Tahap Pengetahuan Guru Pendidikan Khas Apabila Mengurus Tingkah Laku Murid Bermasalah Pembelajaran (Special Education Teacher's Level Of Knowledge In Dealing With Learning Disabilities Student)

Kajian tinjauan telah dijalankan bertujuan untuk mengkaji tahap pengetahuan guru pendidikan khas apabila mengurus tingkah laku murid bermasalah pembelajaran. Seramai 60 orang peserta kajian dipilih menerusi persampelan rawak mudah dalam kalangan guru pendidikan khas yang mengajar di Program Pend...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Ahmad , Noor Aini, Abu Hanifah, Norhafizah
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Sains Malaysia 2015
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/34767/1/APJEE_30_Art_5_%2873-88%29.pdf
_version_ 1797009288079605760
author Ahmad , Noor Aini
Abu Hanifah, Norhafizah
author_facet Ahmad , Noor Aini
Abu Hanifah, Norhafizah
author_sort Ahmad , Noor Aini
collection USM
description Kajian tinjauan telah dijalankan bertujuan untuk mengkaji tahap pengetahuan guru pendidikan khas apabila mengurus tingkah laku murid bermasalah pembelajaran. Seramai 60 orang peserta kajian dipilih menerusi persampelan rawak mudah dalam kalangan guru pendidikan khas yang mengajar di Program Pendidikan Khas Integrasi (Masalah Pembelajaran) peringkat sekolah rendah. Alat kajian merupakan soal selidik yang mengandungi item-item berkaitan demografi peserta kajian dan tahap pengetahuan guru pendidikan khas apabila mengurus tingkah laku murid bermasalah pembelajaran. Dapatan kajian menunjukkan tahap pengetahuan guru apabila mengurus tingkah laku murid bermasalah pembelajaran adalah tinggi dengan min keseluruhan 4.194. Tahap pengetahuan guru dibahagikan kepada tiga iaitu cara mengurus tingkah laku (min = 4.237), peneguhan positif (min = 4.366) dan peneguhan negatif (min = 3.966). Bagi meningkatkan lagi tahap kemahiran guru untuk mengurus tingkah laku murid bermasalah pembelajaran apabila mengajar maka penataran kursus dalam perkhidmatan, pembinaan modul dan mengadakan bengkel berkaitan pengurusan tingkah laku dalam kalangan guru pendidikan khas wajar diberi perhatian oleh pihak berwajib.
first_indexed 2024-03-06T15:03:30Z
format Article
id usm.eprints-34767
institution Universiti Sains Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T15:03:30Z
publishDate 2015
publisher Penerbit Universiti Sains Malaysia
record_format dspace
spelling usm.eprints-347672017-05-31T01:52:36Z http://eprints.usm.my/34767/ Tahap Pengetahuan Guru Pendidikan Khas Apabila Mengurus Tingkah Laku Murid Bermasalah Pembelajaran (Special Education Teacher's Level Of Knowledge In Dealing With Learning Disabilities Student) Ahmad , Noor Aini Abu Hanifah, Norhafizah LB2300 Higher Education Kajian tinjauan telah dijalankan bertujuan untuk mengkaji tahap pengetahuan guru pendidikan khas apabila mengurus tingkah laku murid bermasalah pembelajaran. Seramai 60 orang peserta kajian dipilih menerusi persampelan rawak mudah dalam kalangan guru pendidikan khas yang mengajar di Program Pendidikan Khas Integrasi (Masalah Pembelajaran) peringkat sekolah rendah. Alat kajian merupakan soal selidik yang mengandungi item-item berkaitan demografi peserta kajian dan tahap pengetahuan guru pendidikan khas apabila mengurus tingkah laku murid bermasalah pembelajaran. Dapatan kajian menunjukkan tahap pengetahuan guru apabila mengurus tingkah laku murid bermasalah pembelajaran adalah tinggi dengan min keseluruhan 4.194. Tahap pengetahuan guru dibahagikan kepada tiga iaitu cara mengurus tingkah laku (min = 4.237), peneguhan positif (min = 4.366) dan peneguhan negatif (min = 3.966). Bagi meningkatkan lagi tahap kemahiran guru untuk mengurus tingkah laku murid bermasalah pembelajaran apabila mengajar maka penataran kursus dalam perkhidmatan, pembinaan modul dan mengadakan bengkel berkaitan pengurusan tingkah laku dalam kalangan guru pendidikan khas wajar diberi perhatian oleh pihak berwajib. Penerbit Universiti Sains Malaysia 2015 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/34767/1/APJEE_30_Art_5_%2873-88%29.pdf Ahmad , Noor Aini and Abu Hanifah, Norhafizah (2015) Tahap Pengetahuan Guru Pendidikan Khas Apabila Mengurus Tingkah Laku Murid Bermasalah Pembelajaran (Special Education Teacher's Level Of Knowledge In Dealing With Learning Disabilities Student). The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 30 (1). pp. 1-16. ISSN 2289-9057 http://apjee.usm.my/APJEE_30_2015/APJEE%2030%20Art%205%20(73-88).pdf
spellingShingle LB2300 Higher Education
Ahmad , Noor Aini
Abu Hanifah, Norhafizah
Tahap Pengetahuan Guru Pendidikan Khas Apabila Mengurus Tingkah Laku Murid Bermasalah Pembelajaran (Special Education Teacher's Level Of Knowledge In Dealing With Learning Disabilities Student)
title Tahap Pengetahuan Guru Pendidikan Khas Apabila Mengurus Tingkah Laku Murid Bermasalah Pembelajaran (Special Education Teacher's Level Of Knowledge In Dealing With Learning Disabilities Student)
title_full Tahap Pengetahuan Guru Pendidikan Khas Apabila Mengurus Tingkah Laku Murid Bermasalah Pembelajaran (Special Education Teacher's Level Of Knowledge In Dealing With Learning Disabilities Student)
title_fullStr Tahap Pengetahuan Guru Pendidikan Khas Apabila Mengurus Tingkah Laku Murid Bermasalah Pembelajaran (Special Education Teacher's Level Of Knowledge In Dealing With Learning Disabilities Student)
title_full_unstemmed Tahap Pengetahuan Guru Pendidikan Khas Apabila Mengurus Tingkah Laku Murid Bermasalah Pembelajaran (Special Education Teacher's Level Of Knowledge In Dealing With Learning Disabilities Student)
title_short Tahap Pengetahuan Guru Pendidikan Khas Apabila Mengurus Tingkah Laku Murid Bermasalah Pembelajaran (Special Education Teacher's Level Of Knowledge In Dealing With Learning Disabilities Student)
title_sort tahap pengetahuan guru pendidikan khas apabila mengurus tingkah laku murid bermasalah pembelajaran special education teacher s level of knowledge in dealing with learning disabilities student
topic LB2300 Higher Education
url http://eprints.usm.my/34767/1/APJEE_30_Art_5_%2873-88%29.pdf
work_keys_str_mv AT ahmadnooraini tahappengetahuangurupendidikankhasapabilamengurustingkahlakumuridbermasalahpembelajaranspecialeducationteacherslevelofknowledgeindealingwithlearningdisabilitiesstudent
AT abuhanifahnorhafizah tahappengetahuangurupendidikankhasapabilamengurustingkahlakumuridbermasalahpembelajaranspecialeducationteacherslevelofknowledgeindealingwithlearningdisabilitiesstudent