Summary: | Secara umumnya, TIMSS adalah suatu penilaian berskala besar dan projek
penyelidikan yang dibentuk untuk mengukur tahap pencapaian pelajar gred ke-4 dan
gred ke-8 dalam pendidikan matematik dan sains di peringkat antarabangsa. Kajian
TIMSS dianjurkan oleh International Association for the Evaluation of Educational
Achievement (IEA) serta dilaksanakan empat tahun sekali iaitu bermula pada tahun
1995, seterusnya pada tahun 1999, 2003, 2007 dan kini pada tahun 2011. Secara
keseluruhannya pencapaian sains dalam TIMSS Malaysia adalah membimbangkan.
Skor Malaysia berada di bawah skor purata TIMSS bermula TIMSS 2003. Justeru,
kajian ini dijalankan bertujuan mengkaji sejauh mana konteks rumah, konteks bilik
darjah dan konteks sekolah mempengaruhi pencapaian sains pelajar dalam TIMSS
2011 berdasarkan perbezaan kumpulan jantina. Kajian ini melibatkan seramai 5733
responden daripada 180 buah sekolah menengah di Malaysia berdasarkan data
TIMSS 2011. Persampelan rawak menggunakan teknik persampelan kluster berstrata
dua peringkat dilakukan dalam memilih sampel kajian. Kajian ini turut mencadang
sebuah model yang mengandungi dua konstruk eksogenus iaitu penglibatan ibu bapa
dan disiplin iklim sekolah serta dua konstruk endogenus iaitu sikap terhadap sains
dan pencapaian sains. Kajian ini menggunakan teknik permodelan persamaan
struktural (SEM) bagi menguji model yang dihipotesiskan dan menentukan kekuatan
hubungan antara satu variabel dengan variabel yang lain. Dapatan kajian ini
menunjukkan penglibatan ibu bapa mempunyai kesan langsung ke atas sikap
terhadap sains dan pencapaian sains pelajar manakala sikap terhadap sains
mempunyai hubungan negatif terhadap pencapaian sains pelajar. Selain itu, dapatan
kajian menunjukkan tiada perbezaan dalam analisis berbilang kumpulan antara
pelajar lelaki dan perempuan.
|