Penggunaan Strategi Belajar Bersama Rakan Dalam Kalangan Pelajar Kursus Bahasa Arab Di Universiti Teknologi Mara (Uitm) (The Use Of Peer Learning Strategy Among Arabic Language Course Students At Universiti Teknologi Mara (Uitm))

Kursus bahasa Arab di Universiti Teknologi MARA (UiTM) merupakan satu subjek elektif kepada pelajar peringkat ijazah sarjana muda. Kajian ini bertujuan untuk melihat penggunaan strategi belajar bersama-sama rakan dalam kalangan pelajar dalam konteks kemahiran lisan bahasa Arab di UiTM. Ia berbent...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Yusri, Ghazali, Nik Mohd Rahimi, Nik Mohd Rahimi, M. Shah, Parilah, Wah, Wan Haslina, Hassan, Ahmed Thalal
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Sains Malaysia 2012
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/34601/1/apjee27_2012_ART_3_%2837-50%29.pdf
_version_ 1797009255766687744
author Yusri, Ghazali
Nik Mohd Rahimi, Nik Mohd Rahimi
M. Shah, Parilah
Wah, Wan Haslina
Hassan, Ahmed Thalal
author_facet Yusri, Ghazali
Nik Mohd Rahimi, Nik Mohd Rahimi
M. Shah, Parilah
Wah, Wan Haslina
Hassan, Ahmed Thalal
author_sort Yusri, Ghazali
collection USM
description Kursus bahasa Arab di Universiti Teknologi MARA (UiTM) merupakan satu subjek elektif kepada pelajar peringkat ijazah sarjana muda. Kajian ini bertujuan untuk melihat penggunaan strategi belajar bersama-sama rakan dalam kalangan pelajar dalam konteks kemahiran lisan bahasa Arab di UiTM. Ia berbentuk kajian campuran antara kuantitatif dan kualitatif serta menggunakan instrumen soal selidik pembelajaran kendiri (self-regulated learning) yang diubah suai daripada skala The Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ) serta temu bual. Seramai 445 orang sampel terlibat dalam soal selidik yang dipilih melalui teknik persampelan rawak berstrata (stratified random sampling). Data kualitatif pula melibatkan 13 siri temu bual bersama pelajar. Kajian ini mendapati bahawa secara keseluruhannya, pelajar menggunakan strategi ini pada tahap yang tinggi. Penelitian terhadap subkomponen strategi ini pula menunjukkan bahawa ia paling banyak digunakan dalam gerak kerja berkumpulan, manakala tahap kesediaan pelajar untuk menerangkan pelajaran kepada rakan serta kesediaan pelajar untuk meluangkan masa untuk berbincang dengan rakan, masih lagi sederhana. Kajian ini mencadangkan beberapa langkah penambahbaikan dalam pembelajaran kemahiran lisan bahasa Arab di UiTM seperti menggunakan pembantu pembelajaran bahasa Arab dalam kalangan pelajar sendiri.
first_indexed 2024-03-06T15:03:01Z
format Article
id usm.eprints-34601
institution Universiti Sains Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T15:03:01Z
publishDate 2012
publisher Penerbit Universiti Sains Malaysia
record_format dspace
spelling usm.eprints-346012017-05-25T06:07:54Z http://eprints.usm.my/34601/ Penggunaan Strategi Belajar Bersama Rakan Dalam Kalangan Pelajar Kursus Bahasa Arab Di Universiti Teknologi Mara (Uitm) (The Use Of Peer Learning Strategy Among Arabic Language Course Students At Universiti Teknologi Mara (Uitm)) Yusri, Ghazali Nik Mohd Rahimi, Nik Mohd Rahimi M. Shah, Parilah Wah, Wan Haslina Hassan, Ahmed Thalal LB2300 Higher Education Kursus bahasa Arab di Universiti Teknologi MARA (UiTM) merupakan satu subjek elektif kepada pelajar peringkat ijazah sarjana muda. Kajian ini bertujuan untuk melihat penggunaan strategi belajar bersama-sama rakan dalam kalangan pelajar dalam konteks kemahiran lisan bahasa Arab di UiTM. Ia berbentuk kajian campuran antara kuantitatif dan kualitatif serta menggunakan instrumen soal selidik pembelajaran kendiri (self-regulated learning) yang diubah suai daripada skala The Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ) serta temu bual. Seramai 445 orang sampel terlibat dalam soal selidik yang dipilih melalui teknik persampelan rawak berstrata (stratified random sampling). Data kualitatif pula melibatkan 13 siri temu bual bersama pelajar. Kajian ini mendapati bahawa secara keseluruhannya, pelajar menggunakan strategi ini pada tahap yang tinggi. Penelitian terhadap subkomponen strategi ini