Keberkesanan Kursus Unit Berunifom di Institut Pendidikan Guru: Perspektif Guru Permulaan
Kajian ini bertujuan meninjau keberkesanan kursus unit berunifom di Institut Pendidikan Guru (IPG). Kursus unit berunifom adalah komponen wajib yang perlu diikuti oleh semua pelajar guru Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP). Justeru, sampel bagi kajian ini ialah guruguru yang pernah meng...
Main Authors: | , , |
---|---|
Outros autores: | |
Formato: | Book Section |
Idioma: | English |
Publicado: |
School of Social Sciences, USM
2017
|
Subjects: | |
Acceso en liña: | http://eprints.usm.my/40541/1/ART_31.pdf |
_version_ | 1825834261580611584 |
---|---|
author | Vadiappana, Anpalakan Lau, Hooi Lina Harbant Singh, Barchan Singh |
author2 | A Kadir, Nadhrah |
author_facet | A Kadir, Nadhrah Vadiappana, Anpalakan Lau, Hooi Lina Harbant Singh, Barchan Singh |
author_sort | Vadiappana, Anpalakan |
collection | USM |
description | Kajian ini bertujuan meninjau keberkesanan kursus unit berunifom di Institut Pendidikan Guru
(IPG). Kursus unit berunifom adalah komponen wajib yang perlu diikuti oleh semua pelajar guru
Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP). Justeru, sampel bagi kajian ini ialah guruguru
yang pernah mengikuti kursus unit berunifom di IPG secara sepenuh masa serta telah
ditempatkan di sekolah. Guru-guru yang terpilih untuk kajian ini ialah guru-guru yang
berpengalaman berkhidmat di sekolah antara satu hingga tiga tahun (yakni guru permulaan).
Kajian ini adalah kajian berbentuk tinjauan. Kaedah persampelan yang digunakan dalam kajian
ini adalah persampelan bertujuan. Data kajian dikumpul melalui soal selidik dan temubual
berfokus untuk menjawab empat soalan utama berkenaan keberkesanan hasil pembelajaran
kursus iaitu: (i) kandungan kursus unit berunifom; (ii) kemampuan merancang aktiviti unit
berunifom di sekolah; (iii) pengendalian kemahiran asas unit berunifom; serta (iv) pengurusan
dan kepimpinan unit berunifom di mana guru itu ditempatkan. Beberapa isu, cabaran dan
harapan yang disuarakan oleh guru tentang unit berunifom di peringkat sekolah turut
dibincangkan. |
first_indexed | 2024-03-06T15:20:07Z |
format | Book Section |
id | usm.eprints-40541 |
institution | Universiti Sains Malaysia |
language | English |
last_indexed | 2024-03-06T15:20:07Z |
publishDate | 2017 |
publisher | School of Social Sciences, USM |
record_format | dspace |
spelling | usm.eprints-405412018-05-23T06:33:46Z http://eprints.usm.my/40541/ Keberkesanan Kursus Unit Berunifom di Institut Pendidikan Guru: Perspektif Guru Permulaan Vadiappana, Anpalakan Lau, Hooi Lina Harbant Singh, Barchan Singh H1-99 Social sciences (General) Kajian ini bertujuan meninjau keberkesanan kursus unit berunifom di Institut Pendidikan Guru (IPG). Kursus unit berunifom adalah komponen wajib yang perlu diikuti oleh semua pelajar guru Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP). Justeru, sampel bagi kajian ini ialah guruguru yang pernah mengikuti kursus unit berunifom di IPG secara sepenuh masa serta telah ditempatkan di sekolah. Guru-guru yang terpilih untuk kajian ini ialah guru-guru yang berpengalaman berkhidmat di sekolah antara satu hingga tiga tahun (yakni guru permulaan). Kajian ini adalah kajian berbentuk tinjauan. Kaedah persampelan yang digunakan dalam kajian ini adalah persampelan bertujuan. Data kajian dikumpul melalui soal selidik dan temubual berfokus untuk menjawab empat soalan utama berkenaan keberkesanan hasil pembelajaran kursus iaitu: (i) kandungan kursus unit berunifom; (ii) kemampuan merancang aktiviti unit berunifom di sekolah; (iii) pengendalian kemahiran asas unit berunifom; serta (iv) pengurusan dan kepimpinan unit berunifom di mana guru itu ditempatkan. Beberapa isu, cabaran dan harapan yang disuarakan oleh guru tentang unit berunifom di peringkat sekolah turut dibincangkan. School of Social Sciences, USM A Kadir, Nadhrah Rahmat, Siti Rahyla Mohd Tayeb, Azmir Mohd, Saidatulakmal 2017 Book Section PeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/40541/1/ART_31.pdf Vadiappana, Anpalakan and Lau, Hooi Lina and Harbant Singh, Barchan Singh (2017) Keberkesanan Kursus Unit Berunifom di Institut Pendidikan Guru: Perspektif Guru Permulaan. In: Social Sciences Postgraduate International Seminar (SSPIS) 2017. School of Social Sciences, USM, Pulau Pinang, Malaysia, pp. 241-249. ISBN 9789671544013 |
spellingShingle | H1-99 Social sciences (General) Vadiappana, Anpalakan Lau, Hooi Lina Harbant Singh, Barchan Singh Keberkesanan Kursus Unit Berunifom di Institut Pendidikan Guru: Perspektif Guru Permulaan |
title | Keberkesanan Kursus Unit Berunifom di Institut Pendidikan Guru: Perspektif Guru
Permulaan |
title_full | Keberkesanan Kursus Unit Berunifom di Institut Pendidikan Guru: Perspektif Guru
Permulaan |
title_fullStr | Keberkesanan Kursus Unit Berunifom di Institut Pendidikan Guru: Perspektif Guru
Permulaan |
title_full_unstemmed | Keberkesanan Kursus Unit Berunifom di Institut Pendidikan Guru: Perspektif Guru
Permulaan |
title_short | Keberkesanan Kursus Unit Berunifom di Institut Pendidikan Guru: Perspektif Guru
Permulaan |
title_sort | keberkesanan kursus unit berunifom di institut pendidikan guru perspektif guru permulaan |
topic | H1-99 Social sciences (General) |
url | http://eprints.usm.my/40541/1/ART_31.pdf |
work_keys_str_mv | AT vadiappanaanpalakan keberkesanankursusunitberunifomdiinstitutpendidikanguruperspektifgurupermulaan AT lauhooilina keberkesanankursusunitberunifomdiinstitutpendidikanguruperspektifgurupermulaan AT harbantsinghbarchansingh keberkesanankursusunitberunifomdiinstitutpendidikanguruperspektifgurupermulaan |