Pembinaan Dan Kesan Modul Terapi Seni Dalam Pengurusan Kemarahan Remaja

Kajian ini bertujuan untuk membina Modul Terapi Seni Dalam Pengurusan Kemarahan Remaja (TASMAR) dan mengkaji kesan modul tersebut. Kajian ini juga untuk mengenal pasti kesahan dan kebolehpercayaan modul. Nilai kesahan modul adalah 82.28 peratus manakala nilai alpha cronbach’s bagi kebolehpercayaan m...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Yusof, Shamshul Azura Md
Format: Thesis
Language:English
Published: 2021
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/52565/1/SHAMSHUL%20AZURA%20BIN%20MD%20YUSOF%20-%20TESIS.pdf
_version_ 1825906710719496192
author Yusof, Shamshul Azura Md
author_facet Yusof, Shamshul Azura Md
author_sort Yusof, Shamshul Azura Md
collection USM
description Kajian ini bertujuan untuk membina Modul Terapi Seni Dalam Pengurusan Kemarahan Remaja (TASMAR) dan mengkaji kesan modul tersebut. Kajian ini juga untuk mengenal pasti kesahan dan kebolehpercayaan modul. Nilai kesahan modul adalah 82.28 peratus manakala nilai alpha cronbach’s bagi kebolehpercayaan modul adalah .96. Sampel dikenal pasti melalui kaedah persampelan bertujuan. Sampel terdiri daripada remaja yang mendapat skor tahap kemarahan 76-100 dalam ujian State-Trait Anger Expression Inventory-2 Child and Adolescent (STAXI-2 C/A). Bagi melihat kesan modul, rekabentuk kajian kuasi eksprimen digunakan dengan gabungan kaedah kuatitatif dan kuanlitatif. Keputusan kuatitatif mendapati terdapat perbezaan yang signifikan kesan modul terhadap kemarahan remaja, nilai t=2.83, df=71, p=0.00 (p<.05). Kesan modul terhadap pengurusan kemarahan remaja berdasarkan jantina menunjukkan perbezaan yang signifikan, nilai t=5.86, df=70, p=.000 (p<.05). Seterusnya, terdapat perbezaan yang signifikan kesan modul terhadap pengurusan kemarahan remaja berdasarkan masa, nilai t6.54, df=71, p=.000 (P>.05). Secara kuantitatif, modul berkesan dalam pengurusan kemarahan terhadap remaja lelaki dan perempuan. Modul juga berkesan secara kualitatif dengan hasil dapatan temu bual yang membentuk tema-tema yang menunjukkan kesan positif modul terhadap remaja iaitu memberi pengetahuan baru, meluahkan kemarahan, menyembuhkan emosi, merubah diri dan memberi motivasi. Impikasi kajian ini, remaja dapat diberikan kemahiran mengatasi kemarahan. Hal ini dapat mengurangkan kesan negatif kemarahan seperti salah laku, jenayah serta masalah kesihatan mental dan fizikal. Kajian ini juga memberi sumbangan ilmu dalam penghasilan modul intervensi kaunseling menggunakan pendekatan terapi seni.
first_indexed 2024-03-06T15:53:37Z
format Thesis
id usm.eprints-52565
institution Universiti Sains Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T15:53:37Z
publishDate 2021
record_format dspace
spelling usm.eprints-525652022-05-23T07:58:43Z http://eprints.usm.my/52565/ Pembinaan Dan Kesan Modul Terapi Seni Dalam Pengurusan Kemarahan Remaja Yusof, Shamshul Azura Md L7-991 Education (General) Kajian ini bertujuan untuk membina Modul Terapi Seni Dalam Pengurusan Kemarahan Remaja (TASMAR) dan mengkaji kesan modul tersebut. Kajian ini juga untuk mengenal pasti kesahan dan kebolehpercayaan modul. Nilai kesahan modul adalah 82.28 peratus manakala nilai alpha cronbach’s bagi kebolehpercayaan modul adalah .96. Sampel dikenal pasti melalui kaedah persampelan bertujuan. Sampel terdiri daripada remaja yang mendapat skor tahap kemarahan 76-100 dalam ujian State-Trait Anger Expression Inventory-2 Child and Adolescent (STAXI-2 C/A). Bagi melihat kesan modul, rekabentuk kajian kuasi eksprimen digunakan dengan gabungan kaedah kuatitatif dan kuanlitatif. Keputusan kuatitatif mendapati terdapat perbezaan yang signifikan kesan modul terhadap kemarahan remaja, nilai t=2.83, df=71, p=0.00 (p<.05). Kesan modul terhadap pengurusan kemarahan remaja berdasarkan jantina menunjukkan perbezaan yang signifikan, nilai t=5.86, df=70, p=.000 (p<.05). Seterusnya, terdapat perbezaan yang signifikan kesan modul terhadap pengurusan kemarahan remaja berdasarkan masa, nilai t6.54, df=71, p=.000 (P>.05). Secara kuantitatif, modul berkesan dalam pengurusan kemarahan terhadap remaja lelaki dan perempuan. Modul juga berkesan secara kualitatif dengan hasil dapatan temu bual yang membentuk tema-tema yang menunjukkan kesan positif modul terhadap remaja iaitu memberi pengetahuan baru, meluahkan kemarahan, menyembuhkan emosi, merubah diri dan memberi motivasi. Impikasi kajian ini, remaja dapat diberikan kemahiran mengatasi kemarahan. Hal ini dapat mengurangkan kesan negatif kemarahan seperti salah laku, jenayah serta masalah kesihatan mental dan fizikal. Kajian ini juga memberi sumbangan ilmu dalam penghasilan modul intervensi kaunseling menggunakan pendekatan terapi seni. 2021-04 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/52565/1/SHAMSHUL%20AZURA%20BIN%20MD%20YUSOF%20-%20TESIS.pdf Yusof, Shamshul Azura Md (2021) Pembinaan Dan Kesan Modul Terapi Seni Dalam Pengurusan Kemarahan Remaja. PhD thesis, Perpustakaan Hamzah Sendut.
spellingShingle L7-991 Education (General)
Yusof, Shamshul Azura Md
Pembinaan Dan Kesan Modul Terapi Seni Dalam Pengurusan Kemarahan Remaja
title Pembinaan Dan Kesan Modul Terapi Seni Dalam Pengurusan Kemarahan Remaja
title_full Pembinaan Dan Kesan Modul Terapi Seni Dalam Pengurusan Kemarahan Remaja
title_fullStr Pembinaan Dan Kesan Modul Terapi Seni Dalam Pengurusan Kemarahan Remaja
title_full_unstemmed Pembinaan Dan Kesan Modul Terapi Seni Dalam Pengurusan Kemarahan Remaja
title_short Pembinaan Dan Kesan Modul Terapi Seni Dalam Pengurusan Kemarahan Remaja
title_sort pembinaan dan kesan modul terapi seni dalam pengurusan kemarahan remaja
topic L7-991 Education (General)
url http://eprints.usm.my/52565/1/SHAMSHUL%20AZURA%20BIN%20MD%20YUSOF%20-%20TESIS.pdf
work_keys_str_mv AT yusofshamshulazuramd pembinaandankesanmodulterapisenidalampengurusankemarahanremaja