Kesan Pengajaran Dan Pembelajaran Pendidikan Alam Sekitar Melalui Aktiviti Melukis Mural Untuk Meningkatkan Pengetahuan Dan Kesedaran Pelajar Sekolah Menengah Terhadap Alam Sekitar (The Effect Of Teaching And Learning Of Environmental Education Through Mural Painting Activity In Enhancing The Knowledge And Awareness Of Secondary School Students Towards The Environment)

Kajian ini bertujuan untuk menilai kesan aktiviti pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Alam Sekitar melalui aktiviti penghayatan melukis mural dalam usaha meningkatkan pengetahuan dan kesedaran pelajar terhadap alam sekitar. Aktiviti pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Alam Sekitar dijalanka...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Othman, Rohana, Harun, Rosta, Muda, Azizi, Ismail, Ismi Arif
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Sains Malaysia 2013
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/34612/1/apjee28_2013_art2_11_31.pdf
_version_ 1797009257983377408
author Othman, Rohana
Harun, Rosta
Muda, Azizi
Ismail, Ismi Arif
author_facet Othman, Rohana
Harun, Rosta
Muda, Azizi
Ismail, Ismi Arif
author_sort Othman, Rohana
collection USM
description Kajian ini bertujuan untuk menilai kesan aktiviti pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Alam Sekitar melalui aktiviti penghayatan melukis mural dalam usaha meningkatkan pengetahuan dan kesedaran pelajar terhadap alam sekitar. Aktiviti pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Alam Sekitar dijalankan di dalam kelas selama 1 jam seminggu sebanyak 4 kali manakala aktiviti melukis mural bertemakan ekosistem marin dijalankan di luar kelas selama sebulan. Reka bentuk kajian ini adalah kuasieksperimental menggunakan ujian pra dan ujian pos bagi kumpulan-kumpulan tidak seimbang dengan pengukuran berulang. Kajian ini melibatkan seramai 128 orang pelajar tingkatan dua daripada dua buah sekolah menengah harian biasa di daerah Gombak, Selangor. Sebuah sekolah telah dipilih sebagai kumpulan kawalan dan sebuah lagi sebagai kumpulan eksperimen yang diwakili oleh seramai 64 orang pelajar bagi setiap sekolah. Responden yang terlibat dalam kajian ini akan diuji dengan empat jenis instrumen iaitu ujian pra, ujian pos 1, ujian pos 2 dan ujian pos 3. Setiap instrumen mengandungi 20 soalan pengetahuan dengan 4 pilihan jawapan dan 18 pernyataan kesedaran yang mengukur sikap dalam bentuk skala 5-Likert. Keputusan kajian mendapati kumpulan eksperimen telah menunjukkan peningkatan dalam pengetahuan dan kesedaran terhadap alam sekitar tetapi tidak kepada kumpulan kawalan.
first_indexed 2024-03-06T15:03:03Z
format Article
id usm.eprints-34612
institution Universiti Sains Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T15:03:03Z
publishDate 2013
publisher Penerbit Universiti Sains Malaysia
record_format dspace
spelling usm.eprints-346122017-05-25T06:31:50Z http://eprints.usm.my/34612/ Kesan Pengajaran Dan Pembelajaran Pendidikan Alam Sekitar Melalui Aktiviti Melukis Mural Untuk Meningkatkan Pengetahuan Dan Kesedaran Pelajar Sekolah Menengah Terhadap Alam Sekitar (The Effect Of Teaching And Learning Of Environmental Education Through Mural Painting Activity In Enhancing The Knowledge And Awareness Of Secondary School Students Towards The Environment) Othman, Rohana Harun, Rosta Muda, Azizi Ismail, Ismi Arif LB2300 Higher Education Kajian ini bertujuan untuk menilai kesan aktiviti pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Alam Sekitar melalui aktiviti penghayatan melukis mural dalam usaha meningkatkan pengetahuan dan kesedaran pelajar terhadap alam sekitar. Aktiviti pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Alam Sekitar dijalankan di dalam kelas selama 1 jam seminggu sebanyak 4 kali manakala aktiviti melukis mural bertemakan ekosistem marin dijalankan di luar kelas selama sebulan. Reka bentuk kajian ini adalah kuasieksperimental menggunakan ujian pra dan ujian pos bagi kumpulan-kumpulan tidak seimbang dengan pengukuran berulang. Kajian ini melibatkan seramai 128 orang pelajar tingkatan dua daripada dua buah sekolah menengah harian biasa di daerah Gombak, Selangor. Sebuah sekolah telah dipilih sebagai kumpulan kawalan dan sebuah lagi sebagai kumpulan eksperimen yang diwakili oleh seramai 64 orang pelajar bagi setiap sekolah. Responden yang terlibat dalam kajian ini akan diuji dengan empat jenis instrumen iaitu ujian pra, ujian pos 1, ujian pos 2 dan ujian pos 3. Setiap instrumen mengandungi 20 soalan pengetahuan dengan 4 pilihan jawapan dan 18 pernyataan kesedaran yang mengukur sikap dalam bentuk skala 5-Likert. Keputusan kajian mendapati kumpulan eksperimen telah menunjukkan peningkatan dalam pengetahuan dan kesedaran terhadap alam sekitar tetapi