Minat pelajar dalam subjek kemahiran hidup bersepadu
Kajian ini bertujuan untuk mengkaji minat pelajar pelbagai kaum dalam subjek Kemahiran Hidup di dua buah sekolah menengah harian di daerah Muar. Banyak faktor mampu mempengaruhi minat dan sikap pelajar terhadap pembelajaran kemahiran hidup iaitu pendapatan ibu bapa dan latar belakang pendidika...
第一著者: | |
---|---|
フォーマット: | 学位論文 |
言語: | English English English |
出版事項: |
2014
|
主題: | |
オンライン・アクセス: | http://eprints.uthm.edu.my/1675/1/24p%20SELAMAT%20TAKIM.pdf http://eprints.uthm.edu.my/1675/2/SELAMAT%20TAKIM%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/1675/3/SELAMAT%20TAKIM%20WATERMARK.pdf |
_version_ | 1825709582799863808 |
---|---|
author | Takim, Selamat |
author_facet | Takim, Selamat |
author_sort | Takim, Selamat |
collection | UTHM |
description | Kajian ini bertujuan untuk mengkaji minat pelajar pelbagai kaum dalam subjek
Kemahiran Hidup di dua buah sekolah menengah harian di daerah Muar. Banyak
faktor mampu mempengaruhi minat dan sikap pelajar terhadap pembelajaran
kemahiran hidup iaitu pendapatan ibu bapa dan latar belakang pendidikan ibu bapa.
Kajian ini bertujuan mengkaji perbezaan minat pelajar terhadap subjek kemahiran
hidup antara demografi jantina, kepelbagaian kaum iaitu Melayu, Cina dan India
serta pencapaian pelajar dalam subjek Kemahiran Hidup. Kajian ini merupakan
kajian tinjauan. Seramai 120 responden yang terdiri daripada pelajar Tingkatan Tiga
sesi 2013 dipilih secara rawak di dua buah sekolah iaitu SMK Raja Muda dan SMK
Tengku Mahkota, Muar. Data dikumpul melalui soal-selidik dan dianalisis dengan
perisian SPSS melalui kekerapan, ujian statistik ANOVA satu-hala dan ujian Post
Hoc untuk menguji hipotesis kajian. Dapatan kajian mendapati kebanyakan pelajar
tidak meminati (skor min=3.67) subjek Kemahiran Hidup. Kajian juga mendapati
tidak terdapat perbezaan minat dikalangan pelajar lelaki dengan pelajar perempuan.
Di samping itu terdapat juga persamaan kepelbagaian demografi dan perbezaan
dalam kepelbagaian demografi yang telah dikaji. Hasil Kajian ini diharap dapat
menjadi rujukan kepada pelbagai pihak untuk mempertingkatkan kuantiti pelajar
meminati subjek Kemahiran Hidup dan dapat dijadikan sebagai satu garis panduan
untuk kajian yang seterusnya dimasa akan datang. |
first_indexed | 2024-03-05T21:40:47Z |
format | Thesis |
id | uthm.eprints-1675 |
institution | Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
language | English English English |
last_indexed | 2024-03-05T21:40:47Z |
publishDate | 2014 |
record_format | dspace |
spelling | uthm.eprints-16752021-10-04T08:34:09Z http://eprints.uthm.edu.my/1675/ Minat pelajar dalam subjek kemahiran hidup bersepadu Takim, Selamat LB Theory and practice of education LB1603-1696.6 Secondary education. High schools Kajian ini bertujuan untuk mengkaji minat pelajar pelbagai kaum dalam subjek Kemahiran Hidup di dua buah sekolah menengah harian di daerah Muar. Banyak faktor mampu mempengaruhi minat dan sikap pelajar terhadap pembelajaran kemahiran hidup iaitu pendapatan ibu bapa dan latar belakang pendidikan ibu bapa. Kajian ini bertujuan mengkaji perbezaan minat pelajar terhadap subjek kemahiran hidup antara demografi jantina, kepelbagaian kaum iaitu Melayu, Cina dan India serta pencapaian pelajar dalam subjek Kemahiran Hidup. Kajian ini merupakan kajian tinjauan. Seramai 120 responden yang terdiri daripada pelajar Tingkatan Tiga sesi 2013 dipilih secara rawak di dua buah sekolah iaitu SMK Raja Muda dan SMK Tengku Mahkota, Muar. Data dikumpul melalui soal-selidik dan dianalisis dengan perisian SPSS melalui kekerapan, ujian statistik ANOVA satu-hala dan ujian Post Hoc untuk menguji hipotesis kajian. Dapatan kajian mendapati kebanyakan pelajar tidak meminati (skor min=3.67) subjek Kemahiran Hidup. Kajian juga mendapati tidak terdapat perbezaan minat dikalangan pelajar lelaki dengan pelajar perempuan. Di samping itu terdapat juga persamaan kepelbagaian demografi dan perbezaan dalam kepelbagaian demografi yang telah dikaji. Hasil Kajian ini diharap dapat menjadi rujukan kepada pelbagai pihak untuk mempertingkatkan kuantiti pelajar meminati subjek Kemahiran Hidup dan dapat dijadikan sebagai satu garis panduan untuk kajian yang seterusnya dimasa akan datang. 2014-01 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/1675/1/24p%20SELAMAT%20TAKIM.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/1675/2/SELAMAT%20TAKIM%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/1675/3/SELAMAT%20TAKIM%20WATERMARK.pdf Takim, Selamat (2014) Minat pelajar dalam subjek kemahiran hidup bersepadu. Masters thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia. |
spellingShingle | LB Theory and practice of education LB1603-1696.6 Secondary education. High schools Takim, Selamat Minat pelajar dalam subjek kemahiran hidup bersepadu |
title | Minat pelajar dalam subjek kemahiran hidup bersepadu |
title_full | Minat pelajar dalam subjek kemahiran hidup bersepadu |
title_fullStr | Minat pelajar dalam subjek kemahiran hidup bersepadu |
title_full_unstemmed | Minat pelajar dalam subjek kemahiran hidup bersepadu |
title_short | Minat pelajar dalam subjek kemahiran hidup bersepadu |
title_sort | minat pelajar dalam subjek kemahiran hidup bersepadu |
topic | LB Theory and practice of education LB1603-1696.6 Secondary education. High schools |
url | http://eprints.uthm.edu.my/1675/1/24p%20SELAMAT%20TAKIM.pdf http://eprints.uthm.edu.my/1675/2/SELAMAT%20TAKIM%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/1675/3/SELAMAT%20TAKIM%20WATERMARK.pdf |
work_keys_str_mv | AT takimselamat minatpelajardalamsubjekkemahiranhidupbersepadu |