Peranan Refleksi Kritikal dan Dialog Dalam Pembelajaran Transformatif Dalam Kalangan Bekas Penagih Dadah

Kertas kerja ini akan membincangkan fenomena transformasi perspektif bekas penagih dadah dalam konteks pengalaman sebagai seorang bekas penagih dadah. Dadah merupakan musuh nombor satu di Malaysia. Dunia mengenali Malaysia sebagai sebuah negara yang tidak pernah bertolenrasi dengan masalah penagihan...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Abu Hassan, Normala, Abd. Hamid, Mohd Azhar
Format: Book Section
Language:English
Published: School of Social Sciences 2015
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/37643/1/sspis_2015_ms614_-_622.pdf
_version_ 1797009874992758784
author Abu Hassan, Normala
Abd. Hamid, Mohd Azhar
author_facet Abu Hassan, Normala
Abd. Hamid, Mohd Azhar
author_sort Abu Hassan, Normala
collection USM
description Kertas kerja ini akan membincangkan fenomena transformasi perspektif bekas penagih dadah dalam konteks pengalaman sebagai seorang bekas penagih dadah. Dadah merupakan musuh nombor satu di Malaysia. Dunia mengenali Malaysia sebagai sebuah negara yang tidak pernah bertolenrasi dengan masalah penagihan dadah. Saban tahun bilangan penagih dadah yang mengambil dadah semakin meningkat. Pada tahun 2013 terdapat peningkatan sebanyak 24% terhadap kes penagihan dadah. Berdasarkan kepada statistik penagih dadah Malaysia pada tahun 2013 sebanyak 13,481 kes baru dikesan dan 7,406 kes merupakan kes penagih berulang. Berdasarkan kepada kajian-kajian terdahulu para pengkaji lebih memberi penekanan terhadap punca, faktor dan cara menangani masalah penagihan dadah. Dengan kata lain, kajian terhadap transformasi perspektif bekas penagih dadah di Malaysia kurang diberi perhatian berbanding di negara Barat. Kertas kerja ini ini akan membincangkan perihal proses pembelajaran yang berlaku dalam usaha bekas penagih dadah kembali kepada kehidupan normal. Salah satu elemen pembelajaran yang berlaku dalam sistem kognitif orang dewasa (dalam konteks ini bekas penagih dadah) adalah refleksi kritikal. Justeru itu, kertas kerja ini akan mengenalpasti peranan refleksi kritikal dalam membantu proses transformasi perspektif bekas penagih dadah. Refleksi kritikal merupakan elemen penting dalam pembelajaran transformatif yang mana bekas penagih dadah berusaha mencari jalan penyelesaian pada ketagihan dadah dengan melakukan refleksi kritikal terhadap pengalaman lampau mereka. Mereka akan merenung, berfikir semula, menyemak dan memeriksa pengalaman sebagai seorang penagih dadah.
first_indexed 2024-03-06T15:11:43Z
format Book Section
id usm.eprints-37643
institution Universiti Sains Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T15:11:43Z
publishDate 2015
publisher School of Social Sciences
record_format dspace
spelling usm.eprints-376432017-11-24T07:35:36Z http://eprints.usm.my/37643/ Peranan Refleksi Kritikal dan Dialog Dalam Pembelajaran Transformatif Dalam Kalangan Bekas Penagih Dadah Abu Hassan, Normala Abd. Hamid, Mohd Azhar H Social Sciences Kertas kerja ini akan membincangkan fenomena transformasi perspektif bekas penagih dadah dalam konteks pengalaman sebagai seorang bekas penagih dadah. Dadah merupakan musuh nombor satu di Malaysia. Dunia mengenali Malaysia sebagai sebuah negara yang tidak pernah bertolenrasi dengan masalah penagihan dadah. Saban tahun bilangan penagih dadah yang mengambil dadah semakin meningkat. Pada tahun 2013 terdapat peningkatan sebanyak 24% terhadap kes penagihan dadah. Berdasarkan kepada statistik penagih dadah Malaysia pada tahun 2013 sebanyak 13,481 kes baru dikesan dan 7,406 kes merupakan kes penagih berulang. Berdasarkan kepada kajian-kajian terdahulu para pengkaji lebih memberi penekanan terhadap punca, faktor dan cara menangani masalah penagihan dadah. Dengan kata lain, kajian terhadap transformasi perspektif bekas penagih dadah di Malaysia kurang diberi perhatian berbanding di negara Barat. Kertas kerja ini ini akan membincangkan perihal proses pembelajaran yang berlaku dalam usaha bekas penagih dadah kembali kepada kehidupan normal. Salah satu elemen pembelajaran yang berlaku dalam sistem kognitif orang dewasa (dalam konteks ini bekas penagih dadah) adalah refleksi kritikal. Justeru itu, kertas kerja ini akan mengenalpasti peranan refleksi kritikal dalam membantu proses transformasi perspektif bekas penagih dadah. Refleksi kritikal merupakan elemen penting dalam pembelajaran transformatif yang mana bekas penagih dadah berusaha mencari jalan penyelesaian pada ketagihan dadah dengan melakukan refleksi kritikal terhadap pengalaman lampau mereka. Mereka akan merenung, berfikir semula, menyemak dan memeriksa pengalaman sebagai seorang penagih dadah. School of Social Sciences 2015 Book Section PeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/37643/1/sspis_2015_ms614_-_622.pdf Abu Hassan, Normala and Abd. Hamid, Mohd Azhar (2015) Peranan Refleksi Kritikal dan Dialog Dalam Pembelajaran Transformatif Dalam Kalangan Bekas Penagih Dadah. In: Conference Proceedings of Social Sciences Postgraduate International Seminar (SSPIS). School of Social Sciences, Pulau Pinang, Malaysia, pp. 614-622. ISBN 978-967-11473-2-0
spellingShingle H Social Sciences
Abu Hassan, Normala
Abd. Hamid, Mohd Azhar
Peranan Refleksi Kritikal dan Dialog Dalam Pembelajaran Transformatif Dalam Kalangan Bekas Penagih Dadah
title Peranan Refleksi Kritikal dan Dialog Dalam Pembelajaran Transformatif Dalam Kalangan Bekas Penagih Dadah
title_full Peranan Refleksi Kritikal dan Dialog Dalam Pembelajaran Transformatif Dalam Kalangan Bekas Penagih Dadah
title_fullStr Peranan Refleksi Kritikal dan Dialog Dalam Pembelajaran Transformatif Dalam Kalangan Bekas Penagih Dadah
title_full_unstemmed Peranan Refleksi Kritikal dan Dialog Dalam Pembelajaran Transformatif Dalam Kalangan Bekas Penagih Dadah
title_short Peranan Refleksi Kritikal dan Dialog Dalam Pembelajaran Transformatif Dalam Kalangan Bekas Penagih Dadah
title_sort peranan refleksi kritikal dan dialog dalam pembelajaran transformatif dalam kalangan bekas penagih dadah
topic H Social Sciences
url http://eprints.usm.my/37643/1/sspis_2015_ms614_-_622.pdf
work_keys_str_mv AT abuhassannormala perananrefleksikritikaldandialogdalampembelajarantransformatifdalamkalanganbekaspenagihdadah
AT abdhamidmohdazhar perananrefleksikritikaldandialogdalampembelajarantransformatifdalamkalanganbekaspenagihdadah