Kesan Ketebalan Lapisan Ke Atas Kebolehtelapan Dan Kekuatan Ketegangan Tak Langsung Asflat Berliang
Asfalt berliang merupakan turapan permukaan yang digunakan secara meluas disebabkan oleh kekuatan dan ketahanlasakannya. Kajian demi kajian dijalankan untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan turapan bagi menampung pertumbuhan lalu lintas yang tidak dijangkakan. Pelbagai kajian juga dijalankan...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Monograph |
Language: | English |
Published: |
Universiti Sains Malaysia
2005
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.usm.my/57348/1/Kesan%20Ketebalan%20Lapisan%20Ke%20Atas%20Kebolehtelapan%20Dan%20Kekuatan%20Ketegangan%20Tak%20Langsung%20Asflat%20Berliang_Siti%20Rahimah%20Abdul%20Rahman.pdf |
_version_ | 1825907673684508672 |
---|---|
author | Abdul Rahman, Siti Rahimah |
author_facet | Abdul Rahman, Siti Rahimah |
author_sort | Abdul Rahman, Siti Rahimah |
collection | USM |
description | Asfalt berliang merupakan turapan permukaan yang digunakan secara meluas
disebabkan oleh kekuatan dan ketahanlasakannya. Kajian demi kajian dijalankan
untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan turapan bagi menampung pertumbuhan lalu
lintas yang tidak dijangkakan. Pelbagai kajian juga dijalankan untuk mengenalpasti
ciri campuran turapan asfalt berliang. Dalam kajian ini, penggredan yang digunakan
adalah sama dengan penggredan yang dihasilkan oleh kajian IRPA ke atas dwilapisan
asfalt berliang. Kajian ini tertumpu kepada hubungan di antara ketebalan lapisan dan
kandungan bitumen ke atas kebolehtelapan dan kekuatan tegangan tak langsung
(ITS) asfalt berliang. Jenis pengikat yang digunakan adalah pengikat terpinda iaitu
SBS yang dibekalkan oleh Shell Malaysia Berhad. Hasil kajian mendapati bahawa
nilai pekali kebolehtelapan menurun dengan pertambahan ketebalan sampel bagi
sampel yang menggunakan 20 mm saiz maksimum agregat. Keputusan kajian juga
menunjukkan nilai pekali kebolehtelapan untuk 14 mm dan 10 mm bagi saiz
maksimum agregat berkadar terus dengan ketebalan sampel. Hasil kajian juga
memberikan nilai keliangan iaitu antara julat 17-20%. Daripada ujikaji ITS, hasil
kajian menunjukkan kekuatan tegangan mengufuk untuk sampel 14 mm saiz
maksimum agregat lebih tinggi apabila ketebalan meningkat bermula dari tebal 40
mm. Daripada ujikaji ITS, keputusan kajian juga menunjukkan ketebalan optimum
adalah 40 mm untuk satu lapisan asfalt berliang. |
first_indexed | 2024-03-06T16:07:42Z |
format | Monograph |
id | usm.eprints-57348 |
institution | Universiti Sains Malaysia |
language | English |
last_indexed | 2024-03-06T16:07:42Z |
publishDate | 2005 |
publisher | Universiti Sains Malaysia |
record_format | dspace |
