Korelasi Strategi Dengan Motivasi Dalam Pembelajaran Bahasa Arab (The Correlation Between Language Learning Strategies And Motivation In Arabic Language Learning)

Beberapa kajian menunjukkan bahawa terdapat perkaitan yang signifikan antara penggunaan Strategi Pembelajaran Bahasa (SPB) dengan Motivasi Pembelajaran Bahasa (Oxford & Nyikos, 1989; Ehrman, 1990; Macaro, 2001). Kertas ini memerihalkan satu kajian yang direka bentuk untuk mengkaji korelasi di...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mat Teh, Kamarul Shukri, Embi, Mohamed Amin
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Sains Malaysia 2009
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/34536/1/JPP24_07_KamarulShukri_109-123.pdf
_version_ 1825833105867407360
author Mat Teh, Kamarul Shukri
Embi, Mohamed Amin
author_facet Mat Teh, Kamarul Shukri
Embi, Mohamed Amin
author_sort Mat Teh, Kamarul Shukri
collection USM
description Beberapa kajian menunjukkan bahawa terdapat perkaitan yang signifikan antara penggunaan Strategi Pembelajaran Bahasa (SPB) dengan Motivasi Pembelajaran Bahasa (Oxford & Nyikos, 1989; Ehrman, 1990; Macaro, 2001). Kertas ini memerihalkan satu kajian yang direka bentuk untuk mengkaji korelasi di antara SPB dengan Motivasi Pembelajaran Bahasa Arab. Data kajian dikumpul dengan menggunakan soal selidik kendiri yang diubah suai daripada Strategy Inventory for Language Learning (SILL) (Oxford, 1990) dengan tambahan satu konstruk baru, dan soal selidik motivasi daripada Affective Survey (Ehrman & Oxford, 1991). Seramai 457 orang pelajar Tingkatan empat yang dipilih secara rawak daripada 13 buah sekolah menengah agama di Terengganu terlibat dengan kajian ini. Ujian statistik Pearson digunakan bagi menjawab soalan kajian dan menguji hipotesis berkaitan. Hasil kajian menunjukkan terdapat korelasi positif yang tinggi di antara SPB secara keseluruhan dengan Motivasi Pembelajaran Bahasa secara keseluruhan. Korelasi bermagnitud positif yang signifikan di antara penggunaan kategori SPB dengan kategori Motivasi Pembelajaran Bahasa turut dapat dikesan. Pelajar yang bermotivasi tinggi lebih kerap dan banyak menggunakan SPB berbanding pelajar yang bermotivasi rendah.
first_indexed 2024-03-06T15:02:50Z
format Article
id usm.eprints-34536
institution Universiti Sains Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T15:02:50Z
publishDate 2009
publisher Penerbit Universiti Sains Malaysia
record_format dspace
spelling usm.eprints-345362017-05-23T08:35:30Z http://eprints.usm.my/34536/ Korelasi Strategi Dengan Motivasi Dalam Pembelajaran Bahasa Arab (The Correlation Between Language Learning Strategies And Motivation In Arabic Language Learning) Mat Teh, Kamarul Shukri Embi, Mohamed Amin LB2300 Higher Education Beberapa kajian menunjukkan bahawa terdapat perkaitan yang signifikan antara penggunaan Strategi Pembelajaran Bahasa (SPB) dengan Motivasi Pembelajaran Bahasa (Oxford & Nyikos, 1989; Ehrman, 1990; Macaro, 2001). Kertas ini memerihalkan satu kajian yang direka bentuk untuk mengkaji korelasi di antara SPB dengan Motivasi Pembelajaran Bahasa Arab. Data kajian dikumpul dengan menggunakan soal selidik kendiri yang diubah suai daripada Strategy Inventory for Language Learning (SILL) (Oxford, 1990) dengan tambahan satu konstruk baru, dan soal selidik motivasi daripada Affective Survey (Ehrman & Oxford, 1991). Seramai 457 orang pelajar Tingkatan empat yang dipilih secara rawak daripada 13 buah sekolah menengah agama di Terengganu terlibat dengan kajian ini. Ujian statistik Pearson digunakan bagi menjawab soalan kajian dan menguji hipotesis berkaitan. Hasil kajian menunjukkan terdapat korelasi positif yang tinggi di antara SPB secara keseluruhan dengan Motivasi Pembelajaran Bahasa secara keseluruhan. Korelasi bermagnitud positif yang signifikan di antara penggunaan kategori SPB dengan kategori Motivasi Pembelajaran Bahasa turut dapat dikesan. Pelajar yang bermotivasi tinggi lebih kerap dan banyak menggunakan SPB berbanding pelajar yang bermotivasi rendah. Penerbit Universiti Sains Malaysia 2009 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/34536/1/JPP24_07_KamarulShukri_109-123.pdf Mat Teh, Kamarul Shukri and Embi, Mohamed Amin (2009) Korelasi Strategi Dengan Motivasi Dalam Pembelajaran Bahasa Arab (The Correlation Between Language Learning Strategies And Motivation In Arabic Language Learning). The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 24 (1). pp. 1-15. ISSN 2289-9057 http://apjee.usm.my/APJEE_24_2009/JPP24_07_KamarulShukri_109-123.pdf
spellingShingle LB2300 Higher Education
Mat Teh, Kamarul Shukri
Embi, Mohamed Amin
Korelasi Strategi Dengan Motivasi Dalam Pembelajaran Bahasa Arab (The Correlation Between Language Learning Strategies And Motivation In Arabic Language Learning)
title Korelasi Strategi Dengan Motivasi Dalam Pembelajaran Bahasa Arab (The Correlation Between Language Learning Strategies And Motivation In Arabic Language Learning)
title_full Korelasi Strategi Dengan Motivasi Dalam Pembelajaran Bahasa Arab (The Correlation Between Language Learning Strategies And Motivation In Arabic Language Learning)
title_fullStr Korelasi Strategi Dengan Motivasi Dalam Pembelajaran Bahasa Arab (The Correlation Between Language Learning Strategies And Motivation In Arabic Language Learning)
title_full_unstemmed Korelasi Strategi Dengan Motivasi Dalam Pembelajaran Bahasa Arab (The Correlation Between Language Learning Strategies And Motivation In Arabic Language Learning)
title_short Korelasi Strategi Dengan Motivasi Dalam Pembelajaran Bahasa Arab (The Correlation Between Language Learning Strategies And Motivation In Arabic Language Learning)
title_sort korelasi strategi dengan motivasi dalam pembelajaran bahasa arab the correlation between language learning strategies and motivation in arabic language learning
topic LB2300 Higher Education
url http://eprints.usm.my/34536/1/JPP24_07_KamarulShukri_109-123.pdf
work_keys_str_mv AT mattehkamarulshukri korelasistrategidenganmotivasidalampembelajaranbahasaarabthecorrelationbetweenlanguagelearningstrategiesandmotivationinarabiclanguagelearning
AT embimohamedamin korelasistrategidenganmotivasidalampembelajaranbahasaarabthecorrelationbetweenlanguagelearningstrategiesandmotivationinarabiclanguagelearning