Autonomi guru dalam Pentaksiran Bilik Darjah (PBD): persepsi guru terhadap pemansuhan peperiksanaan tahap 1 di Sekolah Kebangsaan

Pentaksiran bilik darjah memerlukan guru menumpukan autonominya secara optimum dalam pentaksiran tanpa perlu diganggu oleh lain-lain bentuk penilaian terutamanya dalam kalangan guru tahap 1 di sekolah rendah di Malaysia. Tiga objektif kajian ditetapkan iaitu mengenalpasti samada guru masih menjal...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Isa, Anniliza Mohd, Mydin, Al-Amin, Abdullah, Abdul Ghani Kanesan
Other Authors: Habidin, Nurul Fadly
Format: Book Section
Language:English
Published: Kaizentrenovation Sdn Bhd 2021
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/50773/1/AUTONOMI%20GURU%20DALAM%20PBD%20-%20PERSEPSI%20GURU.pdf
Description
Summary:Pentaksiran bilik darjah memerlukan guru menumpukan autonominya secara optimum dalam pentaksiran tanpa perlu diganggu oleh lain-lain bentuk penilaian terutamanya dalam kalangan guru tahap 1 di sekolah rendah di Malaysia. Tiga objektif kajian ditetapkan iaitu mengenalpasti samada guru masih menjalankan peperiksaan pertengahan tahun dan akhir tahun untuk murid tahap 1 di sekolah, mengenalpasti sokongan terhadap pemansuhan peperiksaan untuk murid tahap 1 dan mengenalpasti peningkatan autonomi dalam PBD. Pendekatan kuantitatif digunakan dengan kaedah tinjauan sebagai teknik kutipan data dijalankan menggunakan instrumen soal selidik atas talian. Seramai 662 orang guru yang mengajar di tahap 1 telah dipilih secara rawak berstrata sebagai responden. Data kemudian dianalisis menggunakan IBM SPSS versi 25 secara deskriptif. Dapatan kajian menunjukkan guru merasakan peningkatan autonomi dalam PBD serta menyokong pemansuhan peperiksaan untuk murid tahap 1. Namun begitu majoriti guru masih menjalankan peperiksaan sebagai sebahagian dari pentaksiran.