Pengaruh tahap stres terhadap kepuasan kerja dalam Kalangan pengajar kolej vokasional di Negeri Pahang

Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengkaji mengenai pengaruh stres terhadap kepuasan kerja dalam kalangan pengajar KV di negeri Pahang dengan memberikan tumpuan kepada tiga aspek iaitu aspek beban kerja, aspek karenah pelajar serta aspek penghargaan dan sokongan. Seramai 240 orang responden y...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Othman, Noor Mala
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2014
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/1602/1/24p%20NOOR%20MALA%20OTHMAN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/1602/2/NOOR%20MALA%20OTHMAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/1602/3/NOOR%20MALA%20OTHMAN%20WATERMARK.pdf
_version_ 1825709568056885248
author Othman, Noor Mala
author_facet Othman, Noor Mala
author_sort Othman, Noor Mala
collection UTHM
description Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengkaji mengenai pengaruh stres terhadap kepuasan kerja dalam kalangan pengajar KV di negeri Pahang dengan memberikan tumpuan kepada tiga aspek iaitu aspek beban kerja, aspek karenah pelajar serta aspek penghargaan dan sokongan. Seramai 240 orang responden yang terdiri daripada kalangan pengajar di lapan buah KV di negeri Pahang telah dipilih secara rawak mudah. Nilai kebolehpercayaan Alpha Cronbach bagi keseluruhan soal selidik ini ialah 0.898. Soal selidik berkaitan pengaruh stres terhadap kepuasan kerja dibina sendiri dan selebihnya diubahsuai berpandukan instrumen yang digunakan oleh penyelidik terdahulu bagi menyediakan pelbagai jenis soalan berdasarkan objektif kajian. Kajian sebenar dijalankan dengan mengedarkan borang soal selidik mengandungi 58 item soalan kepada 240 responden. Data yang diperolehi dianalisis menggunakan Statistical Packages for Social Sciences (SPSS) versi 22. Analisis statistik deskriptif iaitu skor min dan sisihan piawai digunakan bagi mengenal pasti tahap stres bagi aspek beban tugas, karenah pelajar serta penghargaan dan sokongan dalam kalangan pengajar. Manakala analisis ujian regrasi pelbagai digunakan bagi mengesan pengaruh stres terhadap kepuasan kerja. Dapatan kajian mendapati min keseluruhan tahap stres bagi aspek beban tugas dan karenah pelajar adalah sederhana dengan nilai skor min 3.49. Manakala hasil dapatan keseluruhan nilai min bagi konstruk tahap stres aspek penghargaan dan sokongan berada pada tahap yang tinggi iaitu 3.81. Dapatan analisis ujian regrasi pelbagai pula menunjukkan tahap stres bagi aspek beban tugas, aspek karenah pelajar dan aspek penghargaan dan sokongan mempengaruhi kepuasan kerja. Oleh itu, beberapa cadangan telah dikemukakan dalam kajian ini dalam usaha menangani stres yang berterusan serta boleh mempengaruhi tahap kepuasan kerja. Antara cadangan pengkaji adalah tenaga pengajar diberi lebih banyak pendedahan berkaitan perubahan sistem pendidikan vokasional yang dialami sekarang agar mereka lebih bersedia dalam menggalas tugas yang baharu seterusmya akan memberi kepuasan kerja dalam kalangan pengajar KV.
