Tahap Pengetahuan Guru Pendidikan Khas Apabila Mengurus Tingkah Laku Murid Bermasalah Pembelajaran (Special Education Teacher's Level Of Knowledge In Dealing With Learning Disabilities Student)
Kajian tinjauan telah dijalankan bertujuan untuk mengkaji tahap pengetahuan guru pendidikan khas apabila mengurus tingkah laku murid bermasalah pembelajaran. Seramai 60 orang peserta kajian dipilih menerusi persampelan rawak mudah dalam kalangan guru pendidikan khas yang mengajar di Program Pend...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Sains Malaysia
2015
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.usm.my/34767/1/APJEE_30_Art_5_%2873-88%29.pdf |
_version_ | 1797009288079605760 |
---|---|
author | Ahmad , Noor Aini Abu Hanifah, Norhafizah |
author_facet | Ahmad , Noor Aini Abu Hanifah, Norhafizah |
author_sort | Ahmad , Noor Aini |
collection | USM |
description | Kajian tinjauan telah dijalankan bertujuan untuk mengkaji tahap pengetahuan
guru pendidikan khas apabila mengurus tingkah laku murid bermasalah pembelajaran.
Seramai 60 orang peserta kajian dipilih menerusi persampelan rawak mudah dalam
kalangan guru pendidikan khas yang mengajar di Program Pendidikan Khas Integrasi
(Masalah Pembelajaran) peringkat sekolah rendah. Alat kajian merupakan soal selidik
yang mengandungi item-item berkaitan demografi peserta kajian dan tahap pengetahuan
guru pendidikan khas apabila mengurus tingkah laku murid bermasalah pembelajaran.
Dapatan kajian menunjukkan tahap pengetahuan guru apabila mengurus tingkah laku
murid bermasalah pembelajaran adalah tinggi dengan min keseluruhan 4.194. Tahap
pengetahuan guru dibahagikan kepada tiga iaitu cara mengurus tingkah laku (min =
4.237), peneguhan positif (min = 4.366) dan peneguhan negatif (min = 3.966). Bagi
meningkatkan lagi tahap kemahiran guru untuk mengurus tingkah laku murid bermasalah
pembelajaran apabila mengajar maka penataran kursus dalam perkhidmatan, pembinaan
modul dan mengadakan bengkel berkaitan pengurusan tingkah laku dalam kalangan guru
pendidikan khas wajar diberi perhatian oleh pihak berwajib. |
first_indexed | 2024-03-06T15:03:30Z |
format | Article |
id | usm.eprints-34767 |
institution | Universiti Sains Malaysia |
language | English |
last_indexed | 2024-03-06T15:03:30Z |
publishDate | 2015 |
publisher | Penerbit Universiti Sains Malaysia |
record_format | dspace |
spelling | usm.eprints-347672017-05-31T01:52:36Z http://eprints.usm.my/34767/ Tahap Pengetahuan Guru Pendidikan Khas Apabila Mengurus Tingkah Laku Murid Bermasalah Pembelajaran (Special Education Teacher's Level Of Knowledge In Dealing With Learning Disabilities Student) Ahmad , Noor Aini Abu Hanifah, Norhafizah LB2300 Higher Education Kajian tinjauan telah dijalankan bertujuan untuk mengkaji tahap pengetahuan guru pendidikan khas apabila mengurus tingkah laku murid bermasalah pembelajaran. Seramai 60 orang peserta kajian dipilih menerusi persampelan rawak mudah dalam kalangan guru pendidikan khas yang mengajar di Program Pendidikan Khas Integrasi (Masalah Pembelajaran) peringkat sekolah rendah. Alat kajian merupakan soal selidik yang mengandungi item-item berkaitan demografi peserta kajian dan tahap pengetahuan guru pendidikan khas apabila mengurus tingkah laku murid bermasalah pembelajaran. Dapatan kajian menunjukkan tahap pengetahuan guru apabila mengurus tingkah laku murid bermasalah pembelajaran adalah tinggi dengan min keseluruhan 4.194. Tahap pengetahuan guru dibahagikan kepada tiga iaitu cara mengurus tingkah laku (min = 4.237), peneguhan positif (min = 4.366) dan peneguhan negatif (min = 3.966). Bagi meningkatkan lagi tahap kemahiran guru untuk mengurus tingkah laku murid bermasalah pembelajaran apabila mengajar maka penataran kursus dalam perkhidmatan, pembinaan modul dan mengadakan bengkel berkaitan pengurusan tingkah laku dalam kalangan guru pendidikan khas wajar diberi perhatian oleh pihak berwajib. Penerbit Universiti Sains Malaysia 2015 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/34767/1/APJEE_30_Art_5_%2873-88%29.pdf Ahmad , Noor Aini and Abu Hanifah, Norhafizah (2015) Tahap Pengetahuan Guru Pendidikan Khas Apabila Mengurus Tingkah Laku Murid Bermasalah Pembelajaran (Special Education Teacher's Level Of Knowledge In Dealing With Learning Disabilities Student). The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 30 (1). pp. 1-16. ISSN 2289-9057 http://apjee.usm.my/APJEE_30_2015/APJEE%2030%20Art%205%20(73-88).pdf |
spellingShingle | LB2300 Higher Education Ahmad , Noor Aini Abu Hanifah, Norhafizah Tahap Pengetahuan Guru Pendidikan Khas Apabila Mengurus Tingkah Laku Murid Bermasalah Pembelajaran (Special Education Teacher's Level Of Knowledge In Dealing With Learning Disabilities Student) |
title | Tahap Pengetahuan Guru Pendidikan Khas
Apabila Mengurus Tingkah Laku Murid
Bermasalah Pembelajaran
(Special Education Teacher's Level Of
Knowledge In Dealing With Learning Disabilities
Student) |
title_full | Tahap Pengetahuan Guru Pendidikan Khas
Apabila Mengurus Tingkah Laku Murid
Bermasalah Pembelajaran
(Special Education Teacher's Level Of
Knowledge In Dealing With Learning Disabilities
Student) |
title_fullStr | Tahap Pengetahuan Guru Pendidikan Khas
Apabila Mengurus Tingkah Laku Murid
Bermasalah Pembelajaran
(Special Education Teacher's Level Of
Knowledge In Dealing With Learning Disabilities
Student) |
title_full_unstemmed | Tahap Pengetahuan Guru Pendidikan Khas
Apabila Mengurus Tingkah Laku Murid
Bermasalah Pembelajaran
(Special Education Teacher's Level Of
Knowledge In Dealing With Learning Disabilities
Student) |
title_short | Tahap Pengetahuan Guru Pendidikan Khas
Apabila Mengurus Tingkah Laku Murid
Bermasalah Pembelajaran
(Special Education Teacher's Level Of
Knowledge In Dealing With Learning Disabilities
Student) |
title_sort | tahap pengetahuan guru pendidikan khas apabila mengurus tingkah laku murid bermasalah pembelajaran special education teacher s level of knowledge in dealing with learning disabilities student |
topic | LB2300 Higher Education |
url | http://eprints.usm.my/34767/1/APJEE_30_Art_5_%2873-88%29.pdf |
work_keys_str_mv | AT ahmadnooraini tahappengetahuangurupendidikankhasapabilamengurustingkahlakumuridbermasalahpembelajaranspecialeducationteacherslevelofknowledgeindealingwithlearningdisabilitiesstudent AT abuhanifahnorhafizah tahappengetahuangurupendidikankhasapabilamengurustingkahlakumuridbermasalahpembelajaranspecialeducationteacherslevelofknowledgeindealingwithlearningdisabilitiesstudent |