Persepsi guru terhadap reka bentuk persekitaran fizikal bilik darjah : kajian ke atas sekolah-sekolah menengah daerah Baling

Reka bentuk persekitaran fizikal bilik darjah memainkan peranan dalam mewujudkan suasana serta motivasi pengajaran dan pembelajaran yang sihat seperti mana yang dibincangkan di dalam kajian-kajian Srivastava (1991), Ibrahim (1,997), Siti Junaidah (1999), Siti Aishah (1999), Lindgran (2000), Rohainia...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mustafa, Muriza
Format: Thesis
Language:English
Published: 2006
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/35687/1/MURIZA_BINTI_MUSTAFA_%28KHK%29_%28NN24%29.pdf
_version_ 1825833325143523328
author Mustafa, Muriza
author_facet Mustafa, Muriza
author_sort Mustafa, Muriza
collection USM
description Reka bentuk persekitaran fizikal bilik darjah memainkan peranan dalam mewujudkan suasana serta motivasi pengajaran dan pembelajaran yang sihat seperti mana yang dibincangkan di dalam kajian-kajian Srivastava (1991), Ibrahim (1,997), Siti Junaidah (1999), Siti Aishah (1999), Lindgran (2000), Rohainiah (2003) dan Zaharuddin (2003). Kajian ini dijalankan untuk menentukan persepsi guru terhadap reka bentuk persekitaran fizikal bilik darjah. Di samping itu, kajian juga bertujuan untuk mengenal pasti tahap kesedaran guru terhadap kepentingan reka bentuk persekitaran fizikal bilik darjah. Data-data diperolehi dengan menggunakan instrumen soal selidik, pemerhatian dan temu ramah. Kajian ini melibatkan 400 orang guru dari 13 buah sekolah menengah dalam daerah Baling. Kajian ini penting dalam memastikan reka bentuk bilik darjah memenuhi saiz, susun atur, suhu, ventilasi, cahaya, silau, bunyi, akustik, kemasan, perabot, peralatan dan keperluan teknologi. The physical environment of classroom design plays an important role to enhance a motivated teaching and learning situation, as discussed in, Srivastava (1991), Ibrahim (1997), Siti Junaidah (1999), Siti Aishah (1999), Lindgran (2000), Rohainiah (2003) and Zaharuddin (2003). This study aimed to evaluate teachers' perception towards physical environment of classroom design. Besides that, this study also aimed to assess the teachers' awareness towards the physical environment of classroom design. In this particular study, the data are gathered from surveys, observations and selected interviews taken from 400 teachers from 13 secondary schools situated in the district of Baling. The important of this study is to determine whether the design adheres to the requirement of size, layout, temperature, ventilation, illumination, glare, noise level, acoustic, finishes, furnishings, provision of equipment and technology in classrooms.
first_indexed 2024-03-06T15:06:07Z
format Thesis
id usm.eprints-35687
institution Universiti Sains Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T15:06:07Z
publishDate 2006
record_format dspace
spelling usm.eprints-356872017-07-19T04:52:07Z http://eprints.usm.my/35687/ Persepsi guru terhadap reka bentuk persekitaran fizikal bilik darjah : kajian ke atas sekolah-sekolah menengah daerah Baling Mustafa, Muriza TH1-9745 Building construction Reka bentuk persekitaran fizikal bilik darjah memainkan peranan dalam mewujudkan suasana serta motivasi pengajaran dan pembelajaran yang sihat seperti mana yang dibincangkan di dalam kajian-kajian Srivastava (1991), Ibrahim (1,997), Siti Junaidah (1999), Siti Aishah (1999), Lindgran (2000), Rohainiah (2003) dan Zaharuddin (2003). Kajian ini dijalankan untuk menentukan persepsi guru terhadap reka bentuk persekitaran fizikal bilik darjah. Di samping itu, kajian juga bertujuan untuk mengenal pasti tahap kesedaran guru terhadap kepentingan reka bentuk persekitaran fizikal bilik darjah. Data-data diperolehi dengan menggunakan instrumen soal selidik, pemerhatian dan temu ramah. Kajian ini melibatkan 400 orang guru dari 13 buah sekolah menengah dalam daerah Baling. Kajian ini penting dalam memastikan reka bentuk bilik darjah memenuhi saiz, susun atur, suhu, ventilasi, cahaya, silau, bunyi, akustik, kemasan, perabot, peralatan dan keperluan teknologi. The physical environment of classroom design plays an important role to enhance a motivated teaching and learning situation, as discussed in, Srivastava (1991), Ibrahim (1997), Siti Junaidah (1999), Siti Aishah (1999), Lindgran (2000), Rohainiah (2003) and Zaharuddin (2003). This study aimed to evaluate teachers' perception towards physical environment of classroom design. Besides that, this study also aimed to assess the teachers' awareness towards the physical environment of classroom design. In this particular study, the data are gathered from surveys, observations and selected interviews taken from 400 teachers from 13 secondary schools situated in the district of Baling. The important of this study is to determine whether the design adheres to the requirement of size, layout, temperature, ventilation, illumination, glare, noise level, acoustic, finishes, furnishings, provision of equipment and technology in classrooms. 2006-04 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/35687/1/MURIZA_BINTI_MUSTAFA_%28KHK%29_%28NN24%29.pdf Mustafa, Muriza (2006) Persepsi guru terhadap reka bentuk persekitaran fizikal bilik darjah : kajian ke atas sekolah-sekolah menengah daerah Baling. Masters thesis, Universiti Sains Malaysia.
spellingShingle TH1-9745 Building construction
Mustafa, Muriza
Persepsi guru terhadap reka bentuk persekitaran fizikal bilik darjah : kajian ke atas sekolah-sekolah menengah daerah Baling
title Persepsi guru terhadap reka bentuk persekitaran fizikal bilik darjah : kajian ke atas sekolah-sekolah menengah daerah Baling
title_full Persepsi guru terhadap reka bentuk persekitaran fizikal bilik darjah : kajian ke atas sekolah-sekolah menengah daerah Baling
title_fullStr Persepsi guru terhadap reka bentuk persekitaran fizikal bilik darjah : kajian ke atas sekolah-sekolah menengah daerah Baling
title_full_unstemmed Persepsi guru terhadap reka bentuk persekitaran fizikal bilik darjah : kajian ke atas sekolah-sekolah menengah daerah Baling
title_short Persepsi guru terhadap reka bentuk persekitaran fizikal bilik darjah : kajian ke atas sekolah-sekolah menengah daerah Baling
title_sort persepsi guru terhadap reka bentuk persekitaran fizikal bilik darjah kajian ke atas sekolah sekolah menengah daerah baling
topic TH1-9745 Building construction
url http://eprints.usm.my/35687/1/MURIZA_BINTI_MUSTAFA_%28KHK%29_%28NN24%29.pdf
work_keys_str_mv AT mustafamuriza persepsiguruterhadaprekabentukpersekitaranfizikalbilikdarjahkajiankeatassekolahsekolahmenengahdaerahbaling