Pengesahan Pemboleh Ubah Bagi Mengukur Kesediaan Dan Kebolehan Guru Sekolah Menengah Mengguna Komputer Dalam Menjalankan Tugas Pentadbiran Dan Pengajaran

Kajian ini cuba meneliti dan meninjau sejauhmana guru-guru sekolah menengah bersedia dan berkebolehan mengguna komputer dalam menjalankan tugas pentadbiran dan pengajaran. Secara amnya, kajian ini mempunyai dua tujuan utama, iaitu (i) membentuk dan menilai empat pembolehubah bersandar iaitu Kesediaa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Abd. Rahman, Yusni
Format: Thesis
Language:English
Published: 2004
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/61948/1/Pages%20from%20Yusni%20bt%20Abd.%20Rahman.pdf
Description
Summary:Kajian ini cuba meneliti dan meninjau sejauhmana guru-guru sekolah menengah bersedia dan berkebolehan mengguna komputer dalam menjalankan tugas pentadbiran dan pengajaran. Secara amnya, kajian ini mempunyai dua tujuan utama, iaitu (i) membentuk dan menilai empat pembolehubah bersandar iaitu Kesediaan Guru Mengguna Komputer (KMK-BI); Kesediaan Guru Mengguna Komputer dalam Tugas Pentadbiran dan Pengajaran (KMK.-B2); Kefahaman Guru Tentang Komputer (KTK); dan Kebolehan Guru Mengguna Komputer dalam Tugas Pentadbiran dan Pengajaran (KMKTPP) dari segi kesahan dan kebolehpercayaannya, dan· (ii) mengetahui perhubungan di antara keempat-empat pembolehubah bersandar.