Pembangunan Reka Bentuk Permainan Tradisional Sebagai Alat Bantuan Pengajaran Dan Pembelajaran Prasekolah
Reka bentuk melalui permainan tradisional merupakan satu program pembelajaran kanak-kanak melalui konsep bermain sambil belajar yang berupaya meningkatkan kualiti kawalan emosi, intelektual serta proses perkembangan fizikal kanak-kanak. Dalam kajian ini, permainan tradisional telah dipilih seb...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2013
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.usm.my/45069/1/Fadila%20Binti%20Mohd%20Yusof24.pdf |
_version_ | 1825835084516687872 |
---|---|
author | Yusof, Fadila Mohd |
author_facet | Yusof, Fadila Mohd |
author_sort | Yusof, Fadila Mohd |
collection | USM |
description | Reka bentuk melalui permainan tradisional merupakan satu program
pembelajaran kanak-kanak melalui konsep bermain sambil belajar yang berupaya
meningkatkan kualiti kawalan emosi, intelektual serta proses perkembangan fizikal
kanak-kanak. Dalam kajian ini, permainan tradisional telah dipilih sebagai platform
utama. Objektif utama kajian adalah untuk mengenal pasti elemen pembangunan
kanak-kanak prasekolah dalam bermain sambil belajar menggunakan permainan
tradisional yang direka bentuk. Kaedah penyelidikan reka bentuk kajian ini
menggunakan kaedah campuran iaitu kuantitatif dan kualitatif. Sampel akhir kajian
melibatkan seramai 12 orang kanak-kanak berusia enam tahun. Hasil analisis ujian
mendapati kanak-kanak ini berjaya merealisasikan penggunaan kaedah bermain
sambil belajar dengan menggunakan reka bentuk permainan tradisional yang
dihasilkan. Kanak-kanak mampu untuk meliputi kesemua aspek kognitif, afektif dan
psikomotor dengan lebih baik. Guru prasekolah yang kreatif, inovatif dan aktif
sangat membantu dalam menjayakan kajian serta permainan ini. Hasil dari kajian
dan inovasi ini, ia menunjukkan bahawa permainan tradisional ini dengan reka
bentuk yang baik dapat diketengahkan serta membantu guru prasekolah dalam teknik
pembelajaran dan pengajaran agar lebih efektif dan berkesan. |
first_indexed | 2024-03-06T15:32:25Z |
format | Thesis |
id | usm.eprints-45069 |
institution | Universiti Sains Malaysia |
language | English |
last_indexed | 2024-03-06T15:32:25Z |
publishDate | 2013 |
record_format | dspace |
spelling | usm.eprints-450692019-07-25T08:39:07Z http://eprints.usm.my/45069/ Pembangunan Reka Bentuk Permainan Tradisional Sebagai Alat Bantuan Pengajaran Dan Pembelajaran Prasekolah Yusof, Fadila Mohd NX1-820 Arts in general Reka bentuk melalui permainan tradisional merupakan satu program pembelajaran kanak-kanak melalui konsep bermain sambil belajar yang berupaya meningkatkan kualiti kawalan emosi, intelektual serta proses perkembangan fizikal kanak-kanak. Dalam kajian ini, permainan tradisional telah dipilih sebagai platform utama. Objektif utama kajian adalah untuk mengenal pasti elemen pembangunan kanak-kanak prasekolah dalam bermain sambil belajar menggunakan permainan tradisional yang direka bentuk. Kaedah penyelidikan reka bentuk kajian ini menggunakan kaedah campuran iaitu kuantitatif dan kualitatif. Sampel akhir kajian melibatkan seramai 12 orang kanak-kanak berusia enam tahun. Hasil analisis ujian mendapati kanak-kanak ini berjaya merealisasikan penggunaan kaedah bermain sambil belajar dengan menggunakan reka bentuk permainan tradisional yang dihasilkan. Kanak-kanak mampu untuk meliputi kesemua aspek kognitif, afektif dan psikomotor dengan lebih baik. Guru prasekolah yang kreatif, inovatif dan aktif sangat membantu dalam menjayakan kajian serta permainan ini. Hasil dari kajian dan inovasi ini, ia menunjukkan bahawa permainan tradisional ini dengan reka bentuk yang baik dapat diketengahkan serta membantu guru prasekolah dalam teknik pembelajaran dan pengajaran agar lebih efektif dan berkesan. 2013-07 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/45069/1/Fadila%20Binti%20Mohd%20Yusof24.pdf Yusof, Fadila Mohd (2013) Pembangunan Reka Bentuk Permainan Tradisional Sebagai Alat Bantuan Pengajaran Dan Pembelajaran Prasekolah. Masters thesis, Universiti Sains Malaysia. |
spellingShingle | NX1-820 Arts in general Yusof, Fadila Mohd Pembangunan Reka Bentuk Permainan Tradisional Sebagai Alat Bantuan Pengajaran Dan Pembelajaran Prasekolah |
title | Pembangunan Reka Bentuk Permainan
Tradisional Sebagai Alat Bantuan
Pengajaran Dan Pembelajaran
Prasekolah |
title_full | Pembangunan Reka Bentuk Permainan
Tradisional Sebagai Alat Bantuan
Pengajaran Dan Pembelajaran
Prasekolah |
title_fullStr | Pembangunan Reka Bentuk Permainan
Tradisional Sebagai Alat Bantuan
Pengajaran Dan Pembelajaran
Prasekolah |
title_full_unstemmed | Pembangunan Reka Bentuk Permainan
Tradisional Sebagai Alat Bantuan
Pengajaran Dan Pembelajaran
Prasekolah |
title_short | Pembangunan Reka Bentuk Permainan
Tradisional Sebagai Alat Bantuan
Pengajaran Dan Pembelajaran
Prasekolah |
title_sort | pembangunan reka bentuk permainan tradisional sebagai alat bantuan pengajaran dan pembelajaran prasekolah |
topic | NX1-820 Arts in general |
url | http://eprints.usm.my/45069/1/Fadila%20Binti%20Mohd%20Yusof24.pdf |
work_keys_str_mv | AT yusoffadilamohd pembangunanrekabentukpermainantradisionalsebagaialatbantuanpengajarandanpembelajaranprasekolah |