Kajian Kesan Halangan Ketika Bas Berhenti Terhadap Kadar Aliran Tepu Dipersimpangan Lampu Isyarat

Faktor pelarasan halangan ketika bas berhenti merupakan satu pembetulan bagi aliran tepu kenderaan yang bergerak melalui persimpangan lampu isyarat. Iaitu, aliran tepu yang berlaku di persimpangan berlampu isyarat bagi kenderaan yang mengalami kesan halangan ketika terdapat bas yang berhenti d...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hau, Sze Chern
Format: Monograph
Language:English
Published: Universiti Sains Malaysia 2005
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/57333/1/Kajian%20Kesan%20Halangan%20Ketika%20Bas%20Berhenti%20Terhadap%20Kadar%20Aliran%20Tepu%20Dipersimpangan%20Lampu%20Isyarat_Hau%20Sze%20Chern.pdf
_version_ 1797013831978844160
author Hau, Sze Chern
author_facet Hau, Sze Chern
author_sort Hau, Sze Chern
collection USM
description Faktor pelarasan halangan ketika bas berhenti merupakan satu pembetulan bagi aliran tepu kenderaan yang bergerak melalui persimpangan lampu isyarat. Iaitu, aliran tepu yang berlaku di persimpangan berlampu isyarat bagi kenderaan yang mengalami kesan halangan ketika terdapat bas yang berhenti di perhentian bas pada jarak kira-kira 7.5 meter daripada persimpangan merupakan salah satu parameter kejuruteraan lalu lintas yang biasanya mempengaruhi kapasiti sesuatu persimpangan berlampu isyarat. Parameter-parameter lain yang mempengaruhi kapasiti dan aras perkhidmatan di persimpangan berlampu isyarat ialah perbarisan kenderaan, ruang yang diterima dan kelengahan. Dalam pergerakan lalu lintas di persimpangan berlampu isyarat akan dipengaruhi oleh beberapa faktor seperti komposisi lalu lintas, keadaan geometri jalan raya, ciri-ciri lorong samada untuk pergerakan terus dan pergerakan membelok. Sebagai seorang jurutera rekabentuk bertanggungjawab untuk memastikan persimpangan yang direkabentuk tidak mengalami masalah kesesakan untuk satu tempoh masa tertentu. Seorang jurutera rekabentuk akan cuba mengandaikan kadar aliran kenderaan yang melalui persimpangan berlampu isyarat tersebut dengan mempertimbangkan beberapa faktor pelarasan seperti faktor pelarasan halangan ketika bas berhenti, pelarasan cerun dan sebagainya. Di samping itu, kajian-kajian telah dilakukan di beberapa persimpangan berlampu isyarat di Jalan Sungai Dua dan Jalan Makro. Dalam kajian ini, kaedah data cerapan lapangan, kaedah Highway Capacity Manual 1994, kaedah Arahan Teknik Jalan 13/87 telah digunakan untuk mendapatkan aliran tepu di persimpangan-persimpangan tersebut. Kemudian keputusan yang diperolehi dibandingkan di antara satu kaedah dengan kaedah lain. Berdasarkan perbandingan yang dibuat, kaedah penganalisisan yang paling tepat akan diperolehi. Sebagai hasil kajian, kadar aliran tepu berdasarkan data cerapan di persimpangan tersebut adalah lebih menghampiri kadar aliran tepu yang dianalisiskan berdasarkan kaedah HCM 1994 berbanding hasil analisis dengan menggunakan kaedah Arahan Teknik Jalan 13/87. Ini adalah disebabkan dalam kaedah HCM 1994 menimbangkan faktor kesan halangan ketika bas berhenti, memandangkan lokasi persimpangan lampu isyarat tersebut terdapat perhentian bas yang berdekatan.
