Pembinaan Dan Kesan Modul Resilien- Mindfulness Terhadap Resilien Akademik Murid Keluarga B40

Resilien merupakan satu sikap yang penting dalam memastikan seorang manusia berkebolehan untuk menghadapi kesukaran dalam setiap perkembangan kehidupan dan personaliti ini merupakan kemahiran yang boleh dipelajari. Oleh yang demikian, kajian ini bertujuan membina dan menguji keberkesanan modul untuk...

ver descrição completa

Detalhes bibliográficos
Autor principal: Hasan, Zulliana
Formato: Tese
Idioma:English
Publicado em: 2022
Assuntos:
Acesso em linha:http://eprints.usm.my/59118/1/ZULLIANA%20BINTI%20HASAN%20-%20TESIS%20cut.pdf
_version_ 1825908033261142016
author Hasan, Zulliana
author_facet Hasan, Zulliana
author_sort Hasan, Zulliana
collection USM
description Resilien merupakan satu sikap yang penting dalam memastikan seorang manusia berkebolehan untuk menghadapi kesukaran dalam setiap perkembangan kehidupan dan personaliti ini merupakan kemahiran yang boleh dipelajari. Oleh yang demikian, kajian ini bertujuan membina dan menguji keberkesanan modul untuk meningkatkan resilien akademik murid B40. Reka bentuk kajian kuasi ekperimen menggunakan kaedah penyelidikan campuran (mixed method) dengan melibatkan satu kumpulan rawatan serta dilakukan pengukuran dengan tiga peringkat ujian secara berulangan iaitu; ujian Pra, Ujian Pasca, dan Ujian susulan. Seramai 32 orang murid B40 telah dipilih dengan menggunakan kaedah persampelan bertujuan bagi kaedah kuantitatif dan dibahagikan kepada empat kumpulan. Setiap kumpulan mengandungi 8 sampel kajian. Seterusnya untuk kaedah kualitatif pula seramai 4 orang murid telah dipilih secara rawak mudah dengan menggunakan Teknik fish bowl untuk ditemu bual. Data dikumpul dengan menggunakan instrumen Skala Resilien (Wagnild & Young, 1993) dan menggunakan protokol temu bual. Analisis ANOVA satu hala ujian berulangan digunakan untuk menganalisis data. Hasil analisis inferensi menunjukkan terdapat kesan modul yang signifikan terhadap resilien murid B40 (Wilks’ Lambda=.056, F (2, 30) =253.2, p<.0005, multivariate partial eta squared=.94. Berdasarkan kepada bacaan multivariate partial eta squared=.94 menunjukkan kesan modul adalah sangat besar.
first_indexed 2024-03-06T16:12:57Z
format Thesis
id usm.eprints-59118
institution Universiti Sains Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T16:12:57Z
publishDate 2022
record_format dspace
spelling usm.eprints-591182023-08-14T07:06:06Z http://eprints.usm.my/59118/ Pembinaan Dan Kesan Modul Resilien- Mindfulness Terhadap Resilien Akademik Murid Keluarga B40 Hasan, Zulliana L7-991 Education (General) Resilien merupakan satu sikap yang penting dalam memastikan seorang manusia berkebolehan untuk menghadapi kesukaran dalam setiap perkembangan kehidupan dan personaliti ini merupakan kemahiran yang boleh dipelajari. Oleh yang demikian, kajian ini bertujuan membina dan menguji keberkesanan modul untuk meningkatkan resilien akademik murid B40. Reka bentuk kajian kuasi ekperimen menggunakan kaedah penyelidikan campuran (mixed method) dengan melibatkan satu kumpulan rawatan serta dilakukan pengukuran dengan tiga peringkat ujian secara berulangan iaitu; ujian Pra, Ujian Pasca, dan Ujian susulan. Seramai 32 orang murid B40 telah dipilih dengan menggunakan kaedah persampelan bertujuan bagi kaedah kuantitatif dan dibahagikan kepada empat kumpulan. Setiap kumpulan mengandungi 8 sampel kajian. Seterusnya untuk kaedah kualitatif pula seramai 4 orang murid telah dipilih secara rawak mudah dengan menggunakan Teknik fish bowl untuk ditemu bual. Data dikumpul dengan menggunakan instrumen Skala Resilien (Wagnild & Young, 1993) dan menggunakan protokol temu bual. Analisis ANOVA satu hala ujian berulangan digunakan untuk menganalisis data. Hasil analisis inferensi menunjukkan terdapat kesan modul yang signifikan terhadap resilien murid B40 (Wilks’ Lambda=.056, F (2, 30) =253.2, p<.0005, multivariate partial eta squared=.94. Berdasarkan kepada bacaan multivariate partial eta squared=.94 menunjukkan kesan modul adalah sangat besar. 2022-07 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/59118/1/ZULLIANA%20BINTI%20HASAN%20-%20TESIS%20cut.pdf Hasan, Zulliana (2022) Pembinaan Dan Kesan Modul Resilien- Mindfulness Terhadap Resilien Akademik Murid Keluarga B40. PhD thesis, Universiti Sains Malaysia.
spellingShingle L7-991 Education (General)
Hasan, Zulliana
Pembinaan Dan Kesan Modul Resilien- Mindfulness Terhadap Resilien Akademik Murid Keluarga B40
title Pembinaan Dan Kesan Modul Resilien- Mindfulness Terhadap Resilien Akademik Murid Keluarga B40
title_full Pembinaan Dan Kesan Modul Resilien- Mindfulness Terhadap Resilien Akademik Murid Keluarga B40
title_fullStr Pembinaan Dan Kesan Modul Resilien- Mindfulness Terhadap Resilien Akademik Murid Keluarga B40
title_full_unstemmed Pembinaan Dan Kesan Modul Resilien- Mindfulness Terhadap Resilien Akademik Murid Keluarga B40
title_short Pembinaan Dan Kesan Modul Resilien- Mindfulness Terhadap Resilien Akademik Murid Keluarga B40
title_sort pembinaan dan kesan modul resilien mindfulness terhadap resilien akademik murid keluarga b40
topic L7-991 Education (General)
url http://eprints.usm.my/59118/1/ZULLIANA%20BINTI%20HASAN%20-%20TESIS%20cut.pdf
work_keys_str_mv AT hasanzulliana pembinaandankesanmodulresilienmindfulnessterhadapresilienakademikmuridkeluargab40