Pembangunan Aplikasi Ipad Untuk Pendidikan Kanak-Kanak

Kajian ini menunjukkan bagaimana aplikasi iPad yang diberi nama LiLIN telah direka dan dibangunkan dengan pendekatan Analisis, Reka bentuk, Pembangunan, Implementasi dan Penilaian (ADDIE), menggunakan perisian Adobe Photoshop CS6 dan Kwiksher berpaksikan kepada model TPACK. Kajian ini memberi fok...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Miswan, Maszuraini, Adenan, Hamedi, Saad, Norhazalen
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2014
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/38789/1/FULL_PAPER_063.pdf
_version_ 1797010102917529600
author Miswan, Maszuraini
Adenan, Hamedi
Saad, Norhazalen
author_facet Miswan, Maszuraini
Adenan, Hamedi
Saad, Norhazalen
author_sort Miswan, Maszuraini
collection USM
description Kajian ini menunjukkan bagaimana aplikasi iPad yang diberi nama LiLIN telah direka dan dibangunkan dengan pendekatan Analisis, Reka bentuk, Pembangunan, Implementasi dan Penilaian (ADDIE), menggunakan perisian Adobe Photoshop CS6 dan Kwiksher berpaksikan kepada model TPACK. Kajian ini memberi fokus kepada tiga fasa iaitu fasa analisis, fasa reka bentuk dan fasa pembangunan aplikasi. Fasa analisis melibatkan kaedah tinjauan kajian lepas dan kajian kes, fasa reka bentuk melibatkan penyusunan bahan-bahan pembelajaran berpandukan kepada model pedagogi perantisan kognitif dan penyediaan bahan grafik, dan fasa pembangunan melibatkan kaedah membina aplikasi menggunakan perisian Adobe Photoshop dan Kwiksher berpandukan papan cerita yang dibina. Kajian ini telah menghasilkan prototaip aplikasi LiLIN, iaitu satu aplikasi pendidikan literasi awal untuk kanak-kanak yang menggabungkan pengetahuan teknologi, pedagogi dan bahan pendidikan dengan kombinasi yang dinamik. Kandungan pengajarannya diambil daripada Modul literasi Bahasa Malaysia program LINUS dengan pendekatan pedagogi perantisan kognitif. LiLIN dipersembahkan dalam bentuk aplikasi iPad dengan ciri-ciri interaktif pelbagai sentuh, integrasi muzik latar, audio sebutan huruf dan suku kata, serta latihan ejaan secara interaktif. Cerita kanak-kanak digunakan sebagai latar belakang pembelajaran. Penggunaan perisian secara berpasangan juga direka bentuk bagi menggalakkan pembelajaran secara kolaboratif
first_indexed 2024-03-06T15:15:02Z
format Conference or Workshop Item
id usm.eprints-38789
institution Universiti Sains Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T15:15:02Z
publishDate 2014
record_format dspace
spelling usm.eprints-387892018-02-12T08:07:21Z http://eprints.usm.my/38789/ Pembangunan Aplikasi Ipad Untuk Pendidikan Kanak-Kanak Miswan, Maszuraini Adenan, Hamedi Saad, Norhazalen N Visual arts (General) For photography, see TR Kajian ini menunjukkan bagaimana aplikasi iPad yang diberi nama LiLIN telah direka dan dibangunkan dengan pendekatan Analisis, Reka bentuk, Pembangunan, Implementasi dan Penilaian (ADDIE), menggunakan perisian Adobe Photoshop CS6 dan Kwiksher berpaksikan kepada model TPACK. Kajian ini memberi fokus kepada tiga fasa iaitu fasa analisis, fasa reka bentuk dan fasa pembangunan aplikasi. Fasa analisis melibatkan kaedah tinjauan kajian lepas dan kajian kes, fasa reka bentuk melibatkan penyusunan bahan-bahan pembelajaran berpandukan kepada model pedagogi perantisan kognitif dan penyediaan bahan grafik, dan fasa pembangunan melibatkan kaedah membina aplikasi menggunakan perisian Adobe Photoshop dan Kwiksher berpandukan papan cerita yang dibina. Kajian ini telah menghasilkan prototaip aplikasi LiLIN, iaitu satu aplikasi pendidikan literasi awal untuk kanak-kanak yang menggabungkan pengetahuan teknologi, pedagogi dan bahan pendidikan dengan kombinasi yang dinamik. Kandungan pengajarannya diambil daripada Modul literasi Bahasa Malaysia program LINUS dengan pendekatan pedagogi perantisan kognitif. LiLIN dipersembahkan dalam bentuk aplikasi iPad dengan ciri-ciri interaktif pelbagai sentuh, integrasi muzik latar, audio sebutan huruf dan suku kata, serta latihan ejaan secara interaktif. Cerita kanak-kanak digunakan sebagai latar belakang pembelajaran. Penggunaan perisian secara berpasangan juga direka bentuk bagi menggalakkan pembelajaran secara kolaboratif 2014 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/38789/1/FULL_PAPER_063.pdf Miswan, Maszuraini and Adenan, Hamedi and Saad, Norhazalen (2014) Pembangunan Aplikasi Ipad Untuk Pendidikan Kanak-Kanak. In: 1st International Conference on Creative Media, Design & Technology (REKA) 2014, 25-27 November, 2014, Pulau Pinang, Malaysia.
spellingShingle N Visual arts (General) For photography, see TR
Miswan, Maszuraini
Adenan, Hamedi
Saad, Norhazalen
Pembangunan Aplikasi Ipad Untuk Pendidikan Kanak-Kanak
title Pembangunan Aplikasi Ipad Untuk Pendidikan Kanak-Kanak
title_full Pembangunan Aplikasi Ipad Untuk Pendidikan Kanak-Kanak
title_fullStr Pembangunan Aplikasi Ipad Untuk Pendidikan Kanak-Kanak
title_full_unstemmed Pembangunan Aplikasi Ipad Untuk Pendidikan Kanak-Kanak
title_short Pembangunan Aplikasi Ipad Untuk Pendidikan Kanak-Kanak
title_sort pembangunan aplikasi ipad untuk pendidikan kanak kanak
topic N Visual arts (General) For photography, see TR
url http://eprints.usm.my/38789/1/FULL_PAPER_063.pdf
work_keys_str_mv AT miswanmaszuraini pembangunanaplikasiipaduntukpendidikankanakkanak
AT adenanhamedi pembangunanaplikasiipaduntukpendidikankanakkanak
AT saadnorhazalen pembangunanaplikasiipaduntukpendidikankanakkanak