tidak kepada kumpulan kawalan. Penerbit Universiti Sains Malaysia 2013 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/34612/1/apjee28_2013_art2_11_31.pdf Othman, Rohana and Harun, Rosta and Muda, Azizi and Ismail, Ismi Arif (2013) Kesan Pengajaran Dan Pembelajaran Pendidikan Alam Sekitar Melalui Aktiviti Melukis Mural Untuk Meningkatkan Pengetahuan Dan Kesedaran Pelajar Sekolah Menengah Terhadap Alam Sekitar (The Effect Of Teaching And Learning Of Environmental Education Through Mural Painting Activity In Enhancing The Knowledge And Awareness Of Secondary School Students Towards The Environment). The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 28 (1). pp. 1-21. ISSN 2289-9057 http://apjee.usm.my/APJEE_28_2013/apjee28_2013_art2_11_31.pdf
spellingShingle LB2300 Higher Education
Othman, Rohana
Harun, Rosta
Muda, Azizi
Ismail, Ismi Arif
Kesan Pengajaran Dan Pembelajaran Pendidikan Alam Sekitar Melalui Aktiviti Melukis Mural Untuk Meningkatkan Pengetahuan Dan Kesedaran Pelajar Sekolah Menengah Terhadap Alam Sekitar (The Effect Of Teaching And Learning Of Environmental Education Through Mural Painting Activity In Enhancing The Knowledge And Awareness Of Secondary School Students Towards The Environment)
title Kesan Pengajaran Dan Pembelajaran Pendidikan Alam Sekitar Melalui Aktiviti Melukis Mural Untuk Meningkatkan Pengetahuan Dan Kesedaran Pelajar Sekolah Menengah Terhadap Alam Sekitar (The Effect Of Teaching And Learning Of Environmental Education Through Mural Painting Activity In Enhancing The Knowledge And Awareness Of Secondary School Students Towards The Environment)
title_full Kesan Pengajaran Dan Pembelajaran Pendidikan Alam Sekitar Melalui Aktiviti Melukis Mural Untuk Meningkatkan Pengetahuan Dan Kesedaran Pelajar Sekolah Menengah Terhadap Alam Sekitar (The Effect Of Teaching And Learning Of Environmental Education Through Mural Painting Activity In Enhancing The Knowledge And Awareness Of Secondary School Students Towards The Environment)
title_fullStr Kesan Pengajaran Dan Pembelajaran Pendidikan Alam Sekitar Melalui Aktiviti Melukis Mural Untuk Meningkatkan Pengetahuan Dan Kesedaran Pelajar Sekolah Menengah Terhadap Alam Sekitar (The Effect Of Teaching And Learning Of Environmental Education Through Mural Painting Activity In Enhancing The Knowledge And Awareness Of Secondary School Students Towards The Environment)
title_full_unstemmed Kesan Pengajaran Dan Pembelajaran Pendidikan Alam Sekitar Melalui Aktiviti Melukis Mural Untuk Meningkatkan Pengetahuan Dan Kesedaran Pelajar Sekolah Menengah Terhadap Alam Sekitar (The Effect Of Teaching And Learning Of Environmental Education Through Mural Painting Activity In Enhancing The Knowledge And Awareness Of Secondary School Students Towards The Environment)
title_short Kesan Pengajaran Dan Pembelajaran Pendidikan Alam Sekitar Melalui Aktiviti Melukis Mural Untuk Meningkatkan Pengetahuan Dan Kesedaran Pelajar Sekolah Menengah Terhadap Alam Sekitar (The Effect Of Teaching And Learning Of Environmental Education Through Mural Painting Activity In Enhancing The Knowledge And Awareness Of Secondary School Students Towards The Environment)
title_sort kesan pengajaran dan pembelajaran pendidikan alam sekitar melalui aktiviti melukis mural untuk meningkatkan pengetahuan dan kesedaran pelajar sekolah menengah terhadap alam sekitar the effect of teaching and learning of environmental education through mural painting activity in enhancing the knowledge and awareness of secondary school students towards the environment
topic LB2300 Higher Education
url http://eprints.usm.my/34612/1/apjee28_2013_art2_11_31.pdf
work_keys_str_mv AT othmanrohana kesanpengajarandanpembelajaranpendidikanalamsekitarmelaluiaktivitimelukismuraluntukmeningkatkanpengetahuandankesedaranpelajarsekolahmenengahterhadapalamsekitartheeffectofteachingandlearningofenvironmentaleducationthroughmuralpaintingactivityinenhancingthe
AT harunrosta kesanpengajarandanpembelajaranpendidikanalamsekitarmelaluiaktivitimelukismuraluntukmeningkatkanpengetahuandankesedaranpelajarsekolahmenengahterhadapalamsekitartheeffectofteachingandlearningofenvironmentaleducationthroughmuralpaintingactivityinenhancingthe
AT mudaazizi kesanpengajarandanpembelajaranpendidikanalamsekitarmelaluiaktivitimelukismuraluntukmeningkatkanpengetahuandankesedaranpelajarsekolahmenengahterhadapalamsekitartheeffectofteachingandlearningofenvironmentaleducationthroughmuralpaintingactivityinenhancingthe
AT ismailismiarif kesanpengajarandanpembelajaranpendidikanalamsekitarmelaluiaktivitimelukismuraluntukmeningkatkanpengetahuandankesedaranpelajarsekolahmenengahterhadapalamsekitartheeffectofteachingandlearningofenvironmentaleducationthroughmuralpaintingactivityinenhancingthe