Laras Bahasa Dalam Iklan Bahasa Inggeris Dan Iklan Bahasa Malaysia: Satu Analisis Perbandingan

Kajian telah menjalankan satu analisis laras bahasa yang terdapat pada iklan BI dengan iklan SM. Tujuannya ialah untuk melihat ciri-ciri persamaan dan perbezaan yang wujud antara iklan BI dan BM. Selain itu, kajian juga mengkaji kaedah terjemahan yang digunakan untuk menterjemahkan teks iklan ser...

ver descrição completa

Detalhes bibliográficos
Autor principal: Liew, Martina Say Peng
Formato: Tese
Idioma:English
Publicado em: 2007
Assuntos:
Acesso em linha:http://eprints.usm.my/55863/1/00001660564.pdf
_version_ 1825907380293992448
author Liew, Martina Say Peng
author_facet Liew, Martina Say Peng
author_sort Liew, Martina Say Peng
collection USM
description Kajian telah menjalankan satu analisis laras bahasa yang terdapat pada iklan BI dengan iklan SM. Tujuannya ialah untuk melihat ciri-ciri persamaan dan perbezaan yang wujud antara iklan BI dan BM. Selain itu, kajian juga mengkaji kaedah terjemahan yang digunakan untuk menterjemahkan teks iklan serta mengambil kira ciri-ciri budaya yang terkandung dalam iklan. Hasil kajian mendapati bahawa iklan boleh dibahagikan kepada enam jenis kategori iaitu (i) tajuk, teks dan visual iklan yang sama (ii) tajuk dan teks yang sama tetapi visual iklan yang berbeza (iii) tajuk dan visual yang berbeza tetapi teks iklan yang sama (iv) tajuk berbeza tetapi teks dan visual yang sama (v) tajuk yang sama tetapi teks dan visual, yang berbeza serta (vi) tajuk, teks dan visual iklan yang berbeza. Kajian mendapati bahawa laras bahasa dalam iklan BI telah dikekalkan dalam iklan BM. Selain itu, kaedah terjemahan yang paling banyak digunakan dalam iklan ialah kaedah terjemahan secara literal. Kajian mendapati bahawa ciri budaya tidak banyak terdapat dalarn sarnpellklan yang dikumpulkan.
first_indexed 2024-03-06T16:03:23Z
format Thesis
id usm.eprints-55863
institution Universiti Sains Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T16:03:23Z
publishDate 2007
record_format dspace
spelling usm.eprints-558632022-12-01T08:11:50Z http://eprints.usm.my/55863/ Laras Bahasa Dalam Iklan Bahasa Inggeris Dan Iklan Bahasa Malaysia: Satu Analisis Perbandingan Liew, Martina Say Peng PJ6073-7144 Language Kajian telah menjalankan satu analisis laras bahasa yang terdapat pada iklan BI dengan iklan SM. Tujuannya ialah untuk melihat ciri-ciri persamaan dan perbezaan yang wujud antara iklan BI dan BM. Selain itu, kajian juga mengkaji kaedah terjemahan yang digunakan untuk menterjemahkan teks iklan serta mengambil kira ciri-ciri budaya yang terkandung dalam iklan. Hasil kajian mendapati bahawa iklan boleh dibahagikan kepada enam jenis kategori iaitu (i) tajuk, teks dan visual iklan yang sama (ii) tajuk dan teks yang sama tetapi visual iklan yang berbeza (iii) tajuk dan visual yang berbeza tetapi teks iklan yang sama (iv) tajuk berbeza tetapi teks dan visual yang sama (v) tajuk yang sama tetapi teks dan visual, yang berbeza serta (vi) tajuk, teks dan visual iklan yang berbeza. Kajian mendapati bahawa laras bahasa dalam iklan BI telah dikekalkan dalam iklan BM. Selain itu, kaedah terjemahan yang paling banyak digunakan dalam iklan ialah kaedah terjemahan secara literal. Kajian mendapati bahawa ciri budaya tidak banyak terdapat dalarn sarnpellklan yang dikumpulkan. 2007 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/55863/1/00001660564.pdf Liew, Martina Say Peng (2007) Laras Bahasa Dalam Iklan Bahasa Inggeris Dan Iklan Bahasa Malaysia: Satu Analisis Perbandingan. Masters thesis, Perpustakaan Hamzah Sendut.
spellingShingle PJ6073-7144 Language
Liew, Martina Say Peng
Laras Bahasa Dalam Iklan Bahasa Inggeris Dan Iklan Bahasa Malaysia: Satu Analisis Perbandingan
title Laras Bahasa Dalam Iklan Bahasa Inggeris Dan Iklan Bahasa Malaysia: Satu Analisis Perbandingan
title_full Laras Bahasa Dalam Iklan Bahasa Inggeris Dan Iklan Bahasa Malaysia: Satu Analisis Perbandingan
title_fullStr Laras Bahasa Dalam Iklan Bahasa Inggeris Dan Iklan Bahasa Malaysia: Satu Analisis Perbandingan
title_full_unstemmed Laras Bahasa Dalam Iklan Bahasa Inggeris Dan Iklan Bahasa Malaysia: Satu Analisis Perbandingan
title_short Laras Bahasa Dalam Iklan Bahasa Inggeris Dan Iklan Bahasa Malaysia: Satu Analisis Perbandingan
title_sort laras bahasa dalam iklan bahasa inggeris dan iklan bahasa malaysia satu analisis perbandingan
topic PJ6073-7144 Language
url http://eprints.usm.my/55863/1/00001660564.pdf
work_keys_str_mv AT liewmartinasaypeng larasbahasadalamiklanbahasainggerisdaniklanbahasamalaysiasatuanalisisperbandingan