first_indexed 2024-03-06T16:07:40Z
format Monograph
id usm.eprints-57333
institution Universiti Sains Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T16:07:40Z
publishDate 2005
publisher Universiti Sains Malaysia
record_format dspace
spelling usm.eprints-573332023-03-15T03:33:31Z http://eprints.usm.my/57333/ Kajian Kesan Halangan Ketika Bas Berhenti Terhadap Kadar Aliran Tepu Dipersimpangan Lampu Isyarat Hau, Sze Chern T Technology TA Engineering (General). Civil engineering (General) Faktor pelarasan halangan ketika bas berhenti merupakan satu pembetulan bagi aliran tepu kenderaan yang bergerak melalui persimpangan lampu isyarat. Iaitu, aliran tepu yang berlaku di persimpangan berlampu isyarat bagi kenderaan yang mengalami kesan halangan ketika terdapat bas yang berhenti di perhentian bas pada jarak kira-kira 7.5 meter daripada persimpangan merupakan salah satu parameter kejuruteraan lalu lintas yang biasanya mempengaruhi kapasiti sesuatu persimpangan berlampu isyarat. Parameter-parameter lain yang mempengaruhi kapasiti dan aras perkhidmatan di persimpangan berlampu isyarat ialah perbarisan kenderaan, ruang yang diterima dan kelengahan. Dalam pergerakan lalu lintas di persimpangan berlampu isyarat akan dipengaruhi oleh beberapa faktor seperti komposisi lalu lintas, keadaan geometri jalan raya, ciri-ciri lorong samada untuk pergerakan terus dan pergerakan membelok. Sebagai seorang jurutera rekabentuk bertanggungjawab untuk memastikan persimpangan yang direkabentuk tidak mengalami masalah kesesakan untuk satu tempoh masa tertentu. Seorang jurutera rekabentuk akan cuba mengandaikan kadar aliran kenderaan yang melalui persimpangan berlampu isyarat tersebut dengan mempertimbangkan beberapa faktor pelarasan seperti faktor pelarasan halangan ketika bas berhenti, pelarasan cerun dan sebagainya. Di samping itu, kajian-kajian telah dilakukan di beberapa persimpangan berlampu isyarat di Jalan Sungai Dua dan Jalan Makro. Dalam kajian ini, kaedah data cerapan lapangan, kaedah Highway Capacity Manual 1994, kaedah Arahan Teknik Jalan 13/87 telah digunakan untuk mendapatkan aliran tepu di persimpangan-persimpangan tersebut. Kemudian keputusan yang diperolehi dibandingkan di antara satu kaedah dengan kaedah lain. Berdasarkan perbandingan yang dibuat, kaedah penganalisisan yang paling tepat akan diperolehi. Sebagai hasil kajian, kadar aliran tepu berdasarkan data cerapan di persimpangan tersebut adalah lebih menghampiri kadar aliran tepu yang dianalisiskan berdasarkan kaedah HCM 1994 berbanding hasil analisis dengan menggunakan kaedah Arahan Teknik Jalan 13/87. Ini adalah disebabkan dalam kaedah HCM 1994 menimbangkan faktor kesan halangan ketika bas berhenti, memandangkan lokasi persimpangan lampu isyarat tersebut terdapat perhentian bas yang berdekatan. Universiti Sains Malaysia 2005-04-01 Monograph NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/57333/1/Kajian%20Kesan%20Halangan%20Ketika%20Bas%20Berhenti%20Terhadap%20Kadar%20Aliran%20Tepu%20Dipersimpangan%20Lampu%20Isyarat_Hau%20Sze%20Chern.pdf Hau, Sze Chern (2005) Kajian Kesan Halangan Ketika Bas Berhenti Terhadap Kadar Aliran Tepu Dipersimpangan Lampu Isyarat. Project Report. Universiti Sains Malaysia, Pusat Pengajian Kejuruteraan Awam. (Submitted)
spellingShingle T Technology
TA Engineering (General). Civil engineering (General)
Hau, Sze Chern
Kajian Kesan Halangan Ketika Bas Berhenti Terhadap Kadar Aliran Tepu Dipersimpangan Lampu Isyarat
title Kajian Kesan Halangan Ketika Bas Berhenti Terhadap Kadar Aliran Tepu Dipersimpangan Lampu Isyarat
title_full Kajian Kesan Halangan Ketika Bas Berhenti Terhadap Kadar Aliran Tepu Dipersimpangan Lampu Isyarat
title_fullStr Kajian Kesan Halangan Ketika Bas Berhenti Terhadap Kadar Aliran Tepu Dipersimpangan Lampu Isyarat
title_full_unstemmed Kajian Kesan Halangan Ketika Bas Berhenti Terhadap Kadar Aliran Tepu Dipersimpangan Lampu Isyarat
title_short Kajian Kesan Halangan Ketika Bas Berhenti Terhadap Kadar Aliran Tepu Dipersimpangan Lampu Isyarat
title_sort kajian kesan halangan ketika bas berhenti terhadap kadar aliran tepu dipersimpangan lampu isyarat
topic T Technology
TA Engineering (General). Civil engineering (General)
url http://eprints.usm.my/57333/1/Kajian%20Kesan%20Halangan%20Ketika%20Bas%20Berhenti%20Terhadap%20Kadar%20Aliran%20Tepu%20Dipersimpangan%20Lampu%20Isyarat_Hau%20Sze%20Chern.pdf
work_keys_str_mv AT hauszechern kajiankesanhalanganketikabasberhentiterhadapkadaralirantepudipersimpanganlampuisyarat