Pengetahuan dan Kemahiran Guru Sains Sekolah Rendah Terhadap Pemupukan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (Kbat) dalam Pembelajaran

Kajian mengenai pengetahuan dan kemahiran guru terhadap pemupukan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dalam pembelajaran dijalankan ke atas guru-guru yang mengajar mata pelajaran Sains di sekolah rendah. Ia bertujuan untuk mengenal pasti sejauh mana tahap pengetahuan dan tahap kemahiran guru dalam...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Zazam, Siti Mariam, Osman, Kamisah
Other Authors: Kadir, Nadhrah A
Format: Book Section
Language:English
Published: School of Social Sciences, USM 2017
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/41119/1/ART_84.pdf
_version_ 1825834370207842304
author Zazam, Siti Mariam
Osman, Kamisah
author2 Kadir, Nadhrah A
author_facet Kadir, Nadhrah A
Zazam, Siti Mariam
Osman, Kamisah
author_sort Zazam, Siti Mariam
collection USM
description Kajian mengenai pengetahuan dan kemahiran guru terhadap pemupukan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dalam pembelajaran dijalankan ke atas guru-guru yang mengajar mata pelajaran Sains di sekolah rendah. Ia bertujuan untuk mengenal pasti sejauh mana tahap pengetahuan dan tahap kemahiran guru dalam melaksanakan pemupukan KBAT dalam proses pembelajaran. Kajian tinjauan dijalankan ke atas 35 orang guru dengan menggunakan soal selidik sebagai instrumen kajian. Soal selidik mengandungi dua bahagian iaitu merangkumi faktor demografi guru dan dua konstruk kajian iaitu pengetahuan dan kemahiran. Data yang diperoleh dianalisis menggunakan kaedah kuantitatif secara deskriptif. Dapatan kajian menunjukkan bahawa guru mempunyai tahap pengetahuan (skor min 3.83,s.p=0.56) terhadap pemupukan KBAT yang tinggi tetapi mempunyai tahap kemahiran terhadap pelaksanaan KBAT yang sederhana dengan skor min 3.48 (s.p=0.52). Hasil kajian yang diperoleh dapat memberikan maklumat kepada pihak Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) terutamanya bagi merancang dan merangka strategi-strategi untuk meningkatkan KBAT dalam kalangan guru. Selain itu, dapatan kajian ini juga dapat memberikan maklumat kepada pentadbir-pentadbir sekolah dan guru-guru terutamanya guru-guru pendidikan sains di sekolah rendah. Hal ini kerana pendidikan sains yang diajar pada peringkat rendah merupakan pencetus untuk meningkatkan minat murid terhadap sains ke arah yang lebih tinggi lagi. Dalam pada yang sama, guru-guru berusaha untuk meningkatkan kemahiran berfikir aras tinggi mereka dan juga murid-murid.
first_indexed 2024-03-06T15:21:43Z
format Book Section
id usm.eprints-41119
institution Universiti Sains Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T15:21:43Z
publishDate 2017
publisher School of Social Sciences, USM
record_format dspace
spelling usm.eprints-411192018-07-20T06:54:18Z http://eprints.usm.my/41119/ Pengetahuan dan Kemahiran Guru Sains Sekolah Rendah Terhadap Pemupukan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (Kbat) dalam Pembelajaran Zazam, Siti Mariam Osman, Kamisah H1-99 Social sciences (General) Kajian mengenai pengetahuan dan kemahiran guru terhadap pemupukan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dalam pembelajaran dijalankan ke atas guru-guru yang mengajar mata pelajaran Sains di sekolah rendah. Ia bertujuan untuk mengenal pasti sejauh mana tahap pengetahuan dan tahap kemahiran guru dalam melaksanakan pemupukan KBAT dalam proses pembelajaran. Kajian tinjauan dijalankan ke atas 35 orang guru dengan menggunakan soal selidik sebagai instrumen kajian. Soal selidik mengandungi dua bahagian iaitu merangkumi faktor demografi guru dan dua konstruk kajian iaitu pengetahuan dan kemahiran. Data yang diperoleh dianalisis menggunakan kaedah kuantitatif secara deskriptif. Dapatan kajian menunjukkan bahawa guru mempunyai tahap pengetahuan (skor min 3.83,s.p=0.56) terhadap pemupukan KBAT yang tinggi tetapi mempunyai tahap kemahiran terhadap pelaksanaan KBAT yang sederhana dengan skor min 3.48 (s.p=0.52). Hasil kajian yang diperoleh dapat memberikan maklumat kepada pihak Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) terutamanya bagi merancang dan merangka strategi-strategi untuk meningkatkan KBAT dalam kalangan guru. Selain itu, dapatan kajian ini juga dapat memberikan maklumat kepada pentadbir-pentadbir sekolah dan guru-guru terutamanya guru-guru pendidikan sains di sekolah rendah. Hal ini kerana pendidikan sains yang diajar pada peringkat rendah merupakan pencetus untuk meningkatkan minat murid terhadap sains ke arah yang lebih tinggi lagi. Dalam pada yang sama, guru-guru berusaha untuk meningkatkan kemahiran berfikir aras tinggi mereka dan juga murid-murid. School of Social Sciences, USM Kadir, Nadhrah A Rahmat, Siti Rahyla Mohd, Azmil Tayeb Mohd, Saidatulakmal 2017 Book Section PeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/41119/1/ART_84.pdf Zazam, Siti Mariam and Osman, Kamisah (2017) Pengetahuan dan Kemahiran Guru Sains Sekolah Rendah Terhadap Pemupukan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (Kbat) dalam Pembelajaran. In: Social Sciences Postgraduate International Seminar (SSPIS) 2017. School of Social Sciences, USM, Pulau Pinang, Malaysia, pp. 619-625. ISBN 9789671544013 http://www.sspis.usm.my
spellingShingle H1-99 Social sciences (General)
Zazam, Siti Mariam
Osman, Kamisah
Pengetahuan dan Kemahiran Guru Sains Sekolah Rendah Terhadap Pemupukan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (Kbat) dalam Pembelajaran
title Pengetahuan dan Kemahiran Guru Sains Sekolah Rendah Terhadap Pemupukan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (Kbat) dalam Pembelajaran
title_full Pengetahuan dan Kemahiran Guru Sains Sekolah Rendah Terhadap Pemupukan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (Kbat) dalam Pembelajaran
title_fullStr Pengetahuan dan Kemahiran Guru Sains Sekolah Rendah Terhadap Pemupukan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (Kbat) dalam Pembelajaran
title_full_unstemmed Pengetahuan dan Kemahiran Guru Sains Sekolah Rendah Terhadap Pemupukan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (Kbat) dalam Pembelajaran
title_short Pengetahuan dan Kemahiran Guru Sains Sekolah Rendah Terhadap Pemupukan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (Kbat) dalam Pembelajaran
title_sort pengetahuan dan kemahiran guru sains sekolah rendah terhadap pemupukan kemahiran berfikir aras tinggi kbat dalam pembelajaran
topic H1-99 Social sciences (General)
url http://eprints.usm.my/41119/1/ART_84.pdf
work_keys_str_mv AT zazamsitimariam pengetahuandankemahirangurusainssekolahrendahterhadappemupukankemahiranberfikirarastinggikbatdalampembelajaran
AT osmankamisah pengetahuandankemahirangurusainssekolahrendahterhadappemupukankemahiranberfikirarastinggikbatdalampembelajaran