Pembangunan Aplikasi Ipad Untuk Pendidikan Kanak-Kanak
Kajian ini menunjukkan bagaimana aplikasi iPad yang diberi nama LiLIN telah direka dan dibangunkan dengan pendekatan Analisis, Reka bentuk, Pembangunan, Implementasi dan Penilaian (ADDIE), menggunakan perisian Adobe Photoshop CS6 dan Kwiksher berpaksikan kepada model TPACK. Kajian ini memberi fok...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2014
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.usm.my/38789/1/FULL_PAPER_063.pdf |
_version_ | 1797010102917529600 |
---|---|
author | Miswan, Maszuraini Adenan, Hamedi Saad, Norhazalen |
author_facet | Miswan, Maszuraini Adenan, Hamedi Saad, Norhazalen |
author_sort | Miswan, Maszuraini |
collection | USM |
description | Kajian ini menunjukkan bagaimana aplikasi iPad yang diberi nama LiLIN telah
direka dan dibangunkan dengan pendekatan Analisis, Reka bentuk, Pembangunan,
Implementasi dan Penilaian (ADDIE), menggunakan perisian Adobe Photoshop CS6
dan Kwiksher berpaksikan kepada model TPACK. Kajian ini memberi fokus kepada tiga
fasa iaitu fasa analisis, fasa reka bentuk dan fasa pembangunan aplikasi. Fasa analisis
melibatkan kaedah tinjauan kajian lepas dan kajian kes, fasa reka bentuk melibatkan
penyusunan bahan-bahan pembelajaran berpandukan kepada model pedagogi
perantisan kognitif dan penyediaan bahan grafik, dan fasa pembangunan melibatkan
kaedah membina aplikasi menggunakan perisian Adobe Photoshop dan Kwiksher
berpandukan papan cerita yang dibina. Kajian ini telah menghasilkan prototaip aplikasi
LiLIN, iaitu satu aplikasi pendidikan literasi awal untuk kanak-kanak yang
menggabungkan pengetahuan teknologi, pedagogi dan bahan pendidikan dengan
kombinasi yang dinamik. Kandungan pengajarannya diambil daripada Modul literasi
Bahasa Malaysia program LINUS dengan pendekatan pedagogi perantisan kognitif.
LiLIN dipersembahkan dalam bentuk aplikasi iPad dengan ciri-ciri interaktif pelbagai
sentuh, integrasi muzik latar, audio sebutan huruf dan suku kata, serta latihan ejaan
secara interaktif. Cerita kanak-kanak digunakan sebagai latar belakang pembelajaran.
Penggunaan perisian secara berpasangan juga direka bentuk bagi menggalakkan
pembelajaran secara kolaboratif |
first_indexed | 2024-03-06T15:15:02Z |
format | Conference or Workshop Item |
id | usm.eprints-38789 |
institution | Universiti Sains Malaysia |
language | English |
last_indexed | 2024-03-06T15:15:02Z |
publishDate | 2014 |
record_format | dspace |
spelling | usm.eprints-387892018-02-12T08:07:21Z http://eprints.usm.my/38789/ Pembangunan Aplikasi Ipad Untuk Pendidikan Kanak-Kanak Miswan, Maszuraini Adenan, Hamedi Saad, Norhazalen N Visual arts (General) For photography, see TR Kajian ini menunjukkan bagaimana aplikasi iPad yang diberi nama LiLIN telah direka dan dibangunkan dengan pendekatan Analisis, Reka bentuk, Pembangunan, Implementasi dan Penilaian (ADDIE), menggunakan perisian Adobe Photoshop CS6 dan Kwiksher berpaksikan kepada model TPACK. Kajian ini memberi fokus kepada tiga fasa iaitu fasa analisis, fasa reka bentuk dan fasa pembangunan aplikasi. Fasa analisis melibatkan kaedah tinjauan kajian lepas dan kajian kes, fasa reka bentuk melibatkan penyusunan bahan-bahan pembelajaran berpandukan kepada model pedagogi perantisan kognitif dan penyediaan bahan grafik, dan fasa pembangunan melibatkan kaedah membina aplikasi menggunakan perisian Adobe Photoshop dan Kwiksher berpandukan papan cerita yang dibina. Kajian ini telah menghasilkan prototaip aplikasi LiLIN, iaitu satu aplikasi pendidikan literasi awal untuk kanak-kanak yang menggabungkan pengetahuan teknologi, pedagogi dan bahan pendidikan dengan kombinasi yang dinamik. Kandungan pengajarannya diambil daripada Modul literasi Bahasa Malaysia program LINUS dengan pendekatan pedagogi perantisan kognitif. LiLIN dipersembahkan dalam bentuk aplikasi iPad dengan ciri-ciri interaktif pelbagai sentuh, integrasi muzik latar, audio sebutan huruf dan suku kata, serta latihan ejaan secara interaktif. Cerita kanak-kanak digunakan sebagai latar belakang pembelajaran. Penggunaan perisian secara berpasangan juga direka bentuk bagi menggalakkan pembelajaran secara kolaboratif 2014 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/38789/1/FULL_PAPER_063.pdf Miswan, Maszuraini and Adenan, Hamedi and Saad, Norhazalen (2014) Pembangunan Aplikasi Ipad Untuk Pendidikan Kanak-Kanak. In: 1st International Conference on Creative Media, Design & Technology (REKA) 2014, 25-27 November, 2014, Pulau Pinang, Malaysia. |
spellingShingle | N Visual arts (General) For photography, see TR Miswan, Maszuraini Adenan, Hamedi Saad, Norhazalen Pembangunan Aplikasi Ipad Untuk Pendidikan Kanak-Kanak |
title | Pembangunan Aplikasi Ipad Untuk Pendidikan
Kanak-Kanak
|
title_full | Pembangunan Aplikasi Ipad Untuk Pendidikan
Kanak-Kanak
|
title_fullStr | Pembangunan Aplikasi Ipad Untuk Pendidikan
Kanak-Kanak
|
title_full_unstemmed | Pembangunan Aplikasi Ipad Untuk Pendidikan
Kanak-Kanak
|
title_short | Pembangunan Aplikasi Ipad Untuk Pendidikan
Kanak-Kanak
|
title_sort | pembangunan aplikasi ipad untuk pendidikan kanak kanak |
topic | N Visual arts (General) For photography, see TR |
url | http://eprints.usm.my/38789/1/FULL_PAPER_063.pdf |
work_keys_str_mv | AT miswanmaszuraini pembangunanaplikasiipaduntukpendidikankanakkanak AT adenanhamedi pembangunanaplikasiipaduntukpendidikankanakkanak AT saadnorhazalen pembangunanaplikasiipaduntukpendidikankanakkanak |