Pengekalan dan kejayaan pelajar kejuruteraan di rangkaian Universiti Teknikal Malaysia : satu kajian kes

Pelajar kejuruteraan memasuki universiti dengan pengetahuan yang terhad tentang strategi yang diperlukan untuk mereka kekal bertahan dalam program pengajian kejuruteraan. Masalah ini mengakibatkan penyediaan graduan dalam bidang kejuruteraan tidak dapat dibekalkan selari dengan keperluan sekto...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mohamed Yunus, Nur Hidayah
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2020
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/1119/1/24p%20NUR%20HIDAYAH%20MOHAMED%20YUNUS.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/1119/2/NUR%20HIDAYAH%20MOHAMED%20YUNUS%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/1119/3/NUR%20HIDAYAH%20MOHAMED%20YUNUS%20WATERMARK.pdf
_version_ 1825636605311844352
author Mohamed Yunus, Nur Hidayah
author_facet Mohamed Yunus, Nur Hidayah
author_sort Mohamed Yunus, Nur Hidayah
collection UTHM
description Pelajar kejuruteraan memasuki universiti dengan pengetahuan yang terhad tentang strategi yang diperlukan untuk mereka kekal bertahan dalam program pengajian kejuruteraan. Masalah ini mengakibatkan penyediaan graduan dalam bidang kejuruteraan tidak dapat dibekalkan selari dengan keperluan sektor perindustrian negara. Kajian ini bertujuan untuk meneroka motivasi yang mempengaruhi pelajar untuk kekal dan berjaya dalam program pengajian kejuruteraan. Aspek motivasi yang dikaji adalah konatif dan motivasi ekstrinsik. Kajian ini dilaksanakan dengan menggunakan pendekatan kualitatif berbentuk kajian kes yang melibatkan temu bual semi berstruktur sebagai strategi mendapatkan data. Informan kajian melibatkan 24 orang pelajar tahun akhir dari tiga buah fakulti kejuruteraan iaitu Fakulti Kejuruteraan Elektrik dan Elektronik, Fakulti Kejuruteraan Awam dan Fakulti Kejuruteraan Mekanikal melibatkan empat buah rangkaian Universiti Teknikal Malaysia (MTUN) iaitu UTHM, UTeM, UMP dan UniMAP. Data dianalisis menggunakan pendekatan tematik bagi membangunkan tema utama untuk menjawab persoalan kajian. Dapatan kajian menemui empat tema bagi aspek konatif iaitu keinginan, daya usaha inventif, inisiatif dan kegigihan. Bagi aspek motivasi ekstrinsik pula hasil dapatan menemui tiga tema iaitu manusia, program pengajian dan insentif. Kajian ini menyumbang kepada penambahbaikan terhadap model kejayaan pelajar kejuruteraan serta memberikan maklumat kepada pelajar, pensyarah dan fakulti kejuruteraan tentang karakteristik yang diperlukan untuk pelajar berjaya dalam program pengajian kejuruteraan.
first_indexed 2024-03-05T21:39:15Z
format Thesis
id uthm.eprints-1119
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
language English
English
English
last_indexed 2024-03-05T21:39:15Z
publishDate 2020
record_format dspace
spelling uthm.eprints-11192021-09-22T05:01:29Z http://eprints.uthm.edu.my/1119/ Pengekalan dan kejayaan pelajar kejuruteraan di rangkaian Universiti Teknikal Malaysia : satu kajian kes Mohamed Yunus, Nur Hidayah LB Theory and practice of education Pelajar kejuruteraan memasuki universiti dengan pengetahuan yang terhad tentang strategi yang diperlukan untuk mereka kekal bertahan dalam program pengajian kejuruteraan. Masalah ini mengakibatkan penyediaan graduan dalam bidang kejuruteraan tidak dapat dibekalkan selari dengan keperluan sektor perindustrian negara. Kajian ini bertujuan untuk meneroka motivasi yang mempengaruhi pelajar untuk kekal dan berjaya dalam program pengajian kejuruteraan. Aspek motivasi yang dikaji adalah konatif dan motivasi ekstrinsik. Kajian ini dilaksanakan dengan menggunakan pendekatan kualitatif berbentuk kajian kes yang melibatkan temu bual semi berstruktur sebagai strategi mendapatkan data. Informan kajian melibatkan 24 orang pelajar tahun akhir dari tiga buah fakulti kejuruteraan iaitu Fakulti Kejuruteraan Elektrik dan Elektronik, Fakulti Kejuruteraan Awam dan Fakulti Kejuruteraan Mekanikal melibatkan empat buah rangkaian Universiti Teknikal Malaysia (MTUN) iaitu UTHM, UTeM, UMP dan UniMAP. Data dianalisis menggunakan pendekatan tematik bagi membangunkan tema utama untuk menjawab persoalan kajian. Dapatan kajian menemui empat tema bagi aspek konatif iaitu keinginan, daya usaha inventif, inisiatif dan kegigihan. Bagi aspek motivasi ekstrinsik pula hasil dapatan menemui tiga tema iaitu manusia, program pengajian dan insentif. Kajian ini menyumbang kepada penambahbaikan terhadap model kejayaan pelajar kejuruteraan serta memberikan maklumat kepada pelajar, pensyarah dan fakulti kejuruteraan tentang karakteristik yang diperlukan untuk pelajar berjaya dalam program pengajian kejuruteraan. 2020-08 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/1119/1/24p%20NUR%20HIDAYAH%20MOHAMED%20YUNUS.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/1119/2/NUR%20HIDAYAH%20MOHAMED%20YUNUS%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/1119/3/NUR%20HIDAYAH%20MOHAMED%20YUNUS%20WATERMARK.pdf Mohamed Yunus, Nur Hidayah (2020) Pengekalan dan kejayaan pelajar kejuruteraan di rangkaian Universiti Teknikal Malaysia : satu kajian kes. Masters thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.
spellingShingle LB Theory and practice of education
Mohamed Yunus, Nur Hidayah
Pengekalan dan kejayaan pelajar kejuruteraan di rangkaian Universiti Teknikal Malaysia : satu kajian kes
title Pengekalan dan kejayaan pelajar kejuruteraan di rangkaian Universiti Teknikal Malaysia : satu kajian kes
title_full Pengekalan dan kejayaan pelajar kejuruteraan di rangkaian Universiti Teknikal Malaysia : satu kajian kes
title_fullStr Pengekalan dan kejayaan pelajar kejuruteraan di rangkaian Universiti Teknikal Malaysia : satu kajian kes
title_full_unstemmed Pengekalan dan kejayaan pelajar kejuruteraan di rangkaian Universiti Teknikal Malaysia : satu kajian kes
title_short Pengekalan dan kejayaan pelajar kejuruteraan di rangkaian Universiti Teknikal Malaysia : satu kajian kes
title_sort pengekalan dan kejayaan pelajar kejuruteraan di rangkaian universiti teknikal malaysia satu kajian kes
topic LB Theory and practice of education
url http://eprints.uthm.edu.my/1119/1/24p%20NUR%20HIDAYAH%20MOHAMED%20YUNUS.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/1119/2/NUR%20HIDAYAH%20MOHAMED%20YUNUS%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/1119/3/NUR%20HIDAYAH%20MOHAMED%20YUNUS%20WATERMARK.pdf
work_keys_str_mv AT mohamedyunusnurhidayah pengekalandankejayaanpelajarkejuruteraandirangkaianuniversititeknikalmalaysiasatukajiankes