Hubungan burnout dengan kepuasan kerja dalam kalangan guru-guru Kemahiran Hidup Bersepadu (KHB) sekolah menengah di Daerah Batu Pahat
Tugas guru tidak terbatas kepada mendidik, tetapi juga dibebani dengan tugas-tugas sampingan yang boleh mendatangkan stres. Stres negatif yang berlarutan akan mendatangkan burnout di mana guru-guru akan mengalami ketandusan emosi, depersonalisasi dan penurunan pencapaian peribadi. Kajian ini dija...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English |
Published: |
2015
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/1713/1/24p%20ROHAIDAH%20BINTI%20ISHAK.pdf http://eprints.uthm.edu.my/1713/2/ROHAIDAH%20BINTI%20ISHAK%20WATERMARK.pdf |
_version_ | 1825709590469148672 |
---|---|
author | Ishak, Rohaidah |
author_facet | Ishak, Rohaidah |
author_sort | Ishak, Rohaidah |
collection | UTHM |
description | Tugas guru tidak terbatas kepada mendidik, tetapi juga dibebani dengan tugas-tugas
sampingan yang boleh mendatangkan stres. Stres negatif yang berlarutan akan
mendatangkan burnout di mana guru-guru akan mengalami ketandusan emosi,
depersonalisasi dan penurunan pencapaian peribadi. Kajian ini dijalankan bagi
mengenal pasti tahap burnout dan tahap kepuasan kerja guru, mengenal pasti
hubungan di antara burnout dengan kepuasan kerja, serta mengenal pasti adakah
terdapat perbezaan di antara tahap kepuasan kerja dengan tahap burnout. Kajian ini
dilaksanakan ke atas 136 orang guru-guru Kemahiran Hidup sekolah menengah di
daerah Batu Pahat dengan menggunakan instrumen borang soal-selidik. Data kajian
ini dianalisis dengan menggunakan perisian Statistikal Package for the Sosial
Science (SPSS) versi 21. Dapatan kajian menunjukkan guru-guru mengalami tahap
burnout yang rendah di sub-skala ketandusan emosi dan depersonalisasi, serta tahap
tinggi di sub-skala pencapaian peribadi. Manakala bagi kepuasan kerja guru-guru
pula secara keseluruhannya berada pada tahap yang sederhana. Dapatan kajian juga
menunjukkan burnout dan kepuasan kerja mempunyai hubungan songsang yang
lemah di mana apabila tahap burnout meningkat, tahap kepuasan kerja menurun dan
sebaliknya. Dapatan kajian perbezaan tahap kepuasan kerja dengan tahap burnout
mengikut dimensi menunjukkan sub-dimensi pekerjaan itu sendiri dan gaji sekarang
mempunyai perbezaan yang signifikan pada sub-skala ketandusan emosi dan
depersonalisasi. Manakala bagi sub-dimensi peluang kenaikan pangkat, penyelia dan
penyeliaan, dan rakan sekerja tidak mempunyai perbezaan yang signifikan. Hasil
dapatan perbezaan kepuasan kerja keseluruhan pula menunjukkan terdapat perbezaan
yang signifikan di ketiga-tiga skala burnout. |
first_indexed | 2024-03-05T21:40:54Z |
format | Thesis |
id | uthm.eprints-1713 |
institution | Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
language | English English |
last_indexed | 2024-03-05T21:40:54Z |
publishDate | 2015 |
record_format | dspace |
spelling | uthm.eprints-17132021-10-04T08:46:23Z http://eprints.uthm.edu.my/1713/ Hubungan burnout dengan kepuasan kerja dalam kalangan guru-guru Kemahiran Hidup Bersepadu (KHB) sekolah menengah di Daerah Batu Pahat Ishak, Rohaidah LB2832-2844.1 Teaching personnel Tugas guru tidak terbatas kepada mendidik, tetapi juga dibebani dengan tugas-tugas sampingan yang boleh mendatangkan stres. Stres negatif yang berlarutan akan mendatangkan burnout di mana guru-guru akan mengalami ketandusan emosi, depersonalisasi dan