Amalan kreativiti pengajaran guru pendidikan islam di sekolah-sekolah negeri Johor
Kajian dijalankan berkaitan amalan kreativiti pengajaran guru Pendidikan Islam sekolahsekolah menengah Negeri Johor. Ianya bertujuan mengetahui sejauh mana tahap kefahaman kreativiti, tahap kreativiti pengajaran guru Pendidikan Islam dan pengajaran dominan guru Pendidikan Islam di sekolah-sekolah....
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/10034/2/24p%20MOHD%20YUSOFF%20DAGANG.pdf http://eprints.uthm.edu.my/10034/1/MOHD%20YUSOFF%20DAGANG%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/10034/3/MOHD%20YUSOFF%20DAGANG%20WATERMARK.pdf |
_version_ | 1796870082373091328 |
---|---|
author | Dagang, Mohd Yusoff |
author_facet | Dagang, Mohd Yusoff |
author_sort | Dagang, Mohd Yusoff |
collection | UTHM |
description | Kajian dijalankan berkaitan amalan kreativiti pengajaran guru Pendidikan Islam sekolahsekolah menengah Negeri Johor. Ianya bertujuan mengetahui sejauh mana tahap kefahaman kreativiti, tahap kreativiti pengajaran guru Pendidikan Islam dan pengajaran dominan guru Pendidikan Islam di sekolah-sekolah. Kaedah kajian secara kuantitatif menggunakan instrumen soal selidik dengan dua bentuk kaedah. Pertama, soal selidik ditadbir oleh responden dan kedua tinjauan pengajaran guru menggunakan instrumen soal selidik yang berjustifikasi jawapan terhadap 31 orang guru Pendidikan Islam yang mengajar di Tingkatan Dua sebanyak tiga kali seorang. Pembinaan instrumen dan kajian rintis telah mendapat pengesahan pakar untuk kesahan dan kebolehpercayaan item. Data diperolehi serta dianalisis dengan menggunakan perisian komputer Statistical Packages for Social Sciences (SPSS) Versi 20.0. Hasil kajian mendapati guru Pendidikan Islam mempunyai tahap kefahaman kreativiti dan tahap kreativiti pengajaran yang sederhana baik. dari segi praktikal dalam bilik darjah. Oleh itu, kajian ini menghasilkan satu model kreativiti pengajaran guru Pendidikan Islam untuk sesi pengajaran dan pembelajaran di sekolah-sekolah di Malaysia |
first_indexed | 2024-03-05T22:04:16Z |
format | Thesis |
id | uthm.eprints-10034 |
institution | Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
language | English English English |
last_indexed | 2024-03-05T22:04:16Z |
publishDate | 2016 |
record_format | dspace |
spelling | uthm.eprints-100342023-10-01T02:07:16Z http://eprints.uthm.edu.my/10034/ Amalan kreativiti pengajaran guru pendidikan islam di sekolah-sekolah negeri Johor Dagang, Mohd Yusoff LB Theory and practice of education LB1050.9-1091 Educational psychology Kajian dijalankan berkaitan amalan kreativiti pengajaran guru Pendidikan Islam sekolahsekolah menengah Negeri Johor. Ianya bertujuan mengetahui sejauh mana tahap kefahaman kreativiti, tahap kreativiti pengajaran guru Pendidikan Islam dan pengajaran dominan guru Pendidikan Islam di sekolah-sekolah. Kaedah kajian secara kuantitatif menggunakan instrumen soal selidik dengan dua bentuk kaedah. Pertama, soal selidik ditadbir oleh responden dan kedua tinjauan pengajaran guru menggunakan instrumen soal selidik yang berjustifikasi jawapan terhadap 31 orang guru Pendidikan Islam yang mengajar di Tingkatan Dua sebanyak tiga kali seorang. Pembinaan instrumen dan kajian rintis telah mendapat pengesahan pakar untuk kesahan dan kebolehpercayaan item. Data diperolehi serta dianalisis dengan menggunakan perisian komputer Statistical Packages for Social Sciences (SPSS) Versi 20.0. Hasil kajian mendapati guru Pendidikan Islam mempunyai tahap kefahaman kreativiti dan tahap kreativiti pengajaran yang sederhana baik. dari segi praktikal dalam bilik darjah. Oleh itu, kajian ini menghasilkan satu model kreativiti pengajaran guru Pendidikan Islam untuk sesi pengajaran dan pembelajaran di sekolah-sekolah di Malaysia 2016-06 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/10034/2/24p%20MOHD%20YUSOFF%20DAGANG.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/10034/1/MOHD%20YUSOFF%20DAGANG%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/10034/3/MOHD%20YUSOFF%20DAGANG%20WATERMARK.pdf Dagang, Mohd Yusoff (2016) Amalan kreativiti pengajaran guru pendidikan islam di sekolah-sekolah negeri Johor. Doctoral thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia. |
spellingShingle | LB Theory and practice of education LB1050.9-1091 Educational psychology Dagang, Mohd Yusoff Amalan kreativiti pengajaran guru pendidikan islam di sekolah-sekolah negeri Johor |
title | Amalan kreativiti pengajaran guru pendidikan islam di sekolah-sekolah negeri Johor |
title_full | Amalan kreativiti pengajaran guru pendidikan islam di sekolah-sekolah negeri Johor |
title_fullStr | Amalan kreativiti pengajaran guru pendidikan islam di sekolah-sekolah negeri Johor |
title_full_unstemmed | Amalan kreativiti pengajaran guru pendidikan islam di sekolah-sekolah negeri Johor |
title_short | Amalan kreativiti pengajaran guru pendidikan islam di sekolah-sekolah negeri Johor |
title_sort | amalan kreativiti pengajaran guru pendidikan islam di sekolah sekolah negeri johor |
topic | LB Theory and practice of education LB1050.9-1091 Educational psychology |
url | http://eprints.uthm.edu.my/10034/2/24p%20MOHD%20YUSOFF%20DAGANG.pdf http://eprints.uthm.edu.my/10034/1/MOHD%20YUSOFF%20DAGANG%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/10034/3/MOHD%20YUSOFF%20DAGANG%20WATERMARK.pdf |
work_keys_str_mv | AT dagangmohdyusoff amalankreativitipengajarangurupendidikanislamdisekolahsekolahnegerijohor |