Strategi pembelajaran membaca Bahasa Melayu dalam kalangan pelajar Institusi Pengajian Tinggi di Wilayag Yala, Selatan Thailand
Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengenal pasti tahap penguasaan strategi pembelajaran bahasa Melayu (SPBM) bagi kemahiran membaca dalam kalangan pelajar Institut Pengajian Tinggi (IPT) di wilayah Yala, Selatan Thailand. Kajian ini berlandaskan Klasifikasi Strategi Pembelajaran Bahasa (Wenden,...
Main Authors: | , |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Book Section |
Language: | English |
Published: |
Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.usm.my/46543/1/ART%2028.pdf |
_version_ | 1825905581047676928 |
---|---|
author | Song, Muhammad Alee Mohammad, Wan Muna Ruzanna Wan |
author2 | Abu, Norsofiah Bakar |
author_facet | Abu, Norsofiah Bakar Song, Muhammad Alee Mohammad, Wan Muna Ruzanna Wan |
author_sort | Song, Muhammad Alee |
collection | USM |
description | Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengenal pasti tahap penguasaan strategi pembelajaran bahasa Melayu (SPBM) bagi kemahiran membaca dalam kalangan pelajar Institut Pengajian Tinggi (IPT) di wilayah Yala, Selatan Thailand. Kajian ini berlandaskan Klasifikasi Strategi Pembelajaran Bahasa (Wenden, 1991) yang membahagikan strategi pembelajaran kepada dua, iaitu (i) strategi kognitif: memilih maklumat, memahami, simpan, dan dapatkan semula maklumat; dan (ii) strategi pengurusan diri: memantau atau menguruskan proses pembelajaran seperti pembelajaran kendiri. Seramai 30 orang pelajar telah dipilih secara rawak mudah bagi menjawab borang soal selidik. Data dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Package for Science (SPSS) versi 23.0 dengan menggunakan statistik deskriptif. Hasil kajian menunjukkan bahawa pelajar IPT mempunyai tahap penguasaan kemahiran membaca bahasa Melayu pada tahap yang sederhana (3.23). Tumpuan ketika guru membaca teks bahasa Melayu (min, 3.60) merupakan SPB yang paling kerap digunakan oleh pelajar IPT di Yala. Kajian ini sedikit sebanyak dapat membantu pelajar dan guru bagi memilih strategi pembelajaran bahasa yang sesuai supaya dapat meningkatkan tahap penguasaan membaca bahasa Melayu dalam kalangan pelajar khususnya pelajar yang mengambil bahasa Melayu sebagai bahasa asing. |
first_indexed | 2024-03-06T15:36:35Z |
format | Book Section |
id | usm.eprints-46543 |
institution | Universiti Sains Malaysia |
language | English |
last_indexed | 2024-03-06T15:36:35Z |
publishDate | 2019 |
publisher | Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan |
record_format | dspace |
spelling | usm.eprints-465432020-04-10T07:46:04Z http://eprints.usm.my/46543/ Strategi pembelajaran membaca Bahasa Melayu dalam kalangan pelajar Institusi Pengajian Tinggi di Wilayag Yala, Selatan Thailand Song, Muhammad Alee Mohammad, Wan Muna Ruzanna Wan P101-410 Language. Linguistic theory. Comparative grammar Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengenal pasti tahap penguasaan strategi pembelajaran bahasa Melayu (SPBM) bagi kemahiran membaca dalam kalangan pelajar Institut Pengajian Tinggi (IPT) di wilayah Yala, Selatan Thailand. Kajian ini berlandaskan Klasifikasi Strategi Pembelajaran Bahasa (Wenden, 1991) yang membahagikan strategi pembelajaran kepada dua, iaitu (i) strategi kognitif: memilih maklumat, memahami, simpan, dan dapatkan semula maklumat; dan (ii) strategi pengurusan diri: memantau atau menguruskan proses pembelajaran seperti pembelajaran kendiri. Seramai 30 orang pelajar telah dipilih secara rawak mudah bagi menjawab borang soal selidik. Data dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Package for Science (SPSS) versi 23.0 dengan menggunakan statistik deskriptif. Hasil kajian menunjukkan bahawa pelajar IPT mempunyai tahap penguasaan kemahiran membaca bahasa Melayu pada tahap yang sederhana (3.23). Tumpuan ketika guru membaca teks bahasa Melayu (min, 3.60) merupakan SPB yang paling kerap digunakan oleh pelajar IPT di Yala. Kajian ini sedikit sebanyak dapat membantu pelajar dan guru bagi memilih strategi pembelajaran bahasa yang sesuai supaya dapat meningkatkan tahap penguasaan membaca bahasa Melayu dalam kalangan pelajar khususnya pelajar yang mengambil bahasa Melayu sebagai bahasa asing. Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan Abu, Norsofiah Bakar Yusoff, Radiah Zainal, Muhammad Zuhair Wan, Wan Azni Mohamad 2019 Book Section PeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/46543/1/ART%2028.pdf Song, Muhammad Alee and Mohammad, Wan Muna Ruzanna Wan (2019) Strategi pembelajaran membaca Bahasa Melayu dalam kalangan pelajar Institusi Pengajian Tinggi di Wilayag Yala, Selatan Thailand. In: Linguistik Bahasa dan Pendidikan. Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan, Pulau Pinang, Malaysia, pp. 217-224. ISBN 9789674614331 |
spellingShingle | P101-410 Language. Linguistic theory. Comparative grammar Song, Muhammad Alee Mohammad, Wan Muna Ruzanna Wan Strategi pembelajaran membaca Bahasa Melayu dalam kalangan pelajar Institusi Pengajian Tinggi di Wilayag Yala, Selatan Thailand |
title | Strategi pembelajaran membaca Bahasa Melayu dalam kalangan pelajar Institusi Pengajian Tinggi di Wilayag Yala, Selatan Thailand |
title_full | Strategi pembelajaran membaca Bahasa Melayu dalam kalangan pelajar Institusi Pengajian Tinggi di Wilayag Yala, Selatan Thailand |
title_fullStr | Strategi pembelajaran membaca Bahasa Melayu dalam kalangan pelajar Institusi Pengajian Tinggi di Wilayag Yala, Selatan Thailand |
title_full_unstemmed | Strategi pembelajaran membaca Bahasa Melayu dalam kalangan pelajar Institusi Pengajian Tinggi di Wilayag Yala, Selatan Thailand |
title_short | Strategi pembelajaran membaca Bahasa Melayu dalam kalangan pelajar Institusi Pengajian Tinggi di Wilayag Yala, Selatan Thailand |
title_sort | strategi pembelajaran membaca bahasa melayu dalam kalangan pelajar institusi pengajian tinggi di wilayag yala selatan thailand |
topic | P101-410 Language. Linguistic theory. Comparative grammar |
url | http://eprints.usm.my/46543/1/ART%2028.pdf |
work_keys_str_mv | AT songmuhammadalee strategipembelajaranmembacabahasamelayudalamkalanganpelajarinstitusipengajiantinggidiwilayagyalaselatanthailand AT mohammadwanmunaruzannawan strategipembelajaranmembacabahasamelayudalamkalanganpelajarinstitusipengajiantinggidiwilayagyalaselatanthailand |