Kesan Penggunaan Kaedah Pembelajaran Masteri Terhadap Pencapaian Dan Minat Pelajar Dalam Mata Pelajaran Pengajian Am (The Effectiveness Of Mastery Learning Method On Lower Six Students’ Achievement And Interest In The General Paper)
Kajian ini dijalankan untuk meninjau kesan penggunaan kaedah pembelajaran masteri terhadap pencapaian dan minat pelajar Tingkatan Enam Rendah dalam mata pelajaran Pengajian Am. Pengkaji menggunakan reka bentuk kuasi eksperimen. Objektif kajian ialah untuk mengenal pasti sama ada penggunaan kaedah...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Sains Malaysia
2014
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.usm.my/34747/1/Art_4%2855-80%29.pdf |
_version_ | 1825833146638139392 |
---|---|
author | Madhawa Nair, Subadrah Devi Gopal, Sakunthala |
author_facet | Madhawa Nair, Subadrah Devi Gopal, Sakunthala |
author_sort | Madhawa Nair, Subadrah |
collection | USM |
description | Kajian ini dijalankan untuk meninjau kesan penggunaan kaedah pembelajaran
masteri terhadap pencapaian dan minat pelajar Tingkatan Enam Rendah dalam mata
pelajaran Pengajian Am. Pengkaji menggunakan reka bentuk kuasi eksperimen. Objektif
kajian ialah untuk mengenal pasti sama ada penggunaan kaedah pembelajaran masteri
dalam mata pelajaran Pengajian Am dapat meningkatkan pencapaian dan tahap minat
pelajar Kumpulan Eksperimen secara signifikan berbanding pelajar Kumpulan Kawalan
yang diajar dengan menggunakan kaedah konvensional. Sampel kajian ini terdiri
daripada 73 orang pelajar Tingkatan Enam Rendah Aliran Sastera dari sebuah sekolah.
Instrumen kajian yang digunakan ialah praujian dan pascaujian untuk mengukur
pencapaian pelajar, manakala soal selidik minat digunakan untuk meninjau tahap minat
pelajar terhadap mata pelajaran Pengajian Am. Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa
penggunaan kaedah pembelajaran masteri dalam mata pelajaran Pengajian Am mampu
meningkatkan pencapaian dan minat pelajar Kumpulan Eksperimen secara signifikan
berbanding pelajar Kumpulan Kawalan yang diajar dengan menggunakan kaedah
konvensional. |
first_indexed | 2024-03-06T15:03:27Z |
format | Article |
id | usm.eprints-34747 |
institution | Universiti Sains Malaysia |
language | English |
last_indexed | 2024-03-06T15:03:27Z |
publishDate | 2014 |
publisher | Penerbit Universiti Sains Malaysia |
record_format | dspace |
spelling | usm.eprints-347472017-05-30T08:01:24Z http://eprints.usm.my/34747/ Kesan Penggunaan Kaedah Pembelajaran Masteri Terhadap Pencapaian Dan Minat Pelajar Dalam Mata Pelajaran Pengajian Am (The Effectiveness Of Mastery Learning Method On Lower Six Students’ Achievement And Interest In The General Paper) Madhawa Nair, Subadrah Devi Gopal, Sakunthala LB2300 Higher Education Kajian ini dijalankan untuk meninjau kesan penggunaan kaedah pembelajaran masteri terhadap pencapaian dan minat pelajar Tingkatan Enam Rendah dalam mata pelajaran Pengajian Am. Pengkaji menggunakan reka bentuk kuasi eksperimen. Objektif kajian ialah untuk mengenal pasti sama ada penggunaan kaedah pembelajaran masteri dalam mata pelajaran Pengajian Am dapat meningkatkan pencapaian dan tahap minat pelajar Kumpulan Eksperimen secara signifikan berbanding pelajar Kumpulan Kawalan yang diajar dengan menggunakan kaedah konvensional. Sampel kajian ini terdiri daripada 73 orang pelajar Tingkatan Enam Rendah Aliran Sastera dari sebuah sekolah. Instrumen kajian yang digunakan ialah praujian dan pascaujian untuk mengukur pencapaian pelajar, manakala soal selidik minat digunakan untuk meninjau tahap minat pelajar terhadap mata pelajaran Pengajian Am. Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa penggunaan kaedah pembelajaran masteri dalam mata pelajaran Pengajian Am mampu meningkatkan pencapaian dan minat pelajar Kumpulan Eksperimen secara signifikan berbanding pelajar Kumpulan Kawalan yang diajar dengan menggunakan kaedah konvensional. Penerbit Universiti Sains Malaysia 2014 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/34747/1/Art_4%2855-80%29.pdf Madhawa Nair, Subadrah and Devi Gopal, Sakunthala (2014) Kesan Penggunaan Kaedah Pembelajaran Masteri Terhadap Pencapaian Dan Minat Pelajar Dalam Mata Pelajaran Pengajian Am (The Effectiveness Of Mastery Learning Method On Lower Six Students’ Achievement And Interest In The General Paper). The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 29 (1). pp. 1-26. ISSN 2289-9057 http://apjee.usm.my/APJEE_29_2014/Art%204(55-80).pdf |
spellingShingle | LB2300 Higher Education Madhawa Nair, Subadrah Devi Gopal, Sakunthala Kesan Penggunaan Kaedah Pembelajaran Masteri Terhadap Pencapaian Dan Minat Pelajar Dalam Mata Pelajaran Pengajian Am (The Effectiveness Of Mastery Learning Method On Lower Six Students’ Achievement And Interest In The General Paper) |
title | Kesan Penggunaan Kaedah Pembelajaran
Masteri Terhadap Pencapaian Dan Minat
Pelajar Dalam Mata Pelajaran Pengajian Am
(The Effectiveness Of Mastery Learning Method On
Lower Six Students’ Achievement And Interest In
The General Paper) |
title_full | Kesan Penggunaan Kaedah Pembelajaran
Masteri Terhadap Pencapaian Dan Minat
Pelajar Dalam Mata Pelajaran Pengajian Am
(The Effectiveness Of Mastery Learning Method On
Lower Six Students’ Achievement And Interest In
The General Paper) |
title_fullStr | Kesan Penggunaan Kaedah Pembelajaran
Masteri Terhadap Pencapaian Dan Minat
Pelajar Dalam Mata Pelajaran Pengajian Am
(The Effectiveness Of Mastery Learning Method On
Lower Six Students’ Achievement And Interest In
The General Paper) |
title_full_unstemmed | Kesan Penggunaan Kaedah Pembelajaran
Masteri Terhadap Pencapaian Dan Minat
Pelajar Dalam Mata Pelajaran Pengajian Am
(The Effectiveness Of Mastery Learning Method On
Lower Six Students’ Achievement And Interest In
The General Paper) |
title_short | Kesan Penggunaan Kaedah Pembelajaran
Masteri Terhadap Pencapaian Dan Minat
Pelajar Dalam Mata Pelajaran Pengajian Am
(The Effectiveness Of Mastery Learning Method On
Lower Six Students’ Achievement And Interest In
The General Paper) |
title_sort | kesan penggunaan kaedah pembelajaran masteri terhadap pencapaian dan minat pelajar dalam mata pelajaran pengajian am the effectiveness of mastery learning method on lower six students achievement and interest in the general paper |
topic | LB2300 Higher Education |
url | http://eprints.usm.my/34747/1/Art_4%2855-80%29.pdf |
work_keys_str_mv | AT madhawanairsubadrah kesanpenggunaankaedahpembelajaranmasteriterhadappencapaiandanminatpelajardalammatapelajaranpengajianamtheeffectivenessofmasterylearningmethodonlowersixstudentsachievementandinterestinthegeneralpaper AT devigopalsakunthala kesanpenggunaankaedahpembelajaranmasteriterhadappencapaiandanminatpelajardalammatapelajaranpengajianamtheeffectivenessofmasterylearningmethodonlowersixstudentsachievementandinterestinthegeneralpaper |