penurunan pencapaian peribadi. Kajian ini dijalankan bagi mengenal pasti tahap burnout dan tahap kepuasan kerja guru, mengenal pasti hubungan di antara burnout dengan kepuasan kerja, serta mengenal pasti adakah terdapat perbezaan di antara tahap kepuasan kerja dengan tahap burnout. Kajian ini dilaksanakan ke atas 136 orang guru-guru Kemahiran Hidup sekolah menengah di daerah Batu Pahat dengan menggunakan instrumen borang soal-selidik. Data kajian ini dianalisis dengan menggunakan perisian Statistikal Package for the Sosial Science (SPSS) versi 21. Dapatan kajian menunjukkan guru-guru mengalami tahap burnout yang rendah di sub-skala ketandusan emosi dan depersonalisasi, serta tahap tinggi di sub-skala pencapaian peribadi. Manakala bagi kepuasan kerja guru-guru pula secara keseluruhannya berada pada tahap yang sederhana. Dapatan kajian juga menunjukkan burnout dan kepuasan kerja mempunyai hubungan songsang yang lemah di mana apabila tahap burnout meningkat, tahap kepuasan kerja menurun dan sebaliknya. Dapatan kajian perbezaan tahap kepuasan kerja dengan tahap burnout mengikut dimensi menunjukkan sub-dimensi pekerjaan itu sendiri dan gaji sekarang mempunyai perbezaan yang signifikan pada sub-skala ketandusan emosi dan depersonalisasi. Manakala bagi sub-dimensi peluang kenaikan pangkat, penyelia dan penyeliaan, dan rakan sekerja tidak mempunyai perbezaan yang signifikan. Hasil dapatan perbezaan kepuasan kerja keseluruhan pula menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan di ketiga-tiga skala burnout. 2015-07 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/1713/1/24p%20ROHAIDAH%20BINTI%20ISHAK.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/1713/2/ROHAIDAH%20BINTI%20ISHAK%20WATERMARK.pdf Ishak, Rohaidah (2015) Hubungan burnout dengan kepuasan kerja dalam kalangan guru-guru Kemahiran Hidup Bersepadu (KHB) sekolah menengah di Daerah Batu Pahat. Masters thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia. |
spellingShingle | LB2832-2844.1 Teaching personnel Ishak, Rohaidah Hubungan burnout dengan kepuasan kerja dalam kalangan guru-guru Kemahiran Hidup Bersepadu (KHB) sekolah menengah di Daerah Batu Pahat |
title | Hubungan burnout dengan kepuasan kerja dalam kalangan guru-guru Kemahiran Hidup Bersepadu (KHB) sekolah menengah di Daerah Batu Pahat |
title_full | Hubungan burnout dengan kepuasan kerja dalam kalangan guru-guru Kemahiran Hidup Bersepadu (KHB) sekolah menengah di Daerah Batu Pahat |
title_fullStr | Hubungan burnout dengan kepuasan kerja dalam kalangan guru-guru Kemahiran Hidup Bersepadu (KHB) sekolah menengah di Daerah Batu Pahat |
title_full_unstemmed | Hubungan burnout dengan kepuasan kerja dalam kalangan guru-guru Kemahiran Hidup Bersepadu (KHB) sekolah menengah di Daerah Batu Pahat |
title_short | Hubungan burnout dengan kepuasan kerja dalam kalangan guru-guru Kemahiran Hidup Bersepadu (KHB) sekolah menengah di Daerah Batu Pahat |
title_sort | hubungan burnout dengan kepuasan kerja dalam kalangan guru guru kemahiran hidup bersepadu khb sekolah menengah di daerah batu pahat |
topic | LB2832-2844.1 Teaching personnel |
url | http://eprints.uthm.edu.my/1713/1/24p%20ROHAIDAH%20BINTI%20ISHAK.pdf http://eprints.uthm.edu.my/1713/2/ROHAIDAH%20BINTI%20ISHAK%20WATERMARK.pdf |
work_keys_str_mv | AT ishakrohaidah hubunganburnoutdengankepuasankerjadalamkalangangurugurukemahiranhidupbersepadukhbsekolahmenengahdidaerahbatupahat |