Tipologi Seni Bina Sekolah Kolonial Era British Di Tapak Warisan Dunia Unesco Melaka
Sekolah kolonial peninggalan era penjajahan British merupakan antara khazanah negara yang tidak terjangkau nilainya. Ciri-ciri seni bina yang terdapat pada sekolah kolonial ini juga mengandungi seribu satu falsafah dan makna yang tersembunyi dan tidak boleh dijumpai pada mana-mana binaan sekolah...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.usm.my/59303/1/MUHAMMAD%20ADAM%20BIN%20CHE%20YUSOF%20-%20TESIS%20cut.pdf |
_version_ | 1825908062460837888 |
---|---|
author | Yusof, Muhammad Adam Che |
author_facet | Yusof, Muhammad Adam Che |
author_sort | Yusof, Muhammad Adam Che |
collection | USM |
description | Sekolah kolonial peninggalan era penjajahan British merupakan antara khazanah
negara yang tidak terjangkau nilainya. Ciri-ciri seni bina yang terdapat pada sekolah
kolonial ini juga mengandungi seribu satu falsafah dan makna yang tersembunyi dan
tidak boleh dijumpai pada mana-mana binaan sekolah moden pada ketika ini. Namun,
kini nilai warisan sekolah-sekolah kolonial ini kian diabaikan oleh pelbagai pihak.
Tambahan pula, terdapat juga sekolah kolonial yang tidak mengambil berat berkaitan
perubahan fizikal sekolah yang tidak konsisten dan boleh mengancam kepada imej
sekolah. Selain itu, pihak-pihak berwajib seperti pihak berkuasa tempatan (PBT) dan
pihak sekolah juga kekurangan dari segi pendokumentasian berkenaan latar belakang,
reka bentuk dan seni bina sekolah kolonial secara mendalam melalui inventori untuk
dijadikan panduan dan rujukan. Malah, kajian-kajian terdahulu juga kurang
menyentuh aspek tipologi bagi sektor sekolah kolonial dan hanya melibatkan
bangunan-bangunan lain sahaja. Oleh itu, kajian ini menyelidik dan mengkaji identiti
sekolah, komponen dan prinsip reka bentuk binaan bangunan sekolah terbabit, dan
seterusnya mengenal pasti serta membentuk tipologi seni bina bagi sekolah-sekolah
kolonial yang dipilih. Bagi memastikan objektif kajian tercapai, kajian ini
menggunakan kaedah kualitatif secara keseluruhannya dengan beberapa pendekatan
seperti kajian kes, temu bual, pemerhatian dan analisis dokumen. Dari sudut kajian
kes, ia akan melibatkan sekolah-sekolah kolonial yang berada di dalam kawasan zon
warisan UNESCO iaitu zon teras dan zon penampan sahaja. |
first_indexed | 2024-03-06T16:13:23Z |
format | Thesis |
id | usm.eprints-59303 |
institution | Universiti Sains Malaysia |
language | English |
last_indexed | 2024-03-06T16:13:23Z |
publishDate | 2022 |
record_format | dspace |
spelling | usm.eprints-593032023-08-30T08:02:08Z http://eprints.usm.my/59303/ Tipologi Seni Bina Sekolah Kolonial Era British Di Tapak Warisan Dunia Unesco Melaka Yusof, Muhammad Adam Che TH1-9745 Building construction Sekolah kolonial peninggalan era penjajahan British merupakan antara khazanah negara yang tidak terjangkau nilainya. Ciri-ciri seni bina yang terdapat pada sekolah kolonial ini juga mengandungi seribu satu falsafah dan makna yang tersembunyi dan tidak boleh dijumpai pada mana-mana binaan sekolah moden pada ketika ini. Namun, kini nilai warisan sekolah-sekolah kolonial ini kian diabaikan oleh pelbagai pihak. Tambahan pula, terdapat juga sekolah kolonial yang tidak mengambil berat berkaitan perubahan fizikal sekolah yang tidak konsisten dan boleh mengancam kepada imej sekolah. Selain itu, pihak-pihak berwajib seperti pihak berkuasa tempatan (PBT) dan pihak sekolah juga kekurangan dari segi pendokumentasian berkenaan latar belakang, reka bentuk dan seni bina sekolah kolonial secara mendalam melalui inventori untuk dijadikan panduan dan rujukan. Malah, kajian-kajian terdahulu juga kurang menyentuh aspek tipologi bagi sektor sekolah kolonial dan hanya melibatkan bangunan-bangunan lain sahaja. Oleh itu, kajian ini menyelidik dan mengkaji identiti sekolah, komponen dan prinsip reka bentuk binaan bangunan sekolah terbabit, dan seterusnya mengenal pasti serta membentuk tipologi seni bina bagi sekolah-sekolah kolonial yang dipilih. Bagi memastikan objektif kajian tercapai, kajian ini menggunakan kaedah kualitatif secara keseluruhannya dengan beberapa pendekatan seperti kajian kes, temu bual, pemerhatian dan analisis dokumen. Dari sudut kajian kes, ia akan melibatkan sekolah-sekolah kolonial yang berada di dalam kawasan zon warisan UNESCO iaitu zon teras dan zon penampan sahaja. 2022-07 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/59303/1/MUHAMMAD%20ADAM%20BIN%20CHE%20YUSOF%20-%20TESIS%20cut.pdf Yusof, Muhammad Adam Che (2022) Tipologi Seni Bina Sekolah Kolonial Era British Di Tapak Warisan Dunia Unesco Melaka. PhD thesis, Universiti Sains Malaysia. |
spellingShingle | TH1-9745 Building construction Yusof, Muhammad Adam Che Tipologi Seni Bina Sekolah Kolonial Era British Di Tapak Warisan Dunia Unesco Melaka |
title | Tipologi Seni Bina Sekolah Kolonial
Era British Di Tapak Warisan Dunia
Unesco Melaka |
title_full | Tipologi Seni Bina Sekolah Kolonial
Era British Di Tapak Warisan Dunia
Unesco Melaka |
title_fullStr | Tipologi Seni Bina Sekolah Kolonial
Era British Di Tapak Warisan Dunia
Unesco Melaka |
title_full_unstemmed | Tipologi Seni Bina Sekolah Kolonial
Era British Di Tapak Warisan Dunia
Unesco Melaka |
title_short | Tipologi Seni Bina Sekolah Kolonial
Era British Di Tapak Warisan Dunia
Unesco Melaka |
title_sort | tipologi seni bina sekolah kolonial era british di tapak warisan dunia unesco melaka |
topic | TH1-9745 Building construction |
url | http://eprints.usm.my/59303/1/MUHAMMAD%20ADAM%20BIN%20CHE%20YUSOF%20-%20TESIS%20cut.pdf |
work_keys_str_mv | AT yusofmuhammadadamche tipologisenibinasekolahkolonialerabritishditapakwarisanduniaunescomelaka |