Kemahiran Komunikasi Guru Pelatih Universiti Sains Malaysia (Communication Skills Among Training Teachers Of Universiti Sains Malaysia)

Komunikasi yang berkesan amat penting dalam pengajaran dan pembelajaran. Aspek lisan yang melibatkan perkataan serta komunikasi bukan lisan perlu diberikan penekanan oleh setiap guru. Kajian ini bertujuan mengenal pasti aspek komunikasi lisan dan bukan lisan dalam kalangan guru pelatih, Pusat Pen...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Ahmad, Nor Shafrin, Amzah, Fadzilah, Aman, Rahimi Che
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Sains Malaysia 2009
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/34540/1/JPP24_08_NorShafrin_125-142.pdf
_version_ 1797009243963916288
author Ahmad, Nor Shafrin
Amzah, Fadzilah
Aman, Rahimi Che
author_facet Ahmad, Nor Shafrin
Amzah, Fadzilah
Aman, Rahimi Che
author_sort Ahmad, Nor Shafrin
collection USM
description Komunikasi yang berkesan amat penting dalam pengajaran dan pembelajaran. Aspek lisan yang melibatkan perkataan serta komunikasi bukan lisan perlu diberikan penekanan oleh setiap guru. Kajian ini bertujuan mengenal pasti aspek komunikasi lisan dan bukan lisan dalam kalangan guru pelatih, Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan, Universiti Sains Malaysia (USM) yang mengikuti program Latihan Mengajar. Aspek komunikasi lisan yang dikaji merangkumi intonasi suara, kejelasan sebutan dan kelancaran guru dalam menyampaikan pengajaran. Aspek komunikasi bukan lisan yang dikaji pula merangkumi ekspresi muka, kontak mata dan sentuhan. Kaedah kualitatif yang melibatkan pemerhatian, temu bual separa berstruktur dan analisis dokumen digunakan dalam memperoleh maklumat kajian. Seramai 12 orang guru pelatih dipilih melalui teknik pensampelan bertujuan. Dapatan diperoleh melalui analisis kandungan. Keputusan menunjukkan terdapat guru pelatih yang masih mengalami kesukaran menjelaskan sesuatu sebutan dengan betul. Kelancaran dalam menyampaikan pengajaran juga terbatas dengan penggunaan buku teks serta intonasi suara yang senada dan tidak menarik. Manakala bagi aspek bukan lisan, guru didapati tidak dapat menunjukkan ekspresi muka yang bersungguh-sungguh semasa menyampaikan isi penting atau semasa menggambarkan sesuatu situasi. Majoriti menunjukkan kontak mata yang baik walaupun masih memberi tumpuan utama kepada murid yang hanya di bahagian hadapan kelas. Didapati hanya seorang guru pelatih membuat sentuhan kepada murid sebagai penghargaan atau memberi galakan dan sokongan.
