Amalan penyeliaan pensyarah pembimbing terhadap pelaksanaan latihan industri di Politeknik Sultan Haji Ahmad Shah Kuantan, Pahang

Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengkaji aspek-aspek amalan penyeliaan pensyarah pembimbing terhadap pelaksanaan latihan industri. Kajian ini dijalankan di Politeknik Sultan Haji Ahmad Shah Kuantan, Pahang. Reka bentuk kajian ini ialah berbentuk tinjauan. Kajian ini melibatkan penglibata...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Baharuddin, Asiana
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2014
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/1455/1/24p%20ASIANA%20BAHARUDDIN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/1455/2/ASIANA%20BAHARUDDIN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/1455/3/ASIANA%20BAHARUDDIN%20WATERMARK.pdf
_version_ 1825636668047097856
author Baharuddin, Asiana
author_facet Baharuddin, Asiana
author_sort Baharuddin, Asiana
collection UTHM
description Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengkaji aspek-aspek amalan penyeliaan pensyarah pembimbing terhadap pelaksanaan latihan industri. Kajian ini dijalankan di Politeknik Sultan Haji Ahmad Shah Kuantan, Pahang. Reka bentuk kajian ini ialah berbentuk tinjauan. Kajian ini melibatkan penglibatan dari pensyarah pembimbing dan pelajar dari tiga Jabatan Kejuruteraan iaitu Jabatan Kejuruteraan Elektrik, Jabatan Kejuruteraan Mekanikal dan Jabatan Kejuruteraan Awam. Seramai 30 responden yang terdiri dari pensyarah pembimbing dan 90 responden terdiri dari pelajar dipilih secara rawak terlibat dalam kajian ini. Komponen amalan penyeliaan pensyarah pembimbing dibahagikan kepada tiga (3) konstruk iaitu konstruk pengetahuan, konstruk kemahiran dan konstruk sikap. Kajian rintis telah dijalankan dalam kalangan 30 orang pensyarah pembimbing dan 30 orang pelajar politeknik yang dipilih. Alpha Cronbach digunakan untuk menguji ketekalan dalaman item dalam soal selidik dan nilainya ialah 0.636 bagi soal selidik pensyarah pembimbing. Manakala Alpha Cronbach dalam soal selidik pelajar memberikan nilai 0.903. Dalam kajian ini, analisis diskriptif seperti peratusan, min dan frekuensi digunakan untuk mengenalpasti ciri-ciri aspek amalan penyeliaan pensyarah pembimbing dari aspek pengetahuan, kemahiran dan sikap dengan menggunakan bantuan perisisan Statistical Packages for Social Sciences for Windows Version 22.0 (SPSS). Ujian korelasi Pearson digunakan untuk menguji hipotesis dalam kajian ini. Dapatan kajian menunjukkan skor min konstruk pengetahuan, kemahiran dan sikap merupakan aspek yang berada pada tahap yang sederhana dari pensyarah pembimbing dan pelajar. Ini menunjukkan wujud kesinambungan jawapan soal selidik antara pensyarah pembimbing dan pelajar. Ujian korelasi di antara aspek amalan kemahiran dan pengetahuan serta aspek amalan sikap menunjukan terdapat hubungan yang signifikan. Kesimpulan yang diperolehi daripada kajian ini ialah pensyarah pembimbing perlu memiliki amalan-amalan penyeliaan yang lebih menjurus kepada pembentukan pengetahuan, kemahiran dan sikap yang diperlukan oleh pelajar semasa menjalani latihan industri bagi melengkapkan keperluan pelajar untuk menghadapi alam pekerjaan kelak.
