Kesan kaedah pembelajaran koperatif terhadap pencapaian pelajar dalam mata pelajaran matematik

Ramai pelajar di peringkat diploma lemah dalam Matematik walaupun selepas menghabiskan sebelas tahun dalam sistem pendidikan Malaysia. Walau bagaimanapun, terdapat penyelidikan telah dilakukan dengan menggunakan kaedah pembelajaran koperatif dalam menyelesaikan ini seluruh dunia dengan hasil ya...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ngasiman, Nurulhuda
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2014
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/1627/1/24p%20NURULHUDA%20NGASIMAN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/1627/2/NURUL%20HUDA%20NGASIMAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/1627/3/NURULHUDA%20NGASIMAN%20WATERMARK.pdf
_version_ 1825709572871946240
author Ngasiman, Nurulhuda
author_facet Ngasiman, Nurulhuda
author_sort Ngasiman, Nurulhuda
collection UTHM
description Ramai pelajar di peringkat diploma lemah dalam Matematik walaupun selepas menghabiskan sebelas tahun dalam sistem pendidikan Malaysia. Walau bagaimanapun, terdapat penyelidikan telah dilakukan dengan menggunakan kaedah pembelajaran koperatif dalam menyelesaikan ini seluruh dunia dengan hasil yang pelbagai. Tujuan kertas ini adalah untuk menganalisis kesan pembelajaran dalam mata pelajaran Matematik dengan kaedah pembelajaran koperatif menggunakan STAD dalam perbincangan dan interaksi dalam pasukan pada kumpulan pelajar yang telah dipilih. Kajian kuasi eksperimen digunakan dalam kajian ini. Penyelidikan ini adalah bertujuan untuk mengkaji kesan kaedah pembelajaran koperatif terhadap pencapaian pelajar di dalam mata pelajaran Matematik di UTHM. Di sini tahap pencapaian pelajar diukur melalui ujian pra dan ujian pasca. Pelajar dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan kawalan dan kumpulan eksperimen dan diberi kaedah rawatan yang berbeza iaitu kumpulan kawalan menggunakan kaedah konvensional manakala kumpulan eksperimen menggunakan kaedah pembelajaran koperatif. Perbezaan skor antara dua kumpulan dalam ujian pra dan ujian pasca diuji dengan menggunakan ujian- T. Seramai 58 orang pelajar Diploma Kejuruteraan Elektik di UTHM diuji tahap pencapaian mereka. Hasil ujian-T tidak bersandar mendapati terdapat perbezaan signifikan dalam ujian pasca kerana kaedah pembelajaran yang berbeza diberikan kepada dua kumpulan pelajar manakala dalam ujian pra, tidak terdapat perbezaan yang signifikan kerana kedua-dua kumpulan berada pada tahap kognitif yang sama dan tidak berikan sebarang kaedah rawatan. Oleh itu, kaedah pembelajaran koperatif lebih meningkatkan pencapaian skor pelajar dalam mata pelajaran Matematik berbanding menggunakan kaedah konvensional kerana kaedah pembelajaran koperatif lebih berinteraksi sesama ahli kumpulan dalam menyelasaikan tugasan masalah yang diberikan kepada mereka.
first_indexed 2024-03-05T21:40:38Z
format Thesis
id uthm.eprints-1627
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
language English
English
English
last_indexed 2024-03-05T21:40:38Z
publishDate 2014
record_format dspace
spelling uthm.eprints-16272021-10-04T01:21:17Z http://eprints.uthm.edu.my/1627/ Kesan kaedah pembelajaran koperatif terhadap pencapaian pelajar dalam mata pelajaran matematik Ngasiman, Nurulhuda LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Ramai pelajar di peringkat diploma lemah dalam Matematik walaupun selepas menghabiskan sebelas tahun dalam sistem pendidikan Malaysia. Walau bagaimanapun, terdapat penyelidikan telah dilakukan dengan menggunakan kaedah pembelajaran koperatif dalam menyelesaikan ini seluruh dunia dengan hasil yang pelbagai. Tujuan kertas ini adalah untuk menganalisis kesan pembelajaran dalam mata pelajaran Matematik dengan kaedah pembelajaran koperatif menggunakan STAD dalam perbincangan dan interaksi dalam pasukan pada kumpulan pelajar yang telah dipilih. Kajian kuasi eksperimen digunakan dalam kajian ini. Penyelidikan ini adalah bertujuan untuk mengkaji kesan kaedah pembelajaran koperatif terhadap pencapaian pelajar di dalam mata pelajaran Matematik di UTHM. Di sini tahap pencapaian pelajar diukur melalui ujian pra dan ujian pasca. Pelajar dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan kawalan dan kumpulan eksperimen dan diberi kaedah rawatan yang berbeza iaitu kumpulan kawalan menggunakan kaedah konvensional manakala kumpulan eksperimen menggunakan kaedah pembelajaran koperatif. Perbezaan skor antara dua kumpulan dalam ujian pra dan ujian pasca diuji dengan menggunakan ujian- T. Seramai 58 orang pelajar Diploma Kejuruteraan Elektik di UTHM diuji tahap pencapaian mereka. Hasil ujian-T tidak bersandar mendapati terdapat perbezaan signifikan dalam ujian pasca kerana kaedah pembelajaran yang berbeza diberikan kepada dua kumpulan pelajar manakala dalam ujian pra, tidak terdapat perbezaan yang signifikan kerana kedua-dua kumpulan berada pada tahap kognitif yang sama dan tidak berikan sebarang kaedah rawatan. Oleh itu, kaedah pembelajaran koperatif lebih meningkatkan pencapaian skor pelajar dalam mata pelajaran Matematik berbanding menggunakan kaedah konvensional kerana kaedah pembelajaran koperatif lebih berinteraksi sesama ahli kumpulan dalam menyelasaikan tugasan masalah yang diberikan kepada mereka. 2014-01 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/1627/1/24p%20NURULHUDA%20NGASIMAN.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/1627/2/NURUL%20HUDA%20NGASIMAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/1627/3/NURULHUDA%20NGASIMAN%20WATERMARK.pdf Ngasiman, Nurulhuda (2014) Kesan kaedah pembelajaran koperatif terhadap pencapaian pelajar dalam mata pelajaran matematik. Masters thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Ngasiman, Nurulhuda
Kesan kaedah pembelajaran koperatif terhadap pencapaian pelajar dalam mata pelajaran matematik
title Kesan kaedah pembelajaran koperatif terhadap pencapaian pelajar dalam mata pelajaran matematik
title_full Kesan kaedah pembelajaran koperatif terhadap pencapaian pelajar dalam mata pelajaran matematik
title_fullStr Kesan kaedah pembelajaran koperatif terhadap pencapaian pelajar dalam mata pelajaran matematik
title_full_unstemmed Kesan kaedah pembelajaran koperatif terhadap pencapaian pelajar dalam mata pelajaran matematik
title_short Kesan kaedah pembelajaran koperatif terhadap pencapaian pelajar dalam mata pelajaran matematik
title_sort kesan kaedah pembelajaran koperatif terhadap pencapaian pelajar dalam mata pelajaran matematik
topic LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
url http://eprints.uthm.edu.my/1627/1/24p%20NURULHUDA%20NGASIMAN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/1627/2/NURUL%20HUDA%20NGASIMAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/1627/3/NURULHUDA%20NGASIMAN%20WATERMARK.pdf
work_keys_str_mv AT ngasimannurulhuda kesankaedahpembelajarankoperatifterhadappencapaianpelajardalammatapelajaranmatematik