first_indexed 2024-03-06T15:02:51Z
format Article
id usm.eprints-34540
institution Universiti Sains Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T15:02:51Z
publishDate 2009
publisher Penerbit Universiti Sains Malaysia
record_format dspace
spelling usm.eprints-345402020-04-16T05:03:43Z http://eprints.usm.my/34540/ Kemahiran Komunikasi Guru Pelatih Universiti Sains Malaysia (Communication Skills Among Training Teachers Of Universiti Sains Malaysia) Ahmad, Nor Shafrin Amzah, Fadzilah Aman, Rahimi Che LB2300 Higher Education Komunikasi yang berkesan amat penting dalam pengajaran dan pembelajaran. Aspek lisan yang melibatkan perkataan serta komunikasi bukan lisan perlu diberikan penekanan oleh setiap guru. Kajian ini bertujuan mengenal pasti aspek komunikasi lisan dan bukan lisan dalam kalangan guru pelatih, Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan, Universiti Sains Malaysia (USM) yang mengikuti program Latihan Mengajar. Aspek komunikasi lisan yang dikaji merangkumi intonasi suara, kejelasan sebutan dan kelancaran guru dalam menyampaikan pengajaran. Aspek komunikasi bukan lisan yang dikaji pula merangkumi ekspresi muka, kontak mata dan sentuhan. Kaedah kualitatif yang melibatkan pemerhatian, temu bual separa berstruktur dan analisis dokumen digunakan dalam memperoleh maklumat kajian. Seramai 12 orang guru pelatih dipilih melalui teknik pensampelan bertujuan. Dapatan diperoleh melalui analisis kandungan. Keputusan menunjukkan terdapat guru pelatih yang masih mengalami kesukaran menjelaskan sesuatu sebutan dengan betul. Kelancaran dalam menyampaikan pengajaran juga terbatas dengan penggunaan buku teks serta intonasi suara yang senada dan tidak menarik. Manakala bagi aspek bukan lisan, guru didapati tidak dapat menunjukkan ekspresi muka yang bersungguh-sungguh semasa menyampaikan isi penting atau semasa menggambarkan sesuatu situasi. Majoriti menunjukkan kontak mata yang baik walaupun masih memberi tumpuan utama kepada murid yang hanya di bahagian hadapan kelas. Didapati hanya seorang guru pelatih membuat sentuhan kepada murid sebagai penghargaan atau memberi galakan dan sokongan. Penerbit Universiti Sains Malaysia 2009 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/34540/1/JPP24_08_NorShafrin_125-142.pdf Ahmad, Nor Shafrin and Amzah, Fadzilah and Aman, Rahimi Che (2009) Kemahiran Komunikasi Guru Pelatih Universiti Sains Malaysia (Communication Skills Among Training Teachers Of Universiti Sains Malaysia). The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 24 (1). pp. 1-18. ISSN 2289-9057 http://apjee.usm.my/APJEE_24_2009/JPP24_08_NorShafrin_125-142.pdf
spellingShingle LB2300 Higher Education
Ahmad, Nor Shafrin
Amzah, Fadzilah
Aman, Rahimi Che
Kemahiran Komunikasi Guru Pelatih Universiti Sains Malaysia (Communication Skills Among Training Teachers Of Universiti Sains Malaysia)
title Kemahiran Komunikasi Guru Pelatih Universiti Sains Malaysia (Communication Skills Among Training Teachers Of Universiti Sains Malaysia)
title_full Kemahiran Komunikasi Guru Pelatih Universiti Sains Malaysia (Communication Skills Among Training Teachers Of Universiti Sains Malaysia)
title_fullStr Kemahiran Komunikasi Guru Pelatih Universiti Sains Malaysia (Communication Skills Among Training Teachers Of Universiti Sains Malaysia)
title_full_unstemmed Kemahiran Komunikasi Guru Pelatih Universiti Sains Malaysia (Communication Skills Among Training Teachers Of Universiti Sains Malaysia)
title_short Kemahiran Komunikasi Guru Pelatih Universiti Sains Malaysia (Communication Skills Among Training Teachers Of Universiti Sains Malaysia)
title_sort kemahiran komunikasi guru pelatih universiti sains malaysia communication skills among training teachers of universiti sains malaysia
topic LB2300 Higher Education
url http://eprints.usm.my/34540/1/JPP24_08_NorShafrin_125-142.pdf
work_keys_str_mv AT ahmadnorshafrin kemahirankomunikasigurupelatihuniversitisainsmalaysiacommunicationskillsamongtrainingteachersofuniversitisainsmalaysia
AT amzahfadzilah kemahirankomunikasigurupelatihuniversitisainsmalaysiacommunicationskillsamongtrainingteachersofuniversitisainsmalaysia
AT amanrahimiche kemahirankomunikasigurupelatihuniversitisainsmalaysiacommunicationskillsamongtrainingteachersofuniversitisainsmalaysia