pula menunjukkan bahawa ia paling banyak digunakan dalam gerak kerja berkumpulan, manakala tahap kesediaan pelajar untuk menerangkan pelajaran kepada rakan serta kesediaan pelajar untuk meluangkan masa untuk berbincang dengan rakan, masih lagi sederhana. Kajian ini mencadangkan beberapa langkah penambahbaikan dalam pembelajaran kemahiran lisan bahasa Arab di UiTM seperti menggunakan pembantu pembelajaran bahasa Arab dalam kalangan pelajar sendiri. Penerbit Universiti Sains Malaysia 2012 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/34601/1/apjee27_2012_ART_3_%2837-50%29.pdf Yusri, Ghazali and Nik Mohd Rahimi, Nik Mohd Rahimi and M. Shah, Parilah and Wah, Wan Haslina and Hassan, Ahmed Thalal (2012) Penggunaan Strategi Belajar Bersama Rakan Dalam Kalangan Pelajar Kursus Bahasa Arab Di Universiti Teknologi Mara (Uitm) (The Use Of Peer Learning Strategy Among Arabic Language Course Students At Universiti Teknologi Mara (Uitm)). The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 27 (1). pp. 1-14. ISSN 2289-9057 http://apjee.usm.my/APJEE_27_2012/apjee27_2012_ART%203%20(37-50).pdf
spellingShingle LB2300 Higher Education
Yusri, Ghazali
Nik Mohd Rahimi, Nik Mohd Rahimi
M. Shah, Parilah
Wah, Wan Haslina
Hassan, Ahmed Thalal
Penggunaan Strategi Belajar Bersama Rakan Dalam Kalangan Pelajar Kursus Bahasa Arab Di Universiti Teknologi Mara (Uitm) (The Use Of Peer Learning Strategy Among Arabic Language Course Students At Universiti Teknologi Mara (Uitm))
title Penggunaan Strategi Belajar Bersama Rakan Dalam Kalangan Pelajar Kursus Bahasa Arab Di Universiti Teknologi Mara (Uitm) (The Use Of Peer Learning Strategy Among Arabic Language Course Students At Universiti Teknologi Mara (Uitm))
title_full Penggunaan Strategi Belajar Bersama Rakan Dalam Kalangan Pelajar Kursus Bahasa Arab Di Universiti Teknologi Mara (Uitm) (The Use Of Peer Learning Strategy Among Arabic Language Course Students At Universiti Teknologi Mara (Uitm))
title_fullStr Penggunaan Strategi Belajar Bersama Rakan Dalam Kalangan Pelajar Kursus Bahasa Arab Di Universiti Teknologi Mara (Uitm) (The Use Of Peer Learning Strategy Among Arabic Language Course Students At Universiti Teknologi Mara (Uitm))
title_full_unstemmed Penggunaan Strategi Belajar Bersama Rakan Dalam Kalangan Pelajar Kursus Bahasa Arab Di Universiti Teknologi Mara (Uitm) (The Use Of Peer Learning Strategy Among Arabic Language Course Students At Universiti Teknologi Mara (Uitm))
title_short Penggunaan Strategi Belajar Bersama Rakan Dalam Kalangan Pelajar Kursus Bahasa Arab Di Universiti Teknologi Mara (Uitm) (The Use Of Peer Learning Strategy Among Arabic Language Course Students At Universiti Teknologi Mara (Uitm))
title_sort penggunaan strategi belajar bersama rakan dalam kalangan pelajar kursus bahasa arab di universiti teknologi mara uitm the use of peer learning strategy among arabic language course students at universiti teknologi mara uitm
topic LB2300 Higher Education
url http://eprints.usm.my/34601/1/apjee27_2012_ART_3_%2837-50%29.pdf
work_keys_str_mv AT yusrighazali penggunaanstrategibelajarbersamarakandalamkalanganpelajarkursusbahasaarabdiuniversititeknologimarauitmtheuseofpeerlearningstrategyamongarabiclanguagecoursestudentsatuniversititeknologimarauitm
AT nikmohdrahiminikmohdrahimi penggunaanstrategibelajarbersamarakandalamkalanganpelajarkursusbahasaarabdiuniversititeknologimarauitmtheuseofpeerlearningstrategyamongarabiclanguagecoursestudentsatuniversititeknologimarauitm
AT mshahparilah penggunaanstrategibelajarbersamarakandalamkalanganpelajarkursusbahasaarabdiuniversititeknologimarauitmtheuseofpeerlearningstrategyamongarabiclanguagecoursestudentsatuniversititeknologimarauitm
AT wahwanhaslina penggunaanstrategibelajarbersamarakandalamkalanganpelajarkursusbahasaarabdiuniversititeknologimarauitmtheuseofpeerlearningstrategyamongarabiclanguagecoursestudentsatuniversititeknologimarauitm
AT hassanahmedthalal penggunaanstrategibelajarbersamarakandalamkalanganpelajarkursusbahasaarabdiuniversititeknologimarauitmtheuseofpeerlearningstrategyamongarabiclanguagecoursestudentsatuniversititeknologimarauitm