first_indexed 2024-03-05T21:40:34Z
format Thesis
id uthm.eprints-1602
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
language English
English
English
last_indexed 2024-03-05T21:40:34Z
publishDate 2014
record_format dspace
spelling uthm.eprints-16022021-10-03T08:08:53Z http://eprints.uthm.edu.my/1602/ Pengaruh tahap stres terhadap kepuasan kerja dalam Kalangan pengajar kolej vokasional di Negeri Pahang Othman, Noor Mala LB Theory and practice of education LB2801-3095 School administration and organization LB2832-2844.1 Teaching personnel Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengkaji mengenai pengaruh stres terhadap kepuasan kerja dalam kalangan pengajar KV di negeri Pahang dengan memberikan tumpuan kepada tiga aspek iaitu aspek beban kerja, aspek karenah pelajar serta aspek penghargaan dan sokongan. Seramai 240 orang responden yang terdiri daripada kalangan pengajar di lapan buah KV di negeri Pahang telah dipilih secara rawak mudah. Nilai kebolehpercayaan Alpha Cronbach bagi keseluruhan soal selidik ini ialah 0.898. Soal selidik berkaitan pengaruh stres terhadap kepuasan kerja dibina sendiri dan selebihnya diubahsuai berpandukan instrumen yang digunakan oleh penyelidik terdahulu bagi menyediakan pelbagai jenis soalan berdasarkan objektif kajian. Kajian sebenar dijalankan dengan mengedarkan borang soal selidik mengandungi 58 item soalan kepada 240 responden. Data yang diperolehi dianalisis menggunakan Statistical Packages for Social Sciences (SPSS) versi 22. Analisis statistik deskriptif iaitu skor min dan sisihan piawai digunakan bagi mengenal pasti tahap stres bagi aspek beban tugas, karenah pelajar serta penghargaan dan sokongan dalam kalangan pengajar. Manakala analisis ujian regrasi pelbagai digunakan bagi mengesan pengaruh stres terhadap kepuasan kerja. Dapatan kajian mendapati min keseluruhan tahap stres bagi aspek beban tugas dan karenah pelajar adalah sederhana dengan nilai skor min 3.49. Manakala hasil dapatan keseluruhan nilai min bagi konstruk tahap stres aspek penghargaan dan sokongan berada pada tahap yang tinggi iaitu 3.81. Dapatan analisis ujian regrasi pelbagai pula menunjukkan tahap stres bagi aspek beban tugas, aspek karenah pelajar dan aspek penghargaan dan sokongan mempengaruhi kepuasan kerja. Oleh itu, beberapa cadangan telah dikemukakan dalam kajian ini dalam usaha menangani stres yang berterusan serta boleh mempengaruhi tahap kepuasan kerja. Antara cadangan pengkaji adalah tenaga pengajar diberi lebih banyak pendedahan berkaitan perubahan sistem pendidikan vokasional yang dialami sekarang agar mereka lebih bersedia dalam menggalas tugas yang baharu seterusmya akan memberi kepuasan kerja dalam kalangan pengajar KV. 2014-06 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/1602/1/24p%20NOOR%20MALA%20OTHMAN.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/1602/2/NOOR%20MALA%20OTHMAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/1602/3/NOOR%20MALA%20OTHMAN%20WATERMARK.pdf Othman, Noor Mala (2014) Pengaruh tahap stres terhadap kepuasan kerja dalam Kalangan pengajar kolej vokasional di Negeri Pahang. Masters thesis, Universiti Tun Hussein Malaysia.
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB2801-3095 School administration and organization
LB2832-2844.1 Teaching personnel
Othman, Noor Mala
Pengaruh tahap stres terhadap kepuasan kerja dalam Kalangan pengajar kolej vokasional di Negeri Pahang
title Pengaruh tahap stres terhadap kepuasan kerja dalam Kalangan pengajar kolej vokasional di Negeri Pahang
title_full Pengaruh tahap stres terhadap kepuasan kerja dalam Kalangan pengajar kolej vokasional di Negeri Pahang
title_fullStr Pengaruh tahap stres terhadap kepuasan kerja dalam Kalangan pengajar kolej vokasional di Negeri Pahang
title_full_unstemmed Pengaruh tahap stres terhadap kepuasan kerja dalam Kalangan pengajar kolej vokasional di Negeri Pahang
title_short Pengaruh tahap stres terhadap kepuasan kerja dalam Kalangan pengajar kolej vokasional di Negeri Pahang
title_sort pengaruh tahap stres terhadap kepuasan kerja dalam kalangan pengajar kolej vokasional di negeri pahang
topic LB Theory and practice of education
LB2801-3095 School administration and organization
LB2832-2844.1 Teaching personnel
url http://eprints.uthm.edu.my/1602/1/24p%20NOOR%20MALA%20OTHMAN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/1602/2/NOOR%20MALA%20OTHMAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/1602/3/NOOR%20MALA%20OTHMAN%20WATERMARK.pdf
work_keys_str_mv AT othmannoormala pengaruhtahapstresterhadapkepuasankerjadalamkalanganpengajarkolejvokasionaldinegeripahang