Autonomi guru dalam Pentaksiran Bilik Darjah (PBD): persepsi guru terhadap pemansuhan peperiksanaan tahap 1 di Sekolah Kebangsaan
Pentaksiran bilik darjah memerlukan guru menumpukan autonominya secara optimum dalam pentaksiran tanpa perlu diganggu oleh lain-lain bentuk penilaian terutamanya dalam kalangan guru tahap 1 di sekolah rendah di Malaysia. Tiga objektif kajian ditetapkan iaitu mengenalpasti samada guru masih menjal...
Main Authors: | , , |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Book Section |
Language: | English |
Published: |
Kaizentrenovation Sdn Bhd
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.usm.my/50773/1/AUTONOMI%20GURU%20DALAM%20PBD%20-%20PERSEPSI%20GURU.pdf |
_version_ | 1797012489661054976 |
---|---|
author | Isa, Anniliza Mohd Mydin, Al-Amin Abdullah, Abdul Ghani Kanesan |
author2 | Habidin, Nurul Fadly |
author_facet | Habidin, Nurul Fadly Isa, Anniliza Mohd Mydin, Al-Amin Abdullah, Abdul Ghani Kanesan |
author_sort | Isa, Anniliza Mohd |
collection | USM |
description | Pentaksiran bilik darjah memerlukan guru menumpukan autonominya secara optimum dalam
pentaksiran tanpa perlu diganggu oleh lain-lain bentuk penilaian terutamanya dalam kalangan
guru tahap 1 di sekolah rendah di Malaysia. Tiga objektif kajian ditetapkan iaitu mengenalpasti
samada guru masih menjalankan peperiksaan pertengahan tahun dan akhir tahun untuk murid
tahap 1 di sekolah, mengenalpasti sokongan terhadap pemansuhan peperiksaan untuk murid
tahap 1 dan mengenalpasti peningkatan autonomi dalam PBD. Pendekatan kuantitatif
digunakan dengan kaedah tinjauan sebagai teknik kutipan data dijalankan menggunakan
instrumen soal selidik atas talian. Seramai 662 orang guru yang mengajar di tahap 1 telah
dipilih secara rawak berstrata sebagai responden. Data kemudian dianalisis menggunakan IBM
SPSS versi 25 secara deskriptif. Dapatan kajian menunjukkan guru merasakan peningkatan
autonomi dalam PBD serta menyokong pemansuhan peperiksaan untuk murid tahap 1. Namun
begitu majoriti guru masih menjalankan peperiksaan sebagai sebahagian dari pentaksiran. |
first_indexed | 2024-03-06T15:48:27Z |
format | Book Section |
id | usm.eprints-50773 |
institution | Universiti Sains Malaysia |
language | English |
last_indexed | 2024-03-06T15:48:27Z |
publishDate | 2021 |
publisher | Kaizentrenovation Sdn Bhd |
record_format | dspace |
spelling | usm.eprints-507732021-11-29T01:34:17Z http://eprints.usm.my/50773/ Autonomi guru dalam Pentaksiran Bilik Darjah (PBD): persepsi guru terhadap pemansuhan peperiksanaan tahap 1 di Sekolah Kebangsaan Isa, Anniliza Mohd Mydin, Al-Amin Abdullah, Abdul Ghani Kanesan LG396.5 Universiti Sains Malaysia Pentaksiran bilik darjah memerlukan guru menumpukan autonominya secara optimum dalam pentaksiran tanpa perlu diganggu oleh lain-lain bentuk penilaian terutamanya dalam kalangan guru tahap 1 di sekolah rendah di Malaysia. Tiga objektif kajian ditetapkan iaitu mengenalpasti samada guru masih menjalankan peperiksaan pertengahan tahun dan akhir tahun untuk