Penglibatan ibubapa sebagai pengurus komite sekolah terhadap kualiti pendidikan

Komite Sekolah merupakan satu badan yang sah ditubuhkan sebagai penghubung di antara ibubapa, guru, sekolah, masyarakat dan pelajar. Untuk itu perlu diketahui adakah Komite Sekolah telah menjalankan peranannya yang dapat memberi sumbangan terhadap pencapaian kualiti pendidikan. Kajian ini bertujuan...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Selamat Hood, Hardi
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2016
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/10029/2/24p%20HARDI%20SELAMAT%20HOOD.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/10029/1/HARDI%20SELAMAT%20HOOD%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/10029/3/HARDI%20SELAMAT%20HOOD%20WATERMARK.pdf
_version_ 1796870081392672768
author Selamat Hood, Hardi
author_facet Selamat Hood, Hardi
author_sort Selamat Hood, Hardi
collection UTHM
description Komite Sekolah merupakan satu badan yang sah ditubuhkan sebagai penghubung di antara ibubapa, guru, sekolah, masyarakat dan pelajar. Untuk itu perlu diketahui adakah Komite Sekolah telah menjalankan peranannya yang dapat memberi sumbangan terhadap pencapaian kualiti pendidikan. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti penglibatan ibubapa sebagai Pengurus Komite Sekolah yakni sebagai pemberi nasihat (advisory), pemberi sokongan (supporting), sebagai pengawal (controlling), dan sebagai pengantara (mediato,-J yang berkaitan terhadap kualiti input, kualiti proses dan kualiti output. Juga untuk mengenal pasti perbezaan yang disebabkan oleh lokasi Sekolah Menengah Atas (SMA) yang berada di bandar di luar bandar dan mengenal pasti "kerangka model" penglibatan ibubapa sebagai Pengurus Komite Sekolah. Kajian ini dijalankan melalui dua fasa iaitu kajian kuantitatif fasa pertama dan kemudian fasa kedua dengan kajian kualitatif. Sampel kajian melibatkan 19 Sekolah Menengah Atas (SMA) Negeri di Kota Batam Provinsi Kepulauan Riau Indonesia, yang terdiri daripada 138 orang sampel kuantitatif dan sebanyak 5 orang informan sampel kualitatif bagi mendalami hasil kajian kuantitatif. Kajian ini menggunakan Model SEM (PLS) untuk menganalisis data kuantitatif dan melalui kaedah triangulasi untuk kualitatif. Hasil dapatan menunjukkan penglibatan ibubapa sebagai Pengurus Komite Sekolah dalam menjalankan peranannya tidak banyak pengaruhnya secara signifikan terhadap kualiti pendidikan. Secara keseluruhan Komite Sekolah di Bandar adalah lebih baik dari di luar bandar. K3jim1 ini menghasilkan satu model penglibatan Komite sekolah yang menekankan peranan Komite sekolah sebagai rakan kongsi sekolah dengan semua pihak yang disebut. Perkongsian Bersepadu (integrated Partnership). Model ini dapat dijadikan cadangan kajian yang akan datang untuk melihat konsep pendidikan tersebut dengan lebih terperinci
first_indexed 2024-03-05T22:04:15Z
format Thesis
id uthm.eprints-10029
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
language English
English
English
last_indexed 2024-03-05T22:04:15Z
publishDate 2016
record_format dspace
spelling uthm.eprints-100292023-10-01T02:06:55Z http://eprints.uthm.edu.my/10029/ Penglibatan ibubapa sebagai pengurus komite sekolah terhadap kualiti pendidikan Selamat Hood, Hardi LB Theory and practice of education LB2801-3095 School administration and organization Komite Sekolah merupakan satu badan yang sah ditubuhkan sebagai penghubung di antara ibubapa, guru, sekolah, masyarakat dan pelajar. Untuk itu perlu diketahui adakah Komite Sekolah telah menjalankan peranannya yang dapat memberi sumbangan terhadap pencapaian kualiti pendidikan. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti penglibatan ibubapa sebagai Pengurus Komite Sekolah yakni sebagai pemberi nasihat (advisory), pemberi sokongan (supporting), sebagai pengawal (controlling), dan sebagai pengantara (mediato,-J yang berkaitan terhadap kualiti input, kualiti proses dan kualiti output. Juga untuk mengenal pasti perbezaan yang disebabkan oleh lokasi Sekolah Menengah Atas (SMA) yang berada di bandar di luar bandar dan mengenal pasti "kerangka model" penglibatan ibubapa sebagai Pengurus Komite Sekolah. Kajian ini dijalankan melalui dua fasa iaitu kajian kuantitatif fasa pertama dan kemudian fasa kedua dengan kajian kualitatif. Sampel kajian melibatkan 19 Sekolah Menengah Atas (SMA) Negeri di Kota Batam Provinsi Kepulauan Riau Indonesia, yang terdiri daripada 138 orang sampel kuantitatif dan sebanyak 5 orang informan sampel kualitatif bagi mendalami hasil kajian kuantitatif. Kajian ini menggunakan Model SEM (PLS) untuk menganalisis data kuantitatif dan melalui kaedah triangulasi untuk kualitatif. Hasil dapatan menunjukkan penglibatan ibubapa sebagai Pengurus Komite Sekolah dalam menjalankan peranannya tidak banyak pengaruhnya secara signifikan terhadap kualiti pendidikan. Secara keseluruhan Komite Sekolah di Bandar adalah lebih baik dari di luar bandar. K3jim1 ini menghasilkan satu model penglibatan Komite sekolah yang menekankan peranan Komite sekolah sebagai rakan kongsi sekolah dengan semua pihak yang disebut. Perkongsian Bersepadu (integrated Partnership). Model ini dapat dijadikan cadangan kajian yang akan datang untuk melihat konsep pendidikan tersebut dengan lebih terperinci 2016-06 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/10029/2/24p%20HARDI%20SELAMAT%20HOOD.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/10029/1/HARDI%20SELAMAT%20HOOD%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/10029/3/HARDI%20SELAMAT%20HOOD%20WATERMARK.pdf Selamat Hood, Hardi (2016) Penglibatan ibubapa sebagai pengurus komite sekolah terhadap kualiti pendidikan. Doctoral thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB2801-3095 School administration and organization
Selamat Hood, Hardi
Penglibatan ibubapa sebagai pengurus komite sekolah terhadap kualiti pendidikan
title Penglibatan ibubapa sebagai pengurus komite sekolah terhadap kualiti pendidikan
title_full Penglibatan ibubapa sebagai pengurus komite sekolah terhadap kualiti pendidikan
title_fullStr Penglibatan ibubapa sebagai pengurus komite sekolah terhadap kualiti pendidikan
title_full_unstemmed Penglibatan ibubapa sebagai pengurus komite sekolah terhadap kualiti pendidikan
title_short Penglibatan ibubapa sebagai pengurus komite sekolah terhadap kualiti pendidikan
title_sort penglibatan ibubapa sebagai pengurus komite sekolah terhadap kualiti pendidikan
topic LB Theory and practice of education
LB2801-3095 School administration and organization
url http://eprints.uthm.edu.my/10029/2/24p%20HARDI%20SELAMAT%20HOOD.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/10029/1/HARDI%20SELAMAT%20HOOD%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/10029/3/HARDI%20SELAMAT%20HOOD%20WATERMARK.pdf
work_keys_str_mv AT selamathoodhardi penglibatanibubapasebagaipenguruskomitesekolahterhadapkualitipendidikan