Sistem Hipermedia Adaptif Pembelajaran Berdasarkan Gaya Pembelajaran Dan Prestasi Pelajar

Sistem Hipermedia Adaptif Pembelajaran (SHAP) merupakan salah satu cabang sistem adaptif hipermedia dan sistem tutoran pintar. Ciri utama sistem ini ialah ia dapat menyesuaikan fungsi-fungsinya terhadap keperluan pengguna. Bagi pembangunan kajian sistem bagi tesis ini, kajian yang dilakukan membo...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ishak, Zurida
Format: Thesis
Language:English
Published: 2007
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/56787/1/00001675475%20Zurida%20Binti%20Ishak.pdf
_version_ 1797013721173721088
author Ishak, Zurida
author_facet Ishak, Zurida
author_sort Ishak, Zurida
collection USM
description Sistem Hipermedia Adaptif Pembelajaran (SHAP) merupakan salah satu cabang sistem adaptif hipermedia dan sistem tutoran pintar. Ciri utama sistem ini ialah ia dapat menyesuaikan fungsi-fungsinya terhadap keperluan pengguna. Bagi pembangunan kajian sistem bagi tesis ini, kajian yang dilakukan membolehkan sistem membuat penyesuaian kandungan dan pautan terhadap dua ciri pelajar iaitu gaya pembelajaran dan tahap prestasi atau pengetahuan mereka. Bagi memastikan sistem ini adaptif terhadap dua ciri pelajar ini, reka bentuk dan pembangunan bagi tiga buah model telah dilaksanakan iaitu Model Pelajar, Model Domain dan Model Adaptif. Model Pelajar bertujuan untuk menyimpan dan mengemaskinikan maklumat pelajar. Maklumat ini akan digunakan oleh Model Adaptif bagi menyediakan kandungan yang bersesuaian dengan pelajar tersebut. Manakala Model Domain pula merupakan tempat simpanan fragmen bagi konsep. serta soalansoalan. Berdasarkan maklumat daripada Model Pelajar, Model Adaptif akan memilih kandungan yang bersesuaian dari Model Domain. Bagi melaksanakan fungsi bagi setiap model tersebut, teknik berasaskanperaturan (ru/e-based) digunakan supaya Model Adaptif dapat memilih kandungan yang paling sesuai dengan maklumat yang disediakan oleh Model Pelajar. Teknik ini juga digunakan untuk mengemaskinikan maklumat pelajar pada Model Pelajar. Kemudian, proses penyesuaian kandungan kepada pelajar akan menggunakan teknik adaptif penyampaian dan juga jujukan kurikulum. Bagi memastikan pelajar belajar mengikut tahap pengetahuan mereka, teknik sokongan pautan adaptif akan dilaksanakan.
first_indexed 2024-03-06T16:06:04Z
format Thesis
id usm.eprints-56787
institution Universiti Sains Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T16:06:04Z
publishDate 2007
record_format dspace
spelling usm.eprints-567872023-02-07T01:06:56Z http://eprints.usm.my/56787/ Sistem Hipermedia Adaptif Pembelajaran Berdasarkan Gaya Pembelajaran Dan Prestasi Pelajar Ishak, Zurida QA75.5-76.95 Electronic computers. Computer science Sistem Hipermedia Adaptif Pembelajaran (SHAP) merupakan salah satu cabang sistem adaptif hipermedia dan sistem tutoran pintar. Ciri utama sistem ini ialah ia dapat menyesuaikan fungsi-fungsinya terhadap keperluan pengguna. Bagi pembangunan kajian sistem bagi tesis ini, kajian yang dilakukan membolehkan sistem membuat penyesuaian kandungan dan pautan terhadap dua ciri pelajar iaitu gaya pembelajaran dan tahap prestasi atau pengetahuan mereka. Bagi memastikan sistem ini adaptif terhadap dua ciri pelajar ini, reka bentuk dan pembangunan bagi tiga buah model telah dilaksanakan iaitu Model Pelajar, Model Domain dan Model Adaptif. Model Pelajar bertujuan untuk menyimpan dan mengemaskinikan maklumat pelajar. Maklumat ini akan digunakan oleh Model Adaptif bagi menyediakan kandungan yang bersesuaian dengan pelajar tersebut. Manakala Model Domain pula merupakan tempat simpanan fragmen bagi konsep. serta soalansoalan. Berdasarkan maklumat daripada Model Pelajar, Model Adaptif akan memilih kandungan yang bersesuaian dari Model Domain. Bagi melaksanakan fungsi bagi setiap model tersebut, teknik berasaskanperaturan (ru/e-based) digunakan supaya Model Adaptif dapat memilih kandungan yang paling sesuai dengan maklumat yang disediakan oleh Model Pelajar. Teknik ini juga digunakan untuk mengemaskinikan maklumat pelajar pada Model Pelajar. Kemudian, proses penyesuaian kandungan kepada pelajar akan menggunakan teknik adaptif penyampaian dan juga jujukan kurikulum. Bagi memastikan pelajar belajar mengikut tahap pengetahuan mereka, teknik sokongan pautan adaptif akan dilaksanakan. 2007-05 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/56787/1/00001675475%20Zurida%20Binti%20Ishak.pdf Ishak, Zurida (2007) Sistem Hipermedia Adaptif Pembelajaran Berdasarkan Gaya Pembelajaran Dan Prestasi Pelajar. Masters thesis, Perpustakaan Hamzah Sendut.
spellingShingle QA75.5-76.95 Electronic computers. Computer science
Ishak, Zurida
Sistem Hipermedia Adaptif Pembelajaran Berdasarkan Gaya Pembelajaran Dan Prestasi Pelajar
title Sistem Hipermedia Adaptif Pembelajaran Berdasarkan Gaya Pembelajaran Dan Prestasi Pelajar
title_full Sistem Hipermedia Adaptif Pembelajaran Berdasarkan Gaya Pembelajaran Dan Prestasi Pelajar
title_fullStr Sistem Hipermedia Adaptif Pembelajaran Berdasarkan Gaya Pembelajaran Dan Prestasi Pelajar
title_full_unstemmed Sistem Hipermedia Adaptif Pembelajaran Berdasarkan Gaya Pembelajaran Dan Prestasi Pelajar
title_short Sistem Hipermedia Adaptif Pembelajaran Berdasarkan Gaya Pembelajaran Dan Prestasi Pelajar
title_sort sistem hipermedia adaptif pembelajaran berdasarkan gaya pembelajaran dan prestasi pelajar
topic QA75.5-76.95 Electronic computers. Computer science
url http://eprints.usm.my/56787/1/00001675475%20Zurida%20Binti%20Ishak.pdf
work_keys_str_mv AT ishakzurida sistemhipermediaadaptifpembelajaranberdasarkangayapembelajarandanprestasipelajar