Gaya Pembelajaran Murid Disleksia Di Sekolah-sekolah Terpilih

Kajian ini bertujuan mengenal pasti (i) gaya pembelajaran murid disleksia berdasarkan modaliti visual, auditori, membaca/menulis (read/write) dan kinestetik (YARK), (ii) gaya pembelajaran modaliti YARK yang dominan dalam kalangan murid disleksia dan (iii) mengenal pasti sama ada gaya pembelajaran...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hasyimah Haniza, Noor
Format: Thesis
Language:English
Published: 2015
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/57700/1/00001792213%20Noor%20Hasyimah%20Haniza24.pdf
_version_ 1797013910877896704
author Hasyimah Haniza, Noor
author_facet Hasyimah Haniza, Noor
author_sort Hasyimah Haniza, Noor
collection USM
description Kajian ini bertujuan mengenal pasti (i) gaya pembelajaran murid disleksia berdasarkan modaliti visual, auditori, membaca/menulis (read/write) dan kinestetik (YARK), (ii) gaya pembelajaran modaliti YARK yang dominan dalam kalangan murid disleksia dan (iii) mengenal pasti sama ada gaya pembelajaran modaliti YARK yang dominan dalam kalangan murid disleksia ditentukan oleh trait-trait pembawaan ataupun dibentuk melalui pengalaman pendidikan. Reka bentuk kajian ini adalah kombinasi dua jenis pendekatan iaitu pendekatan kuantitatif dan kualitatif. Pengumpulan data kuantitatif dilakukan dengan menggunakan Soal Selidik YARK - versi golongan muda. Manakala, pengumpulan data kualitatif dilakukan melalui kaedah temu bual separa berstruktur, pemerhatian dan analisis dokumen. Sampel kajian kuantitatif adalah seramai 44 orang murid disleksia manakala sampel atau peserta kajian kualitatif adalah tiga orang murid disleksia yang dipilih daripada sampel kajian kuantitatif. Data kuantitatif dianalisis dan dibentangkan secara statistik deskriptif manakala data kualitatif dianalisis menggunakan Model Interaktif: Komponen Analisis Data. Dapatan kuantitatif menunjukkan bahawa murid disleksia yang dikaji mempunyai (i) gaya pembelajaran modaliti YARK yang pelbagai iaitu seperti gaya pembelajaran visual (V) (6 orang, 13.6%), gaya pembelajaran auditori (A) (I5 orang, 34.1%). gaya pembelajaran membaca/menulis (read/write) (R) (10 orang, 22.7%), gaya pembelajaran kinestetik (K) (3 orang, 6.8%), gaya pembelajaran VA (2 orang, 4.5%), gaya pembelajaran VR (seorang,
first_indexed 2024-03-06T16:08:45Z
format Thesis
id usm.eprints-57700
institution Universiti Sains Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T16:08:45Z
publishDate 2015
record_format dspace
spelling usm.eprints-577002023-03-31T18:26:11Z http://eprints.usm.my/57700/ Gaya Pembelajaran Murid Disleksia Di Sekolah-sekolah Terpilih Hasyimah Haniza, Noor L7-991 Education (General) Kajian ini bertujuan mengenal pasti (i) gaya pembelajaran murid disleksia berdasarkan modaliti visual, auditori, membaca/menulis (read/write) dan kinestetik (YARK), (ii) gaya pembelajaran modaliti YARK yang dominan dalam kalangan murid disleksia dan (iii) mengenal pasti sama ada gaya pembelajaran modaliti YARK yang dominan dalam kalangan murid disleksia ditentukan oleh trait-trait pembawaan ataupun dibentuk melalui pengalaman pendidikan. Reka bentuk kajian ini adalah kombinasi dua jenis pendekatan iaitu pendekatan kuantitatif dan kualitatif. Pengumpulan data kuantitatif dilakukan dengan menggunakan Soal Selidik YARK - versi golongan muda. Manakala, pengumpulan data kualitatif dilakukan melalui kaedah temu bual separa berstruktur, pemerhatian dan analisis dokumen. Sampel kajian kuantitatif adalah seramai 44 orang murid disleksia manakala sampel atau peserta kajian kualitatif adalah tiga orang murid disleksia yang dipilih daripada sampel kajian kuantitatif. Data kuantitatif dianalisis dan dibentangkan secara statistik deskriptif manakala data kualitatif dianalisis menggunakan Model Interaktif: Komponen Analisis Data. Dapatan kuantitatif menunjukkan bahawa murid disleksia yang dikaji mempunyai (i) gaya pembelajaran modaliti YARK yang pelbagai iaitu seperti gaya pembelajaran visual (V) (6 orang, 13.6%), gaya pembelajaran auditori (A) (I5 orang, 34.1%). gaya pembelajaran membaca/menulis (read/write) (R) (10 orang, 22.7%), gaya pembelajaran kinestetik (K) (3 orang, 6.8%), gaya pembelajaran VA (2 orang, 4.5%), gaya pembelajaran VR (seorang, 2015-08 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/57700/1/00001792213%20Noor%20Hasyimah%20Haniza24.pdf Hasyimah Haniza, Noor (2015) Gaya Pembelajaran Murid Disleksia Di Sekolah-sekolah Terpilih. Masters thesis, Universiti Sains Malaysia..
spellingShingle L7-991 Education (General)
Hasyimah Haniza, Noor
Gaya Pembelajaran Murid Disleksia Di Sekolah-sekolah Terpilih
title Gaya Pembelajaran Murid Disleksia Di Sekolah-sekolah Terpilih
title_full Gaya Pembelajaran Murid Disleksia Di Sekolah-sekolah Terpilih
title_fullStr Gaya Pembelajaran Murid Disleksia Di Sekolah-sekolah Terpilih
title_full_unstemmed Gaya Pembelajaran Murid Disleksia Di Sekolah-sekolah Terpilih
title_short Gaya Pembelajaran Murid Disleksia Di Sekolah-sekolah Terpilih
title_sort gaya pembelajaran murid disleksia di sekolah sekolah terpilih
topic L7-991 Education (General)
url http://eprints.usm.my/57700/1/00001792213%20Noor%20Hasyimah%20Haniza24.pdf
work_keys_str_mv AT hasyimahhanizanoor gayapembelajaranmuriddisleksiadisekolahsekolahterpilih