Autonomi guru dalam Pentaksiran Bilik Darjah (PBD): persepsi guru terhadap pemansuhan peperiksanaan tahap 1 di Sekolah Kebangsaan

Pentaksiran bilik darjah memerlukan guru menumpukan autonominya secara optimum dalam pentaksiran tanpa perlu diganggu oleh lain-lain bentuk penilaian terutamanya dalam kalangan guru tahap 1 di sekolah rendah di Malaysia. Tiga objektif kajian ditetapkan iaitu mengenalpasti samada guru masih menjal...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Isa, Anniliza Mohd, Mydin, Al-Amin, Abdullah, Abdul Ghani Kanesan
Other Authors: Habidin, Nurul Fadly
Format: Book Section
Language:English
Published: Kaizentrenovation Sdn Bhd 2021
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/50773/1/AUTONOMI%20GURU%20DALAM%20PBD%20-%20PERSEPSI%20GURU.pdf
_version_ 1797012489661054976
author Isa, Anniliza Mohd
Mydin, Al-Amin
Abdullah, Abdul Ghani Kanesan
author2 Habidin, Nurul Fadly
author_facet Habidin, Nurul Fadly
Isa, Anniliza Mohd
Mydin, Al-Amin
Abdullah, Abdul Ghani Kanesan
author_sort Isa, Anniliza Mohd
collection USM
description Pentaksiran bilik darjah memerlukan guru menumpukan autonominya secara optimum dalam pentaksiran tanpa perlu diganggu oleh lain-lain bentuk penilaian terutamanya dalam kalangan guru tahap 1 di sekolah rendah di Malaysia. Tiga objektif kajian ditetapkan iaitu mengenalpasti samada guru masih menjalankan peperiksaan pertengahan tahun dan akhir tahun untuk murid tahap 1 di sekolah, mengenalpasti sokongan terhadap pemansuhan peperiksaan untuk murid tahap 1 dan mengenalpasti peningkatan autonomi dalam PBD. Pendekatan kuantitatif digunakan dengan kaedah tinjauan sebagai teknik kutipan data dijalankan menggunakan instrumen soal selidik atas talian. Seramai 662 orang guru yang mengajar di tahap 1 telah dipilih secara rawak berstrata sebagai responden. Data kemudian dianalisis menggunakan IBM SPSS versi 25 secara deskriptif. Dapatan kajian menunjukkan guru merasakan peningkatan autonomi dalam PBD serta menyokong pemansuhan peperiksaan untuk murid tahap 1. Namun begitu majoriti guru masih menjalankan peperiksaan sebagai sebahagian dari pentaksiran.
first_indexed 2024-03-06T15:48:27Z
format Book Section
id usm.eprints-50773
institution Universiti Sains Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T15:48:27Z
publishDate 2021
publisher Kaizentrenovation Sdn Bhd
record_format dspace
spelling usm.eprints-507732021-11-29T01:34:17Z http://eprints.usm.my/50773/ Autonomi guru dalam Pentaksiran Bilik Darjah (PBD): persepsi guru terhadap pemansuhan peperiksanaan tahap 1 di Sekolah Kebangsaan Isa, Anniliza Mohd Mydin, Al-Amin Abdullah, Abdul Ghani Kanesan LG396.5 Universiti Sains Malaysia Pentaksiran bilik darjah memerlukan guru menumpukan autonominya secara optimum dalam pentaksiran tanpa perlu diganggu oleh lain-lain bentuk penilaian terutamanya dalam kalangan guru tahap 1 di sekolah rendah di Malaysia. Tiga objektif kajian ditetapkan iaitu mengenalpasti samada guru masih menjalankan peperiksaan pertengahan tahun dan akhir tahun untuk murid tahap 1 di sekolah, mengenalpasti sokongan terhadap pemansuhan peperiksaan untuk murid tahap 1 dan mengenalpasti peningkatan autonomi dalam PBD. Pendekatan kuantitatif digunakan dengan kaedah tinjauan sebagai teknik kutipan data dijalankan menggunakan instrumen soal selidik atas talian. Seramai 662 orang guru yang mengajar di tahap 1 telah dipilih secara rawak berstrata sebagai responden. Data kemudian dianalisis menggunakan IBM SPSS versi 25 secara deskriptif. Dapatan kajian menunjukkan guru merasakan peningkatan autonomi dalam PBD serta menyokong pemansuhan peperiksaan untuk murid tahap 1. Namun begitu majoriti guru masih menjalankan peperiksaan sebagai sebahagian dari pentaksiran. Kaizentrenovation Sdn Bhd Habidin, Nurul Fadly Muhamad, Ummu Aiman Chik, Tuan Waheda Tuan 2021 Book Section PeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/50773/1/AUTONOMI%20GURU%20DALAM%20PBD%20-%20PERSEPSI%20GURU.pdf Isa, Anniliza Mohd and Mydin, Al-Amin and Abdullah, Abdul Ghani Kanesan (2021) Autonomi guru dalam Pentaksiran Bilik Darjah (PBD): persepsi guru terhadap pemansuhan peperiksanaan tahap 1 di Sekolah Kebangsaan. In: Persekitaran Pengurusan dalam Pembangunan Sosial dan Pendidikan. Kaizentrenovation Sdn Bhd, Tanjung Malim, Perak, Malaysia, pp. 6-15. ISBN 9789672892007 https://kaizentrenovationpublishing.com/ebook-2021/
spellingShingle LG396.5 Universiti Sains Malaysia
Isa, Anniliza Mohd
Mydin, Al-Amin
Abdullah, Abdul Ghani Kanesan
Autonomi guru dalam Pentaksiran Bilik Darjah (PBD): persepsi guru terhadap pemansuhan peperiksanaan tahap 1 di Sekolah Kebangsaan
title Autonomi guru dalam Pentaksiran Bilik Darjah (PBD): persepsi guru terhadap pemansuhan peperiksanaan tahap 1 di Sekolah Kebangsaan
title_full Autonomi guru dalam Pentaksiran Bilik Darjah (PBD): persepsi guru terhadap pemansuhan peperiksanaan tahap 1 di Sekolah Kebangsaan
title_fullStr Autonomi guru dalam Pentaksiran Bilik Darjah (PBD): persepsi guru terhadap pemansuhan peperiksanaan tahap 1 di Sekolah Kebangsaan
title_full_unstemmed Autonomi guru dalam Pentaksiran Bilik Darjah (PBD): persepsi guru terhadap pemansuhan peperiksanaan tahap 1 di Sekolah Kebangsaan
title_short Autonomi guru dalam Pentaksiran Bilik Darjah (PBD): persepsi guru terhadap pemansuhan peperiksanaan tahap 1 di Sekolah Kebangsaan
title_sort autonomi guru dalam pentaksiran bilik darjah pbd persepsi guru terhadap pemansuhan peperiksanaan tahap 1 di sekolah kebangsaan
topic LG396.5 Universiti Sains Malaysia
url http://eprints.usm.my/50773/1/AUTONOMI%20GURU%20DALAM%20PBD%20-%20PERSEPSI%20GURU.pdf
work_keys_str_mv AT isaannilizamohd autonomigurudalampentaksiranbilikdarjahpbdpersepsiguruterhadappemansuhanpeperiksanaantahap1disekolahkebangsaan
AT mydinalamin autonomigurudalampentaksiranbilikdarjahpbdpersepsiguruterhadappemansuhanpeperiksanaantahap1disekolahkebangsaan
AT abdullahabdulghanikanesan autonomigurudalampentaksiranbilikdarjahpbdpersepsiguruterhadappemansuhanpeperiksanaantahap1disekolahkebangsaan