spelling | usm.eprints-573482023-03-15T07:30:53Z http://eprints.usm.my/57348/ Kesan Ketebalan Lapisan Ke Atas Kebolehtelapan Dan Kekuatan Ketegangan Tak Langsung Asflat Berliang Abdul Rahman, Siti Rahimah T Technology TA Engineering (General). Civil engineering (General) Asfalt berliang merupakan turapan permukaan yang digunakan secara meluas disebabkan oleh kekuatan dan ketahanlasakannya. Kajian demi kajian dijalankan untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan turapan bagi menampung pertumbuhan lalu lintas yang tidak dijangkakan. Pelbagai kajian juga dijalankan untuk mengenalpasti ciri campuran turapan asfalt berliang. Dalam kajian ini, penggredan yang digunakan adalah sama dengan penggredan yang dihasilkan oleh kajian IRPA ke atas dwilapisan asfalt berliang. Kajian ini tertumpu kepada hubungan di antara ketebalan lapisan dan kandungan bitumen ke atas kebolehtelapan dan kekuatan tegangan tak langsung (ITS) asfalt berliang. Jenis pengikat yang digunakan adalah pengikat terpinda iaitu SBS yang dibekalkan oleh Shell Malaysia Berhad. Hasil kajian mendapati bahawa nilai pekali kebolehtelapan menurun dengan pertambahan ketebalan sampel bagi sampel yang menggunakan 20 mm saiz maksimum agregat. Keputusan kajian juga menunjukkan nilai pekali kebolehtelapan untuk 14 mm dan 10 mm bagi saiz maksimum agregat berkadar terus dengan ketebalan sampel. Hasil kajian juga memberikan nilai keliangan iaitu antara julat 17-20%. Daripada ujikaji ITS, hasil kajian menunjukkan kekuatan tegangan mengufuk untuk sampel 14 mm saiz maksimum agregat lebih tinggi apabila ketebalan meningkat bermula dari tebal 40 mm. Daripada ujikaji ITS, keputusan kajian juga menunjukkan ketebalan optimum adalah 40 mm untuk satu lapisan asfalt berliang. Universiti Sains Malaysia 2005-02-01 Monograph NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/57348/1/Kesan%20Ketebalan%20Lapisan%20Ke%20Atas%20Kebolehtelapan%20Dan%20Kekuatan%20Ketegangan%20Tak%20Langsung%20Asflat%20Berliang_Siti%20Rahimah%20Abdul%20Rahman.pdf Abdul Rahman, Siti Rahimah (2005) Kesan Ketebalan Lapisan Ke Atas Kebolehtelapan Dan Kekuatan Ketegangan Tak Langsung Asflat Berliang. Project Report. Universiti Sains Malaysia, Pusat Pengajian Kejuruteraan Awam. (Submitted) |
spellingShingle | T Technology TA Engineering (General). Civil engineering (General) Abdul Rahman, Siti Rahimah Kesan Ketebalan Lapisan Ke Atas Kebolehtelapan Dan Kekuatan Ketegangan Tak Langsung Asflat Berliang |
title | Kesan Ketebalan Lapisan Ke Atas Kebolehtelapan Dan Kekuatan Ketegangan Tak Langsung Asflat Berliang |
title_full | Kesan Ketebalan Lapisan Ke Atas Kebolehtelapan Dan Kekuatan Ketegangan Tak Langsung Asflat Berliang |
title_fullStr | Kesan Ketebalan Lapisan Ke Atas Kebolehtelapan Dan Kekuatan Ketegangan Tak Langsung Asflat Berliang |
title_full_unstemmed | Kesan Ketebalan Lapisan Ke Atas Kebolehtelapan Dan Kekuatan Ketegangan Tak Langsung Asflat Berliang |
title_short | Kesan Ketebalan Lapisan Ke Atas Kebolehtelapan Dan Kekuatan Ketegangan Tak Langsung Asflat Berliang |
title_sort | kesan ketebalan lapisan ke atas kebolehtelapan dan kekuatan ketegangan tak langsung asflat berliang |
topic | T Technology TA Engineering (General). Civil engineering (General) |
url | http://eprints.usm.my/57348/1/Kesan%20Ketebalan%20Lapisan%20Ke%20Atas%20Kebolehtelapan%20Dan%20Kekuatan%20Ketegangan%20Tak%20Langsung%20Asflat%20Berliang_Siti%20Rahimah%20Abdul%20Rahman.pdf |
work_keys_str_mv | AT abdulrahmansitirahimah kesanketebalanlapisankeataskebolehtelapandankekuatanketegangantaklangsungasflatberliang |