Keberkesanan poster terhadap pembentukan perenggan karangan pelajar sekolah menengah

Kajian ini bertujuan untuk mengkaji keberkesanan poster terhadap kemahiran menulis karangan dari segi pembentukan perenggan. Kajian ini berbentuk kajian eksperimen yang dilakukan di sebuah sekolah menengah harian biasa, daerah Ledang. Seramai 40 orang pelajar telah dibahagikan kepada dua kumpulan, i...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hashim, Nornazirah Md, Bdusah, Jamaludin
Other Authors: Abu, Norsofiah Bakar
Format: Book Section
Language:English
Published: Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan 2019
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/46547/1/ART%2031.pdf
_version_ 1797011594979311616
author Hashim, Nornazirah Md
Bdusah, Jamaludin
author2 Abu, Norsofiah Bakar
author_facet Abu, Norsofiah Bakar
Hashim, Nornazirah Md
Bdusah, Jamaludin
author_sort Hashim, Nornazirah Md
collection USM
description Kajian ini bertujuan untuk mengkaji keberkesanan poster terhadap kemahiran menulis karangan dari segi pembentukan perenggan. Kajian ini berbentuk kajian eksperimen yang dilakukan di sebuah sekolah menengah harian biasa, daerah Ledang. Seramai 40 orang pelajar telah dibahagikan kepada dua kumpulan, iaitu 20 orang pelajar terdiri daripada kumpulan kawalan, manakala 20 orang pelajar pula terdiri daripada kumpulan eksperimen. Instrumen kajian ini menggunakan set soalan penulisan karangan yang telah digubal untuk kedua-dua kumpulan bagi ujian pra dan ujian pasca. Data diperoleh dengan menggunakan ujian-t dua sampel dan dianalisis dengan menggunakan perisian Statistic Package for the Social Science (SPSS 22.0). Hasil dapatan kajian menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan terhadap kemahiran menulis karangan dari segi pembentukan perenggan karangan dalam kalangan pelajar bagi ujian pra antara kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan dengan nilai-t (38)=0.17, p>0.05. Selepas rawatan diberikan, terdapat perbezaan yang signifikan terhadap kemahiran menulis karangan dari segi pembentukan perenggan karangan dalam kalangan pelajar bagi ujian pasca antara kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan dengan nilai-t (38)=-11.49, p<0.05. Dapatan kajian membuktikan bahawa penggunaan elemen poster semasa proses pengajaran penulisan karangan dapat meningkatkan tahap pencapaian pelajar terhadap kemahiran menulis karangan dari segi pembentukan perenggan. Implikasi penerapan elemen poster sebagai strategi pembelajaran berpusatkan bahan dapat mendorong pelajar untuk menguasai kemahiran menulis karangan dengan lebih baik dan tersusun malah pelajar mampu untuk menghasilkan sebuah karangan yang berkualiti dari segi pembentukan perenggan serta mempunyai pautan idea untuk diolah bagi membentuk ayat yang gramatis dan lengkap
first_indexed 2024-03-06T15:36:36Z
format Book Section
id usm.eprints-46547
institution Universiti Sains Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T15:36:36Z
publishDate 2019
publisher Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan
record_format dspace
spelling usm.eprints-465472020-04-14T06:45:01Z http://eprints.usm.my/46547/ Keberkesanan poster terhadap pembentukan perenggan karangan pelajar sekolah menengah Hashim, Nornazirah Md Bdusah, Jamaludin P101-410 Language. Linguistic theory. Comparative grammar Kajian ini bertujuan untuk mengkaji keberkesanan poster terhadap kemahiran menulis karangan dari segi pembentukan perenggan. Kajian ini berbentuk kajian eksperimen yang dilakukan di sebuah sekolah menengah harian biasa, daerah Ledang. Seramai 40 orang pelajar telah dibahagikan kepada dua kumpulan, iaitu 20 orang pelajar terdiri daripada kumpulan kawalan, manakala 20 orang pelajar pula terdiri daripada kumpulan eksperimen. Instrumen kajian ini menggunakan set soalan penulisan karangan yang telah digubal untuk kedua-dua kumpulan bagi ujian pra dan ujian pasca. Data diperoleh dengan menggunakan ujian-t dua sampel dan dianalisis dengan menggunakan perisian Statistic Package for the Social Science (SPSS 22.0). Hasil dapatan kajian menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan terhadap kemahiran menulis karangan dari segi pembentukan perenggan karangan dalam kalangan pelajar bagi ujian pra antara kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan dengan nilai-t (38)=0.17, p>0.05. Selepas rawatan diberikan, terdapat perbezaan yang signifikan terhadap kemahiran menulis karangan dari segi pembentukan perenggan karangan dalam kalangan pelajar bagi ujian pasca antara kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan dengan nilai-t (38)=-11.49, p<0.05. Dapatan kajian membuktikan bahawa penggunaan elemen poster semasa proses pengajaran penulisan karangan dapat meningkatkan tahap pencapaian pelajar terhadap kemahiran menulis karangan dari segi pembentukan perenggan. Implikasi penerapan elemen poster sebagai strategi pembelajaran berpusatkan bahan dapat mendorong pelajar untuk menguasai kemahiran menulis karangan dengan lebih baik dan tersusun malah pelajar mampu untuk menghasilkan sebuah karangan yang berkualiti dari segi pembentukan perenggan serta mempunyai pautan idea untuk diolah bagi membentuk ayat yang gramatis dan lengkap Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan Abu, Norsofiah Bakar Yusoff, Radiah Zainal, Muhammad Zuhair Mohamad, Wan Azni Wan 2019 Book Section PeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/46547/1/ART%2031.pdf Hashim, Nornazirah Md and Bdusah, Jamaludin (2019) Keberkesanan poster terhadap pembentukan perenggan karangan pelajar sekolah menengah. In: Linguistik Bahasa dan Pendidikan. Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan, Pulau Pinang, Malaysia, pp. 241-248. ISBN 9789674614331
spellingShingle P101-410 Language. Linguistic theory. Comparative grammar
Hashim, Nornazirah Md
Bdusah, Jamaludin
Keberkesanan poster terhadap pembentukan perenggan karangan pelajar sekolah menengah
title Keberkesanan poster terhadap pembentukan perenggan karangan pelajar sekolah menengah
title_full Keberkesanan poster terhadap pembentukan perenggan karangan pelajar sekolah menengah
title_fullStr Keberkesanan poster terhadap pembentukan perenggan karangan pelajar sekolah menengah
title_full_unstemmed Keberkesanan poster terhadap pembentukan perenggan karangan pelajar sekolah menengah
title_short Keberkesanan poster terhadap pembentukan perenggan karangan pelajar sekolah menengah
title_sort keberkesanan poster terhadap pembentukan perenggan karangan pelajar sekolah menengah
topic P101-410 Language. Linguistic theory. Comparative grammar
url http://eprints.usm.my/46547/1/ART%2031.pdf
work_keys_str_mv AT hashimnornazirahmd keberkesananposterterhadappembentukanperenggankaranganpelajarsekolahmenengah
AT bdusahjamaludin keberkesananposterterhadappembentukanperenggankaranganpelajarsekolahmenengah