murid tahap 1 di sekolah, mengenalpasti sokongan terhadap pemansuhan peperiksaan untuk murid tahap 1 dan mengenalpasti peningkatan autonomi dalam PBD. Pendekatan kuantitatif digunakan dengan kaedah tinjauan sebagai teknik kutipan data dijalankan menggunakan instrumen soal selidik atas talian. Seramai 662 orang guru yang mengajar di tahap 1 telah dipilih secara rawak berstrata sebagai responden. Data kemudian dianalisis menggunakan IBM SPSS versi 25 secara deskriptif. Dapatan kajian menunjukkan guru merasakan peningkatan autonomi dalam PBD serta menyokong pemansuhan peperiksaan untuk murid tahap 1. Namun begitu majoriti guru masih menjalankan peperiksaan sebagai sebahagian dari pentaksiran. Kaizentrenovation Sdn Bhd Habidin, Nurul Fadly Muhamad, Ummu Aiman Chik, Tuan Waheda Tuan 2021 Book Section PeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/50773/1/AUTONOMI%20GURU%20DALAM%20PBD%20-%20PERSEPSI%20GURU.pdf Isa, Anniliza Mohd and Mydin, Al-Amin and Abdullah, Abdul Ghani Kanesan (2021) Autonomi guru dalam Pentaksiran Bilik Darjah (PBD): persepsi guru terhadap pemansuhan peperiksanaan tahap 1 di Sekolah Kebangsaan. In: Persekitaran Pengurusan dalam Pembangunan Sosial dan Pendidikan. Kaizentrenovation Sdn Bhd, Tanjung Malim, Perak, Malaysia, pp. 6-15. ISBN 9789672892007 https://kaizentrenovationpublishing.com/ebook-2021/ |
spellingShingle | LG396.5 Universiti Sains Malaysia Isa, Anniliza Mohd Mydin, Al-Amin Abdullah, Abdul Ghani Kanesan Autonomi guru dalam Pentaksiran Bilik Darjah (PBD): persepsi guru terhadap pemansuhan peperiksanaan tahap 1 di Sekolah Kebangsaan |
title | Autonomi guru dalam Pentaksiran Bilik Darjah (PBD): persepsi
guru terhadap pemansuhan peperiksanaan tahap 1 di Sekolah
Kebangsaan |
title_full | Autonomi guru dalam Pentaksiran Bilik Darjah (PBD): persepsi
guru terhadap pemansuhan peperiksanaan tahap 1 di Sekolah
Kebangsaan |
title_fullStr | Autonomi guru dalam Pentaksiran Bilik Darjah (PBD): persepsi
guru terhadap pemansuhan peperiksanaan tahap 1 di Sekolah
Kebangsaan |
title_full_unstemmed | Autonomi guru dalam Pentaksiran Bilik Darjah (PBD): persepsi
guru terhadap pemansuhan peperiksanaan tahap 1 di Sekolah
Kebangsaan |
title_short | Autonomi guru dalam Pentaksiran Bilik Darjah (PBD): persepsi
guru terhadap pemansuhan peperiksanaan tahap 1 di Sekolah
Kebangsaan |
title_sort | autonomi guru dalam pentaksiran bilik darjah pbd persepsi guru terhadap pemansuhan peperiksanaan tahap 1 di sekolah kebangsaan |
topic | LG396.5 Universiti Sains Malaysia |
url | http://eprints.usm.my/50773/1/AUTONOMI%20GURU%20DALAM%20PBD%20-%20PERSEPSI%20GURU.pdf |
work_keys_str_mv | AT isaannilizamohd autonomigurudalampentaksiranbilikdarjahpbdpersepsiguruterhadappemansuhanpeperiksanaantahap1disekolahkebangsaan AT mydinalamin autonomigurudalampentaksiranbilikdarjahpbdpersepsiguruterhadappemansuhanpeperiksanaantahap1disekolahkebangsaan AT abdullahabdulghanikanesan autonomigurudalampentaksiranbilikdarjahpbdpersepsiguruterhadappemansuhanpeperiksanaantahap1disekolahkebangsaan |