Penggunaan Peta Konsep Bersama Koswer Pengajaran Sains Tingkatan 1 (Kementerian Pendidikan Malaysia) Dalam Meningkatkan Pengetahuan Dan Kesedaran Alam Sekitar (The Effect Of Using Concept Map With Teaching Courseware Of Form 1 Sciences [Ministry Of Education, Malaysia] In Increasing The Environmental Knowledge And Awareness)
title_fullStr Kesan Penggunaan Peta Konsep Bersama Koswer Pengajaran Sains Tingkatan 1 (Kementerian Pendidikan Malaysia) Dalam Meningkatkan Pengetahuan Dan Kesedaran Alam Sekitar (The Effect Of Using Concept Map With Teaching Courseware Of Form 1 Sciences [Ministry Of Education, Malaysia] In Increasing The Environmental Knowledge And Awareness)
title_full_unstemmed Kesan Penggunaan Peta Konsep Bersama Koswer Pengajaran Sains Tingkatan 1 (Kementerian Pendidikan Malaysia) Dalam Meningkatkan Pengetahuan Dan Kesedaran Alam Sekitar (The Effect Of Using Concept Map With Teaching Courseware Of Form 1 Sciences [Ministry Of Education, Malaysia] In Increasing The Environmental Knowledge And Awareness)
title_short Kesan Penggunaan Peta Konsep Bersama Koswer Pengajaran Sains Tingkatan 1 (Kementerian Pendidikan Malaysia) Dalam Meningkatkan Pengetahuan Dan Kesedaran Alam Sekitar (The Effect Of Using Concept Map With Teaching Courseware Of Form 1 Sciences [Ministry Of Education, Malaysia] In Increasing The Environmental Knowledge And Awareness)
title_sort kesan penggunaan peta konsep bersama koswer pengajaran sains tingkatan 1 kementerian pendidikan malaysia dalam meningkatkan pengetahuan dan kesedaran alam sekitar the effect of using concept map with teaching courseware of form 1 sciences ministry of education malaysia in increasing the environmental knowledge and awareness
topic LB2300 Higher Education
url http://eprints.usm.my/34392/1/jpp23-4_PENGGUNAAN_PETA_KONSEP.pdf
work_keys_str_mv AT kaliaperumalrenuka kesanpenggunaanpetakonsepbersamakoswerpengajaransainstingkatan1kementerianpendidikanmalaysiadalammeningkatkanpengetahuandankesedaranalamsekitartheeffectofusingconceptmapwithteachingcoursewareofform1sciencesministryofeducationmalaysiainincreasingtheenviron
AT syedidrossharifahnorhaidah kesanpenggunaanpetakonsepbersamakoswerpengajaransainstingkatan1kementerianpendidikanmalaysiadalammeningkatkanpengetahuandankesedaranalamsekitartheeffectofusingconceptmapwithteachingcoursewareofform1sciencesministryofeducationmalaysiainincreasingtheenviron