Kesan Aktiviti ‘Brain Gym’ Terhadap Perkembangan Kognitif Kanak-Kanak Prasekolah

Kajian yang berbentuk kuasi-eksperimen ini bertujuan menilai keberkesanan aktiviti ‘Brain Gym’ terhadap perkembangan kognitif kanak-kanak prasekolah secara keseluruhan, dan secara khusus dalam tujuh aspek, iaitu dari segi pengelasan, seriasi, konsep nombor, operasi nombor, konsep masa, konsep...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Goh , Siew Siew
Format: Thesis
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/42932/1/Goh_Siew_Siew24.pdf
_version_ 1825834710945759232
author Goh , Siew Siew
author_facet Goh , Siew Siew
author_sort Goh , Siew Siew
collection USM
description Kajian yang berbentuk kuasi-eksperimen ini bertujuan menilai keberkesanan aktiviti ‘Brain Gym’ terhadap perkembangan kognitif kanak-kanak prasekolah secara keseluruhan, dan secara khusus dalam tujuh aspek, iaitu dari segi pengelasan, seriasi, konsep nombor, operasi nombor, konsep masa, konsep ruang dan penyelesaian masalah. Kajian ini dijalankan di dua buah pusat prasekolah di kawasan Kepong dan Jinjang, Zon Sentul, Wilayah Pesekutuan, Kuala Lumpur. Subjek kajian ini terdiri daripada 60 orang kanak-kanak yang berumur enam tahun di kedua-dua buah pusat prasekolah. Subjek kajian terbahagi kepada 30 orang kanak-kanak dalam kumpulan eksperimen dan 30 orang kanak-kanak dalam kumpulan kawalan.
first_indexed 2024-03-06T15:26:47Z
format Thesis
id usm.eprints-42932
institution Universiti Sains Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T15:26:47Z
publishDate 2010
record_format dspace
spelling usm.eprints-429322019-04-12T05:26:58Z http://eprints.usm.my/42932/ Kesan Aktiviti ‘Brain Gym’ Terhadap Perkembangan Kognitif Kanak-Kanak Prasekolah Goh , Siew Siew L7-991 Education (General) Kajian yang berbentuk kuasi-eksperimen ini bertujuan menilai keberkesanan aktiviti ‘Brain Gym’ terhadap perkembangan kognitif kanak-kanak prasekolah secara keseluruhan, dan secara khusus dalam tujuh aspek, iaitu dari segi pengelasan, seriasi, konsep nombor, operasi nombor, konsep masa, konsep ruang dan penyelesaian masalah. Kajian ini dijalankan di dua buah pusat prasekolah di kawasan Kepong dan Jinjang, Zon Sentul, Wilayah Pesekutuan, Kuala Lumpur. Subjek kajian ini terdiri daripada 60 orang kanak-kanak yang berumur enam tahun di kedua-dua buah pusat prasekolah. Subjek kajian terbahagi kepada 30 orang kanak-kanak dalam kumpulan eksperimen dan 30 orang kanak-kanak dalam kumpulan kawalan. 2010 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/42932/1/Goh_Siew_Siew24.pdf Goh , Siew Siew (2010) Kesan Aktiviti ‘Brain Gym’ Terhadap Perkembangan Kognitif Kanak-Kanak Prasekolah. Masters thesis, Universiti Sains Malaysia.
spellingShingle L7-991 Education (General)
Goh , Siew Siew
Kesan Aktiviti ‘Brain Gym’ Terhadap Perkembangan Kognitif Kanak-Kanak Prasekolah
title Kesan Aktiviti ‘Brain Gym’ Terhadap Perkembangan Kognitif Kanak-Kanak Prasekolah
title_full Kesan Aktiviti ‘Brain Gym’ Terhadap Perkembangan Kognitif Kanak-Kanak Prasekolah
title_fullStr Kesan Aktiviti ‘Brain Gym’ Terhadap Perkembangan Kognitif Kanak-Kanak Prasekolah
title_full_unstemmed Kesan Aktiviti ‘Brain Gym’ Terhadap Perkembangan Kognitif Kanak-Kanak Prasekolah
title_short Kesan Aktiviti ‘Brain Gym’ Terhadap Perkembangan Kognitif Kanak-Kanak Prasekolah
title_sort kesan aktiviti brain gym terhadap perkembangan kognitif kanak kanak prasekolah
topic L7-991 Education (General)
url http://eprints.usm.my/42932/1/Goh_Siew_Siew24.pdf
work_keys_str_mv AT gohsiewsiew kesanaktivitibraingymterhadapperkembangankognitifkanakkanakprasekolah