Kesan Pendekatan Inkuiri Penemuan Terhadap Pencapaian Pelajar Dalam Mata Pelajaran Kimia (The Effect Of Inquiry Discovery Approach Towards Student Achievement In The Subject Of Chemistry)
Tujuan kajian dijalankan ialah untuk mengkaji kesan pengajaran secara pendekatan inkuiri penemuan (PIP) dalam pengajaran dan pembelajaran kimia berbanding pengajaran secara pendekatan konvensional (PK). Kesan pengajaran secara PIP difokuskan kepada pencapaian dan sikap terhadap mata pelajaran dan...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Sains Malaysia
2012
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.usm.my/34609/1/apjee27_2012_ART_10_%28159-175%29.pdf |
Summary: | Tujuan kajian dijalankan ialah untuk mengkaji kesan pengajaran secara
pendekatan inkuiri penemuan (PIP) dalam pengajaran dan pembelajaran kimia
berbanding pengajaran secara pendekatan konvensional (PK). Kesan pengajaran secara
PIP difokuskan kepada pencapaian dan sikap terhadap mata pelajaran dan pembelajaran
kimia. Reka bentuk penyelidikan yang digunakan ialah penyelidikan kuantitatif jenis
kuasi eksperimen yang melibatkan 81 murid jurusan kimia. Instrumen yang digunakan
adalah Ujian Kefahaman Kimia (UKK) dan Soal Selidik Sikap terhadap mata pelajaran
kimia. Seramai 40 murid daripada satu kelas dijadikan kumpulan rawatan yang mengikuti
pengajaran kimia secara PIP dan 41 murid daripada satu kelas lagi dijadikan kumpulan
kawalan yang mengikuti pengajaran kimia secara PK. Data dianalisis menggunakan
program SPSS. Dua jenis statistik digunakan iaitu statistik deskriptif dan statistik
inferensi. Statistik deskriptif menggunakan kekerapan dan peratus bagi menghuraikan
sampel kajian manakala statistik inferensi menggunakan Ujian-t bagi menguji hipotesis
pada aras signifikan p < 0.05. Dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang
signifikan terhadap markah pencapaian pelajar dalam kimia dan sikap pelajar terhadap
pelajaran kimia di antara kedua-dua pendekatan selepas pengajaran dijalankan. Kajian ini
menunjukkan bahawa PIP berupaya meningkatkan pencapaian murid dalam mata
pelajaran kimia dan merangsang sikap positif murid terhadap mata pelajaran kimia. |
---|