Pembangunan Modul I-Sfbt Berasaskan Ribat Al-Imaniyyah Dalam Menangani Tingkah Laku Agresif Murid Sekolah

Kajian ini dijalankan untuk membangunkan modul kaunseling Islam, iaitu Islamic Solution Focused Brief Therapy (selepas ini dikenali sebagai i-SFBT) yang berdasarkan pemikiran Abdullah Nasih Ulwan bagi menangani tingkah laku agresif dalam kalangan murid sekolah. Kajian bagi pembangunan modul ini meng...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mohd Nor, Noraniza
Format: Thesis
Language:English
Published: 2023
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/60454/1/Pages%20from%20NORANIZA%20BINTI%20MOHD%20NOR%20-%20TESIS.pdf
_version_ 1825908284709666816
author Mohd Nor, Noraniza
author_facet Mohd Nor, Noraniza
author_sort Mohd Nor, Noraniza
collection USM
description Kajian ini dijalankan untuk membangunkan modul kaunseling Islam, iaitu Islamic Solution Focused Brief Therapy (selepas ini dikenali sebagai i-SFBT) yang berdasarkan pemikiran Abdullah Nasih Ulwan bagi menangani tingkah laku agresif dalam kalangan murid sekolah. Kajian bagi pembangunan modul ini menggunakan pendekatan Penyelidikan Reka Bentuk dan Pembangunan (DDR) yang melibatkan tiga fasa, iaitu analisis keperluan, pembangunan reka bentuk serta penilaian kebolehgunaan.
first_indexed 2024-09-25T03:56:15Z
format Thesis
id usm.eprints-60454
institution Universiti Sains Malaysia
language English
last_indexed 2024-09-25T03:56:15Z
publishDate 2023
record_format dspace
spelling usm.eprints-604542024-04-29T02:34:20Z http://eprints.usm.my/60454/ Pembangunan Modul I-Sfbt Berasaskan Ribat Al-Imaniyyah Dalam Menangani Tingkah Laku Agresif Murid Sekolah Mohd Nor, Noraniza L7-991 Education (General) Kajian ini dijalankan untuk membangunkan modul kaunseling Islam, iaitu Islamic Solution Focused Brief Therapy (selepas ini dikenali sebagai i-SFBT) yang berdasarkan pemikiran Abdullah Nasih Ulwan bagi menangani tingkah laku agresif dalam kalangan murid sekolah. Kajian bagi pembangunan modul ini menggunakan pendekatan Penyelidikan Reka Bentuk dan Pembangunan (DDR) yang melibatkan tiga fasa, iaitu analisis keperluan, pembangunan reka bentuk serta penilaian kebolehgunaan. 2023-03 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/60454/1/Pages%20from%20NORANIZA%20BINTI%20MOHD%20NOR%20-%20TESIS.pdf Mohd Nor, Noraniza (2023) Pembangunan Modul I-Sfbt Berasaskan Ribat Al-Imaniyyah Dalam Menangani Tingkah Laku Agresif Murid Sekolah. PhD thesis, Universiti Sains Malaysia.
spellingShingle L7-991 Education (General)
Mohd Nor, Noraniza
Pembangunan Modul I-Sfbt Berasaskan Ribat Al-Imaniyyah Dalam Menangani Tingkah Laku Agresif Murid Sekolah
title Pembangunan Modul I-Sfbt Berasaskan Ribat Al-Imaniyyah Dalam Menangani Tingkah Laku Agresif Murid Sekolah
title_full Pembangunan Modul I-Sfbt Berasaskan Ribat Al-Imaniyyah Dalam Menangani Tingkah Laku Agresif Murid Sekolah
title_fullStr Pembangunan Modul I-Sfbt Berasaskan Ribat Al-Imaniyyah Dalam Menangani Tingkah Laku Agresif Murid Sekolah
title_full_unstemmed Pembangunan Modul I-Sfbt Berasaskan Ribat Al-Imaniyyah Dalam Menangani Tingkah Laku Agresif Murid Sekolah
title_short Pembangunan Modul I-Sfbt Berasaskan Ribat Al-Imaniyyah Dalam Menangani Tingkah Laku Agresif Murid Sekolah
title_sort pembangunan modul i sfbt berasaskan ribat al imaniyyah dalam menangani tingkah laku agresif murid sekolah
topic L7-991 Education (General)
url http://eprints.usm.my/60454/1/Pages%20from%20NORANIZA%20BINTI%20MOHD%20NOR%20-%20TESIS.pdf
work_keys_str_mv AT mohdnornoraniza pembangunanmodulisfbtberasaskanribatalimaniyyahdalammenanganitingkahlakuagresifmuridsekolah