Kesediaan bakal guru DPLI terhadap kursus elektromekanikal untuk mengajar di sekolah menengah: kajian di UTHM
Perkembangan pendidikan begitu pesat, mencabar dan canggih, memerlukan perhatian serius dalam kalangan guru. Maka tugas sebagai bakal guru di Malaysia kini kian mencabar. Oleh yang demikian kajian ini dijalankan khusus untuk mengenal pasti kesediaan bakal guru DPLI terhadap kursus elektromekani...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2013
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/2029/1/24p%20NORHUZAYANTI%20NORDIN.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2029/2/NORHUZAYANTI%20NORDIN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2029/3/NORHUZAYANTI%20NORDIN%20WATERMARK.pdf |
Summary: | Perkembangan pendidikan begitu pesat, mencabar dan canggih, memerlukan
perhatian serius dalam kalangan guru. Maka tugas sebagai bakal guru di Malaysia
kini kian mencabar. Oleh yang demikian kajian ini dijalankan khusus untuk
mengenal pasti kesediaan bakal guru DPLI terhadap kursus elektromekanikal untuk
mengajar kursus kemahiran Teknikal di sekolah menengah. Ini adalah kerana
keseluruhan bakal guru DPLI dalam kumpulan ini mempunyai latar belakang
pendidikan yang pelbagai iaitu bidang kimia, fizik, dan biologi yang tidak berkaitan
dalam bidang teknikal. Kajian ini melibatkan 145 orang yang dipilih secara rawak
daripada jumlah populasi seramai 245 orang guru DPLI. Instrumen yang digunakan
dalam kajian ini ialah boring soal selidik. Data dianalisis menggunakan Statistical
Package For Social Science (SPSS) dan dipersembahkan dalam kekerapan dan
peratusan. Dapatan kajian mendapati bahawa kebanyakan guru bersedia untuk
mengajar subjek elektro mekanikal di sekolah dari aspek pengetahuan, kemahiran
dan sikap. Hubungan di antara ketiga-tiga aspek kesediaan adalah berkorelasi secara
sederhana iaitu p< 0, r=0.943 dan tidak terdapat perbezaan signifikan antara lelaki
dan perempuan dari aspek pengetahuan, kemahiran dan sikap. |
---|