first_indexed 2024-03-05T21:40:09Z
format Thesis
id uthm.eprints-1455
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
language English
English
English
last_indexed 2024-03-05T21:40:09Z
publishDate 2014
record_format dspace
spelling uthm.eprints-14552021-10-03T07:25:14Z http://eprints.uthm.edu.my/1455/ Amalan penyeliaan pensyarah pembimbing terhadap pelaksanaan latihan industri di Politeknik Sultan Haji Ahmad Shah Kuantan, Pahang Baharuddin, Asiana LC Special aspects of education LC1051-1072 Professional education Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengkaji aspek-aspek amalan penyeliaan pensyarah pembimbing terhadap pelaksanaan latihan industri. Kajian ini dijalankan di Politeknik Sultan Haji Ahmad Shah Kuantan, Pahang. Reka bentuk kajian ini ialah berbentuk tinjauan. Kajian ini melibatkan penglibatan dari pensyarah pembimbing dan pelajar dari tiga Jabatan Kejuruteraan iaitu Jabatan Kejuruteraan Elektrik, Jabatan Kejuruteraan Mekanikal dan Jabatan Kejuruteraan Awam. Seramai 30 responden yang terdiri dari pensyarah pembimbing dan 90 responden terdiri dari pelajar dipilih secara rawak terlibat dalam kajian ini. Komponen amalan penyeliaan pensyarah pembimbing dibahagikan kepada tiga (3) konstruk iaitu konstruk pengetahuan, konstruk kemahiran dan konstruk sikap. Kajian rintis telah dijalankan dalam kalangan 30 orang pensyarah pembimbing dan 30 orang pelajar politeknik yang dipilih. Alpha Cronbach digunakan untuk menguji ketekalan dalaman item dalam soal selidik dan nilainya ialah 0.636 bagi soal selidik pensyarah pembimbing. Manakala Alpha Cronbach dalam soal selidik pelajar memberikan nilai 0.903. Dalam kajian ini, analisis diskriptif seperti peratusan, min dan frekuensi digunakan untuk mengenalpasti ciri-ciri aspek amalan penyeliaan pensyarah pembimbing dari aspek pengetahuan, kemahiran dan sikap dengan menggunakan bantuan perisisan Statistical Packages for Social Sciences for Windows Version 22.0 (SPSS). Ujian korelasi Pearson digunakan untuk menguji hipotesis dalam kajian ini. Dapatan kajian menunjukkan skor min konstruk pengetahuan, kemahiran dan sikap merupakan aspek yang berada pada tahap yang sederhana dari pensyarah pembimbing dan pelajar. Ini menunjukkan wujud kesinambungan jawapan soal selidik antara pensyarah pembimbing dan pelajar. Ujian korelasi di antara aspek amalan kemahiran dan pengetahuan serta aspek amalan sikap menunjukan terdapat hubungan yang signifikan. Kesimpulan yang diperolehi daripada kajian ini ialah pensyarah pembimbing perlu memiliki amalan-amalan penyeliaan yang lebih menjurus kepada pembentukan pengetahuan, kemahiran dan sikap yang diperlukan oleh pelajar semasa menjalani latihan industri bagi melengkapkan keperluan pelajar untuk menghadapi alam pekerjaan kelak. 2014-07 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/1455/1/24p%20ASIANA%20BAHARUDDIN.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/1455/2/ASIANA%20BAHARUDDIN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/1455/3/ASIANA%20BAHARUDDIN%20WATERMARK.pdf Baharuddin, Asiana (2014) Amalan penyeliaan pensyarah pembimbing terhadap pelaksanaan latihan industri di Politeknik Sultan Haji Ahmad Shah Kuantan, Pahang. Masters thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.
spellingShingle LC Special aspects of education
LC1051-1072 Professional education
Baharuddin, Asiana
Amalan penyeliaan pensyarah pembimbing terhadap pelaksanaan latihan industri di Politeknik Sultan Haji Ahmad Shah Kuantan, Pahang
title Amalan penyeliaan pensyarah pembimbing terhadap pelaksanaan latihan industri di Politeknik Sultan Haji Ahmad Shah Kuantan, Pahang
title_full Amalan penyeliaan pensyarah pembimbing terhadap pelaksanaan latihan industri di Politeknik Sultan Haji Ahmad Shah Kuantan, Pahang
title_fullStr Amalan penyeliaan pensyarah pembimbing terhadap pelaksanaan latihan industri di Politeknik Sultan Haji Ahmad Shah Kuantan, Pahang
title_full_unstemmed Amalan penyeliaan pensyarah pembimbing terhadap pelaksanaan latihan industri di Politeknik Sultan Haji Ahmad Shah Kuantan, Pahang
title_short Amalan penyeliaan pensyarah pembimbing terhadap pelaksanaan latihan industri di Politeknik Sultan Haji Ahmad Shah Kuantan, Pahang
title_sort amalan penyeliaan pensyarah pembimbing terhadap pelaksanaan latihan industri di politeknik sultan haji ahmad shah kuantan pahang
topic LC Special aspects of education
LC1051-1072 Professional education
url http://eprints.uthm.edu.my/1455/1/24p%20ASIANA%20BAHARUDDIN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/1455/2/ASIANA%20BAHARUDDIN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/1455/3/ASIANA%20BAHARUDDIN%20WATERMARK.pdf
work_keys_str_mv AT baharuddinasiana amalanpenyeliaanpensyarahpembimbingterhadappelaksanaanlatihanindustridipolitekniksultanhajiahmadshahkuantanpahang