Tahap Pengetahuan Guru Pendidikan Khas Apabila Mengurus Tingkah Laku Murid Bermasalah Pembelajaran (Special Education Teacher's Level Of Knowledge In Dealing With Learning Disabilities Student)
Kajian tinjauan telah dijalankan bertujuan untuk mengkaji tahap pengetahuan guru pendidikan khas apabila mengurus tingkah laku murid bermasalah pembelajaran. Seramai 60 orang peserta kajian dipilih menerusi persampelan rawak mudah dalam kalangan guru pendidikan khas yang mengajar di Program Pend...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Sains Malaysia
2015
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.usm.my/34767/1/APJEE_30_Art_5_%2873-88%29.pdf |
Summary: | Kajian tinjauan telah dijalankan bertujuan untuk mengkaji tahap pengetahuan
guru pendidikan khas apabila mengurus tingkah laku murid bermasalah pembelajaran.
Seramai 60 orang peserta kajian dipilih menerusi persampelan rawak mudah dalam
kalangan guru pendidikan khas yang mengajar di Program Pendidikan Khas Integrasi
(Masalah Pembelajaran) peringkat sekolah rendah. Alat kajian merupakan soal selidik
yang mengandungi item-item berkaitan demografi peserta kajian dan tahap pengetahuan
guru pendidikan khas apabila mengurus tingkah laku murid bermasalah pembelajaran.
Dapatan kajian menunjukkan tahap pengetahuan guru apabila mengurus tingkah laku
murid bermasalah pembelajaran adalah tinggi dengan min keseluruhan 4.194. Tahap
pengetahuan guru dibahagikan kepada tiga iaitu cara mengurus tingkah laku (min =
4.237), peneguhan positif (min = 4.366) dan peneguhan negatif (min = 3.966). Bagi
meningkatkan lagi tahap kemahiran guru untuk mengurus tingkah laku murid bermasalah
pembelajaran apabila mengajar maka penataran kursus dalam perkhidmatan, pembinaan
modul dan mengadakan bengkel berkaitan pengurusan tingkah laku dalam kalangan guru
pendidikan khas wajar diberi perhatian oleh pihak berwajib. |
---|