Hubungan Kehadiran Transaksi Dengan Pembelajaran Pelajar Dalam Sistem Pjj

Penyelidikan ini bertujuan untuk mengkaji hubungan antara Kehadiran Transaksi (KT) dengan pembelajaran pelajar. KT merujuk kepada darjah di mana seseorang pelajar jarak jauh merasa ketersediaan dan kewujudan hubungan dengan orang yang berada dalam persekitaran pembelajaran (Shin, 2003). Tiga dimensi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Cheow, Jack Shiung @ Tony
Format: Thesis
Language:English
Published: 2009
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/41261/1/Cheow_Jack_Shiung_%40_Tony.pdf
_version_ 1797010598597230592
author Cheow, Jack Shiung @ Tony
author_facet Cheow, Jack Shiung @ Tony
author_sort Cheow, Jack Shiung @ Tony
collection USM
description Penyelidikan ini bertujuan untuk mengkaji hubungan antara Kehadiran Transaksi (KT) dengan pembelajaran pelajar. KT merujuk kepada darjah di mana seseorang pelajar jarak jauh merasa ketersediaan dan kewujudan hubungan dengan orang yang berada dalam persekitaran pembelajaran (Shin, 2003). Tiga dimensi KT dalam kajian ini ialah KT pensyarah, KT rakan sekursus dan KT institusi manakala tiga dimensi pembelajaran pelajar ialah kepuasan pembelajaran, pencapaian pembelajaran dan pengekalan pembelajaran. Hubungan ini dijalankan dengan merujuk kepada faktor-faktor demografi pusat wilayah, jantina, rancangan pengajian dan kaum. Kerangka kajian yang dibentuk dan digunakan adalah berdasarkan kepada konsep KT Shin (2002a) dan model pembelajaran pelajar Gibson (1991). Penyelidikan ini berbentuk kuantitatif dan dijalankan terhadap 615 orang pelajar tahun dua di Pusat Pengajian Pendidikan Jarak Jauh (PPPJJ), USM yang berdaftar pada Sidang Akademik 2006/2007. The purpose of this study is to investigate the relationship between the Transactional Presence (TP) and student learning. The TP refers to the degree to which a distance student senses the availability of, and connectedness with, people in his/her education setting (Shin, 2003). The TP consists of three dimensions namely lecturer TP, peer student TP and institutional TP. Student learning consists of three dimensions namely learning satisfaction, learning achievement and learning persistence. The relationship was studied based on demographic factors of regional centre, gender, academic programmes and ethnicity. The conceptual framework used in this study was based on TP concept of Shin (2002a) and student learning model of Gibson (1991). A quantitative approach was used and conducted on 615 second-year students of the School of Distance Education, Universiti Sains Malaysia enrolled in the 2006/2007 academic session.
first_indexed 2024-03-06T15:22:07Z
format Thesis
id usm.eprints-41261
institution Universiti Sains Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T15:22:07Z
publishDate 2009
record_format dspace
spelling usm.eprints-412612019-04-12T05:26:59Z http://eprints.usm.my/41261/ Hubungan Kehadiran Transaksi Dengan Pembelajaran Pelajar Dalam Sistem Pjj Cheow, Jack Shiung @ Tony LC5800-5808 Distance education. Penyelidikan ini bertujuan untuk mengkaji hubungan antara Kehadiran Transaksi (KT) dengan pembelajaran pelajar. KT merujuk kepada darjah di mana seseorang pelajar jarak jauh merasa ketersediaan dan kewujudan hubungan dengan orang yang berada dalam persekitaran pembelajaran (Shin, 2003). Tiga dimensi KT dalam kajian ini ialah KT pensyarah, KT rakan sekursus dan KT institusi manakala tiga dimensi pembelajaran pelajar ialah kepuasan pembelajaran, pencapaian pembelajaran dan pengekalan pembelajaran. Hubungan ini dijalankan dengan merujuk kepada faktor-faktor demografi pusat wilayah, jantina, rancangan pengajian dan kaum. Kerangka kajian yang dibentuk dan digunakan adalah berdasarkan kepada konsep KT Shin (2002a) dan model pembelajaran pelajar Gibson (1991). Penyelidikan ini berbentuk kuantitatif dan dijalankan terhadap 615 orang pelajar tahun dua di Pusat Pengajian Pendidikan Jarak Jauh (PPPJJ), USM yang berdaftar pada Sidang Akademik 2006/2007. The purpose of this study is to investigate the relationship between the Transactional Presence (TP) and student learning. The TP refers to the degree to which a distance student senses the availability of, and connectedness with, people in his/her education setting (Shin, 2003). The TP consists of three dimensions namely lecturer TP, peer student TP and institutional TP. Student learning consists of three dimensions namely learning satisfaction, learning achievement and learning persistence. The relationship was studied based on demographic factors of regional centre, gender, academic programmes and ethnicity. The conceptual framework used in this study was based on TP concept of Shin (2002a) and student learning model of Gibson (1991). A quantitative approach was used and conducted on 615 second-year students of the School of Distance Education, Universiti Sains Malaysia enrolled in the 2006/2007 academic session. 2009-11 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/41261/1/Cheow_Jack_Shiung_%40_Tony.pdf Cheow, Jack Shiung @ Tony (2009) Hubungan Kehadiran Transaksi Dengan Pembelajaran Pelajar Dalam Sistem Pjj. Masters thesis, Universiti Sains Malaysia.
spellingShingle LC5800-5808 Distance education.
Cheow, Jack Shiung @ Tony
Hubungan Kehadiran Transaksi Dengan Pembelajaran Pelajar Dalam Sistem Pjj
title Hubungan Kehadiran Transaksi Dengan Pembelajaran Pelajar Dalam Sistem Pjj
title_full Hubungan Kehadiran Transaksi Dengan Pembelajaran Pelajar Dalam Sistem Pjj
title_fullStr Hubungan Kehadiran Transaksi Dengan Pembelajaran Pelajar Dalam Sistem Pjj
title_full_unstemmed Hubungan Kehadiran Transaksi Dengan Pembelajaran Pelajar Dalam Sistem Pjj
title_short Hubungan Kehadiran Transaksi Dengan Pembelajaran Pelajar Dalam Sistem Pjj
title_sort hubungan kehadiran transaksi dengan pembelajaran pelajar dalam sistem pjj
topic LC5800-5808 Distance education.
url http://eprints.usm.my/41261/1/Cheow_Jack_Shiung_%40_Tony.pdf
work_keys_str_mv AT cheowjackshiungtony hubungankehadirantransaksidenganpembelajaranpelajardalamsistempjj