Pengaruh Kepimpinan Instruksional Guru Besar Terhadap Kualiti Kehidupan Kerja Dan Sikap Optimistik Akademik Guru Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil

Pemimpin instruksional sering dikaitkan dengan keberkesanan sekolah. Hal ini kerana, tingkah laku pemimpin instruksional mampu mempengaruhi persekitaran dan sikap kerja guru sesebuah sekolah. Objektif kajian ini adalah untuk mengenal pasti pengaruh kepimpinan instruksional guru besar terhadap kualit...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vadiappan, Anpalakan
Format: Thesis
Language:English
Published: 2022
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/60428/1/ANPALAKAN%20AL%20VADIAPPAN%20-%20TESIS%20cut.pdf
_version_ 1811138814578524160
author Vadiappan, Anpalakan
author_facet Vadiappan, Anpalakan
author_sort Vadiappan, Anpalakan
collection USM
description Pemimpin instruksional sering dikaitkan dengan keberkesanan sekolah. Hal ini kerana, tingkah laku pemimpin instruksional mampu mempengaruhi persekitaran dan sikap kerja guru sesebuah sekolah. Objektif kajian ini adalah untuk mengenal pasti pengaruh kepimpinan instruksional guru besar terhadap kualiti kehidupan kerja guru dan sikap optimistik akademik guru Sekolah Jenis Kebangsaan (Tamil). Tanggapan sokongan organisasi turut diuji sebagai pengantara antara kepimpinan instruksional guru besar dengan kualiti kehidupan kerja guru dan sikap optimistik akademik guru. Kajian ini mengoptimumkan rekabentuk bercampur jenis penerangan berurutan. Data kajian dikumpul secara kaedah tinjauan dan temu bual separuh berstruktur. Seramai 440 orang guru telah dipilih secara rawak berstrata daripada 88 buah Sekolah Jenis Kebangsaan (Tamil) yang mempunyai sekurang-kurangnya 10 orang guru berpengalaman melebihi setahun. Data kuantitatif dianalisis menggunakan perisian IBM SPSS versi 27 dan SmartPLS versi 3.9. Manakala, data kualitatif, dianalisis menggunakan analisis tematik secara manual. Dapatan kajian kuantitatif menunjukkan kepimpinan instruksional guru besar, kualiti kehidupan kerja guru, sikap optimistik akademik guru dan tanggapan sokongan organisasi adalah pada tahap yang tinggi. Kepimpinan instruksional guru besar Sekolah Jenis Kebangsaan (Tamil) mempunyai pengaruh yang signifikan terhadap kualiti kehidupan kerja guru, sikap optimistik akademik guru dan tanggapan sokongan organisasi.
first_indexed 2024-09-25T03:56:10Z
format Thesis
id usm.eprints-60428
institution Universiti Sains Malaysia
language English
last_indexed 2024-09-25T03:56:10Z
publishDate 2022
record_format dspace
spelling usm.eprints-604282024-04-25T04:25:53Z http://eprints.usm.my/60428/ Pengaruh Kepimpinan Instruksional Guru Besar Terhadap Kualiti Kehidupan Kerja Dan Sikap Optimistik Akademik Guru Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil Vadiappan, Anpalakan L7-991 Education (General) Pemimpin instruksional sering dikaitkan dengan keberkesanan sekolah. Hal ini kerana, tingkah laku pemimpin instruksional mampu mempengaruhi persekitaran dan sikap kerja guru sesebuah sekolah. Objektif kajian ini adalah untuk mengenal pasti pengaruh kepimpinan instruksional guru besar terhadap kualiti kehidupan kerja guru dan sikap optimistik akademik guru Sekolah Jenis Kebangsaan (Tamil). Tanggapan sokongan organisasi turut diuji sebagai pengantara antara kepimpinan instruksional guru besar dengan kualiti kehidupan kerja guru dan sikap optimistik akademik guru. Kajian ini mengoptimumkan rekabentuk bercampur jenis penerangan berurutan. Data kajian dikumpul secara kaedah tinjauan dan temu bual separuh berstruktur. Seramai 440 orang guru telah dipilih secara rawak berstrata daripada 88 buah Sekolah Jenis Kebangsaan (Tamil) yang mempunyai sekurang-kurangnya 10 orang guru berpengalaman melebihi setahun. Data kuantitatif dianalisis menggunakan perisian IBM SPSS versi 27 dan SmartPLS versi 3.9. Manakala, data kualitatif, dianalisis menggunakan analisis tematik secara manual. Dapatan kajian kuantitatif menunjukkan kepimpinan instruksional guru besar, kualiti kehidupan kerja guru, sikap optimistik akademik guru dan tanggapan sokongan organisasi adalah pada tahap yang tinggi. Kepimpinan instruksional guru besar Sekolah Jenis Kebangsaan (Tamil) mempunyai pengaruh yang signifikan terhadap kualiti kehidupan kerja guru, sikap optimistik akademik guru dan tanggapan sokongan organisasi. 2022-12 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/60428/1/ANPALAKAN%20AL%20VADIAPPAN%20-%20TESIS%20cut.pdf Vadiappan, Anpalakan (2022) Pengaruh Kepimpinan Instruksional Guru Besar Terhadap Kualiti Kehidupan Kerja Dan Sikap Optimistik Akademik Guru Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil. PhD thesis, Universiti Sains Malaysia.
spellingShingle L7-991 Education (General)
Vadiappan, Anpalakan
Pengaruh Kepimpinan Instruksional Guru Besar Terhadap Kualiti Kehidupan Kerja Dan Sikap Optimistik Akademik Guru Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil
title Pengaruh Kepimpinan Instruksional Guru Besar Terhadap Kualiti Kehidupan Kerja Dan Sikap Optimistik Akademik Guru Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil
title_full Pengaruh Kepimpinan Instruksional Guru Besar Terhadap Kualiti Kehidupan Kerja Dan Sikap Optimistik Akademik Guru Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil
title_fullStr Pengaruh Kepimpinan Instruksional Guru Besar Terhadap Kualiti Kehidupan Kerja Dan Sikap Optimistik Akademik Guru Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil
title_full_unstemmed Pengaruh Kepimpinan Instruksional Guru Besar Terhadap Kualiti Kehidupan Kerja Dan Sikap Optimistik Akademik Guru Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil
title_short Pengaruh Kepimpinan Instruksional Guru Besar Terhadap Kualiti Kehidupan Kerja Dan Sikap Optimistik Akademik Guru Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil
title_sort pengaruh kepimpinan instruksional guru besar terhadap kualiti kehidupan kerja dan sikap optimistik akademik guru sekolah jenis kebangsaan tamil
topic L7-991 Education (General)
url http://eprints.usm.my/60428/1/ANPALAKAN%20AL%20VADIAPPAN%20-%20TESIS%20cut.pdf
work_keys_str_mv AT vadiappananpalakan pengaruhkepimpinaninstruksionalgurubesarterhadapkualitikehidupankerjadansikapoptimistikakademikgurusekolahjeniskebangsaantamil