Korelasi Strategi Dengan Motivasi Dalam Pembelajaran Bahasa Arab (The Correlation Between Language Learning Strategies And Motivation In Arabic Language Learning)
Beberapa kajian menunjukkan bahawa terdapat perkaitan yang signifikan antara penggunaan Strategi Pembelajaran Bahasa (SPB) dengan Motivasi Pembelajaran Bahasa (Oxford & Nyikos, 1989; Ehrman, 1990; Macaro, 2001). Kertas ini memerihalkan satu kajian yang direka bentuk untuk mengkaji korelasi di...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Sains Malaysia
2009
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.usm.my/34536/1/JPP24_07_KamarulShukri_109-123.pdf |
_version_ | 1825833105867407360 |
---|---|
author | Mat Teh, Kamarul Shukri Embi, Mohamed Amin |
author_facet | Mat Teh, Kamarul Shukri Embi, Mohamed Amin |
author_sort | Mat Teh, Kamarul Shukri |
collection | USM |
description | Beberapa kajian menunjukkan bahawa terdapat perkaitan yang signifikan
antara penggunaan Strategi Pembelajaran Bahasa (SPB) dengan Motivasi Pembelajaran
Bahasa (Oxford & Nyikos, 1989; Ehrman, 1990; Macaro, 2001). Kertas ini memerihalkan
satu kajian yang direka bentuk untuk mengkaji korelasi di antara SPB dengan Motivasi
Pembelajaran Bahasa Arab. Data kajian dikumpul dengan menggunakan soal selidik
kendiri yang diubah suai daripada Strategy Inventory for Language Learning (SILL)
(Oxford, 1990) dengan tambahan satu konstruk baru, dan soal selidik motivasi daripada
Affective Survey (Ehrman & Oxford, 1991). Seramai 457 orang pelajar Tingkatan empat
yang dipilih secara rawak daripada 13 buah sekolah menengah agama di Terengganu
terlibat dengan kajian ini. Ujian statistik Pearson digunakan bagi menjawab soalan kajian
dan menguji hipotesis berkaitan. Hasil kajian menunjukkan terdapat korelasi positif yang
tinggi di antara SPB secara keseluruhan dengan Motivasi Pembelajaran Bahasa secara
keseluruhan. Korelasi bermagnitud positif yang signifikan di antara penggunaan kategori
SPB dengan kategori Motivasi Pembelajaran Bahasa turut dapat dikesan. Pelajar yang
bermotivasi tinggi lebih kerap dan banyak menggunakan SPB berbanding pelajar yang
bermotivasi rendah. |
first_indexed | 2024-03-06T15:02:50Z |
format | Article |
id | usm.eprints-34536 |
institution | Universiti Sains Malaysia |
language | English |
last_indexed | 2024-03-06T15:02:50Z |
publishDate | 2009 |
publisher | Penerbit Universiti Sains Malaysia |
record_format | dspace |
spelling | usm.eprints-345362017-05-23T08:35:30Z http://eprints.usm.my/34536/ Korelasi Strategi Dengan Motivasi Dalam Pembelajaran Bahasa Arab (The Correlation Between Language Learning Strategies And Motivation In Arabic Language Learning) Mat Teh, Kamarul Shukri Embi, Mohamed Amin LB2300 Higher Education Beberapa kajian menunjukkan bahawa terdapat perkaitan yang signifikan antara penggunaan Strategi Pembelajaran Bahasa (SPB) dengan Motivasi Pembelajaran Bahasa (Oxford & Nyikos, 1989; Ehrman, 1990; Macaro, 2001). Kertas ini memerihalkan satu kajian yang direka bentuk untuk mengkaji korelasi di antara SPB dengan Motivasi Pembelajaran Bahasa Arab. Data kajian dikumpul dengan menggunakan soal selidik kendiri yang diubah suai daripada Strategy Inventory for Language Learning (SILL) (Oxford, 1990) dengan tambahan satu konstruk baru, dan soal selidik motivasi daripada Affective Survey (Ehrman & Oxford, 1991). Seramai 457 orang pelajar Tingkatan empat yang dipilih secara rawak daripada 13 buah sekolah menengah agama di Terengganu terlibat dengan kajian ini. Ujian statistik Pearson digunakan bagi menjawab soalan kajian dan menguji hipotesis berkaitan. Hasil kajian menunjukkan terdapat korelasi positif yang tinggi di antara SPB secara keseluruhan dengan Motivasi Pembelajaran Bahasa secara keseluruhan. Korelasi bermagnitud positif yang signifikan di antara penggunaan kategori SPB dengan kategori Motivasi Pembelajaran Bahasa turut dapat dikesan. Pelajar yang bermotivasi tinggi lebih kerap dan banyak menggunakan SPB berbanding pelajar yang bermotivasi rendah. Penerbit Universiti Sains Malaysia 2009 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/34536/1/JPP24_07_KamarulShukri_109-123.pdf Mat Teh, Kamarul Shukri and Embi, Mohamed Amin (2009) Korelasi Strategi Dengan Motivasi Dalam Pembelajaran Bahasa Arab (The Correlation Between Language Learning Strategies And Motivation In Arabic Language Learning). The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 24 (1). pp. 1-15. ISSN 2289-9057 http://apjee.usm.my/APJEE_24_2009/JPP24_07_KamarulShukri_109-123.pdf |
spellingShingle | LB2300 Higher Education Mat Teh, Kamarul Shukri Embi, Mohamed Amin Korelasi Strategi Dengan Motivasi Dalam Pembelajaran Bahasa Arab (The Correlation Between Language Learning Strategies And Motivation In Arabic Language Learning) |
title | Korelasi Strategi Dengan Motivasi
Dalam Pembelajaran Bahasa Arab
(The Correlation Between Language
Learning Strategies And Motivation
In Arabic Language Learning) |
title_full | Korelasi Strategi Dengan Motivasi
Dalam Pembelajaran Bahasa Arab
(The Correlation Between Language
Learning Strategies And Motivation
In Arabic Language Learning) |
title_fullStr | Korelasi Strategi Dengan Motivasi
Dalam Pembelajaran Bahasa Arab
(The Correlation Between Language
Learning Strategies And Motivation
In Arabic Language Learning) |
title_full_unstemmed | Korelasi Strategi Dengan Motivasi
Dalam Pembelajaran Bahasa Arab
(The Correlation Between Language
Learning Strategies And Motivation
In Arabic Language Learning) |
title_short | Korelasi Strategi Dengan Motivasi
Dalam Pembelajaran Bahasa Arab
(The Correlation Between Language
Learning Strategies And Motivation
In Arabic Language Learning) |
title_sort | korelasi strategi dengan motivasi dalam pembelajaran bahasa arab the correlation between language learning strategies and motivation in arabic language learning |
topic | LB2300 Higher Education |
url | http://eprints.usm.my/34536/1/JPP24_07_KamarulShukri_109-123.pdf |
work_keys_str_mv | AT mattehkamarulshukri korelasistrategidenganmotivasidalampembelajaranbahasaarabthecorrelationbetweenlanguagelearningstrategiesandmotivationinarabiclanguagelearning AT embimohamedamin korelasistrategidenganmotivasidalampembelajaranbahasaarabthecorrelationbetweenlanguagelearningstrategiesandmotivationinarabiclanguagelearning |